Hej.

Jag letar efter en dimmer som styrs av 0-10V (eller 1-10V)

Jag ska styra dimmern från en PLC. Det finns många vriddimmrar (rattar) som ger 0-10V men jag hittar ingen dimmer som tar emot 0-10V.

Är det någon som vet var man kan hitta en sådan dimmer?

Vad är det för något du ska dimmra?

Jag ska dimmra halogenlampor. 230V

Har kollat Eltako mycket, det verkar krävas två enheter för att lösa problemet. Verkar onödigt krångligt.

Någon som har något annat förslag?

0-10V är ju annars äldre standard för ljud&ljus, så i princip kan du leta på begagnatmarknaden för ljud&ljusprylar.

Idag är nog i princip allt nytt sådant gjort för DMX512 (eller någon annan digital lösning).

Alltså det jag menar är att 0-10V är redan i princip dött i "ljud&ljus"-branschen, medan det märkligt nog börjar komma in mer och mer i "elbranschen".

Vem vet, vilken dag som helst kanske elbranschen börjar använda DIN-kontakter och sälja VHS-spelare? :cool::P

Ok. Jag vill ju styra en dimmer med ett analogt io-kort till en PLC. Då måste jag köra 0-10v eller 4-20mA. Knx går ju inte att använda pga. priset. Jag ger upp.

Hejsan
Jag hade också samma problem, letade som en tok men hittade till slut dessa som jag använder i min plc lösning. (hoppas att bilderna funkar, postar från luren)
Annars ska jag se om jag hittar länken till sidan.
ImageUploadedByTapatalk1320303142.648237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• ImageUploadedByTapatalk1320303142.648237.jpg
    Skapa konto
Blev inte helt rätt, här kommer en till bild.
ImageUploadedByTapatalk1320303456.140674.jpg
Skapa konto

Ok. intressant. Var hittade du dem?

Det är nu över 1 år sedan jag köpte dessa men jag vet att det var från Spanien jag beställde. Företaget hette Silix Electronica Industrial, www.silix.es. Kikar jag lite snabbt nu så verkar sidan inte vara kvar. Du får googla runt lite å se om hittar något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.