Vilken kabel behöver jag för att kunna koppla in vedklyven som står ca 70 meter från centralen? Har 16A-säkringar till trefasuttaget.
Det är inte någon fast installation, utan en förlängningskabel jag söker.

Räcker en sån här?
N1XV-U Jordkabel 5G2,5 Ytterdia:13,5mm

Vill givetvis komma undan så billigt som möjligt...

Följdfråga:

Då jag redan har ett par stycken, är det ok att skarva tre st 20-meterskablar (om det är 2.5mm)?

Den kabeln är inte avsedd/lämplig som förlängningskabel. Du ska ha en gummikabel typ REVE.

Tack, kan man köpa det på rulle nånstans? Annars får det bli tre st 25-meters (om det funkar?).

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Vi behöver lite uppgifter för att kunna svara:
- Bor ni på landet med svagt nät eller i tätort med starkt nät?
- Skyddas uttaget av en JFB?
- Avstånd mellan mätarskåp - central(er) - uttag?
- Typ av säkring - 16 A smältsäkring eller automatsäkring (B16A, C16A?)?
- Märkeffekt på vedklyven?

Om vi gissar lite, antar en 16 A diazed och beräknar maximal förimpedans i uttaget för 2.5 mm² och 0.4 s utlösningstid:
Z = k2(0.4) - L * r = 1986 - 70 * 16.9 = 803 mΩ.
Gränsfall. Då ska du bo i tätort med väldigt starkt nät. Om uttaget däremot skyddas av en JFB kan vi istället räkna på 5 s utlösningstid:
Z = k2(5) - L * r = 3008 - 70 * 16.9 = 1825 mΩ.
vilket bör fungera alldeles utmärkt om du inte bor väldigt långt ut i skogen.
Alternativt gå upp till 6 mm² kabel, men det är ett dyrt alternativ:
Z = k2(0.4) - L * r = 1986 - 70 * 7.02 = 1495 mΩ.
vilket också troligen fungerar. Ytterligare alternativ är att gå ned till 10 A - därav min fråga om märkeffekt på klyven. Drar den under 7 kW så räcker 10 A vilket ger (för 2.5 mm² och 0.4 s utlösningstid):
Z = k2(0.4) - L * r = 2665 - 70 * 16.9 = 1482 mΩ.
Förutom utlösningsvillkoret så bör spänningsfallet kontrolleras då motorer inte gillar underspänning. Antag att klyven drar 6 kW vilket motsvarar en fasström på 8.7 A. Då blir spänningsfallet
∆U ≈ √3 * L * r/2 * I ≈ √3 * 70 * 16.9/2 * 8.7 = 9 V
vilket håller sig nästan inom gränserna, drygt 2 % i 400 V. Faktor r är ledarresistansen vid 70 °C så det finns lite marginal, och dessutom drar nog klyven lite mindre än 6 kW.

k2 = högsta impedans för viss säkring som för 230 V löser den inom föreskriven tid.
L = Kabellängd (m)
r = ledarresistans vid 70 °C för tur och returledare (mΩ).

Ok, lite mer info:
Jag har två 25-meterskablar som jag kopplade ihop och drog genom huset (ej bostadshuset) istället för runt det. Den sträckan räckte.
Så vi kan alltså räkna med 50 meter istället för 70, dock med en skarv i mitten (om det har någon betydelse?)
Vi bor på landet, men om nätet är svagt eller inte, vet jag inte.
Mätarskåp till central är ca fyra meter.
Central till uttag är ca 3 dm (andra sidan väggen).
Säkring är C16A automatsäkring.
Får återkomma med effekten på klyven, men jag gissar på 3kW.

Effekten på klyven var 3kW.
Glömde nämna att det finns jordfelsbrytare (en dedikerad till det uttaget).
Skulle vilja koppla på 10 meter till, då kan jag stå i vedboden. Längden blir då 55 meter (en kabel var 20 meter, inte 25).

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

En C16A dvärg försämrar villkoren kraftigt:
Z = k1(0.1)/In - L * r = 21000/16 - 55 * 16.9 = 383 mΩ
Så låg förimpedans i uttaget har du sannolikt inte, troligen runt det dubbla.

Men JFBn säkrar i alla fall villkoren för den största personfaran - jordfel. Det som kan ligga på gränsen är kortslutning fas-fas eller fas-nolla, dvs kabeln kan brinna upp innan säkringen löser. Med 55 meter kabel, och de för övrigt korta ledningslängderna, borde du ha en kortslutningsström på åtminstone 120 A vilket borde lösa säkringen inom några sekunder så jag tror att du med säkerhet ligger på den säkra sidan :)

Skarvar har liten betydelse, kan omsättas till < 1 m kabel.

Bo.Siltberg skrev:
En C16A dvärg försämrar villkoren kraftigt:
Z = k1(0.1)/In - L * r = 21000/16 - 55 * 16.9 = 383 mΩ
Så låg förimpedans i uttaget har du sannolikt inte, troligen runt det dubbla.

Men JFBn säkrar i alla fall villkoren för den största personfaran - jordfel. Det som kan ligga på gränsen är kortslutning fas-fas eller fas-nolla, dvs kabeln kan brinna upp innan säkringen löser. Med 55 meter kabel, och de för övrigt korta ledningslängderna, borde du ha en kortslutningsström på åtminstone 120 A vilket borde lösa säkringen inom några sekunder så jag tror att du med säkerhet ligger på den säkra sidan :)

Skarvar har liten betydelse, kan omsättas till < 1 m kabel.
En 2,5 mm2 kabel brinner inte upp om en 16 A säkring inte löser..

Tack för alla svar. Ingenting brann...

mycke_nu skrev:
En 2,5 mm2 kabel brinner inte upp om en 16 A säkring inte löser..
Hur menar du nu?

thewolf skrev:
Hur menar du nu?
Den tål 16 A kontinuerligt.

...men 120 A bara under en viss tid.
Och ta inte det där brinner alltför bokstavligt ;)

Eftersom det redan finns ett färdigt hus av något slag så vore det bästa egentligen att N1XV-U-kabeln spikas upp snyggt inne i huset, ansluts på rätt sätt fast till centralen (om automatsäkringarna är godkända för att skruva dubbla ledare på varje utgång så lägg den paralellt med uttaget som sitter vid centralen, annars kan man t.ex. sätta en dosa mellan uttaget och centralen) och ett nytt trefasuttag i andra änden av kabeln (och en lämplig dosa som skarv eftersom det var flera snuttar).

Vad gäller vedklyven, utlösningsvillkor och skydd mot elbrand så får man egentligen inte räkna in vedklyvens motorskydd i skyddet för kabeln om vedklyven inte är fast ansluten på kabeln, men just när uttaget används för vedklyven så lär vedklyvens motorskydd också göra att det inte lär gå så mycket ström att det blir någon direkt brandfara vid något fel.

Även om det är på gränsen för utlösningsvillkoret så är det nog snyggare att göra en vettig fast installation än att rulla ut många meter gummikabel när det nu finns en byggnad att klammra fast kabeln på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.