Som nybliven husägare är jag i full färd med att se över elinstallationer. Det finns massor med el draget och jag vill försäkra mig om att allt är ok! Det mesta har sett bra ut men det är en undercentral som jag vill att någon med mer kunskap yttrar sig om.
Undercentralen ligger i en separat barack på tomten. Inkommande till baracken är TNC direkt från huvudcentralen. Endast en kabel går från skåpet vid tomgränsen så jag antar att den delar sig någonstans under jord eftersom barackens kabel inte går via centralen inne i bostadshuset.
I baracken finns som sagt denna undercentral. Se bild nedan. Den är något för liten för mitt behov tror jag men som den är nu har den varit i många år men jag undrar hur okej det är egentligen? Jag vet att den inte är optimal men är den åtminstone OK?
Förklaringar till bilden:
#1. Utgående kabel 2.5mm till ett trefasuttag som sitter på utsidan av väggen
#2. EnfasKablage 1.5mm som går till något uttag i baracken samt belysning i och utanför.
#3. Utgående kabel 2.5mm som går till ytterliggare en undercentral i en annan byggnad på tomten.
Trefasuttaget kommer användas några gånger per år för att driva en vedkap när det är ljust så lamporna kommer inte att vara på samtidigt som trefasuttaget används. Lamporna och uttagen i baracken kommer sällan att användas och inte användas samtidigt som kapen.
Men nått jag själv ser som kan blir problem är att det på säkring 2 och 3 sitter tre stycken ledare. Hur illa är det? Jag har känt på dem och allt kablage sitter fast ordentligt!
Sen ser jag även viss problematik att vedkapen kommer förmodligen kräva att det säkras med 16A vilket gör 1.5mm-kablaget till lamporna för klent. Skulle det var OK att ha det såhär om jag säkrar med 10A och säkrar upp endast när jag ska använda kapen, för då kommer jag inte ha någon förbrukare på 1.5mm-kablaget?
Jag ska även prova om kapen går igång på 10A och tröga säkringar.
Undercentralen ligger i en separat barack på tomten. Inkommande till baracken är TNC direkt från huvudcentralen. Endast en kabel går från skåpet vid tomgränsen så jag antar att den delar sig någonstans under jord eftersom barackens kabel inte går via centralen inne i bostadshuset.
I baracken finns som sagt denna undercentral. Se bild nedan. Den är något för liten för mitt behov tror jag men som den är nu har den varit i många år men jag undrar hur okej det är egentligen? Jag vet att den inte är optimal men är den åtminstone OK?
Förklaringar till bilden:
#1. Utgående kabel 2.5mm till ett trefasuttag som sitter på utsidan av väggen
#2. EnfasKablage 1.5mm som går till något uttag i baracken samt belysning i och utanför.
#3. Utgående kabel 2.5mm som går till ytterliggare en undercentral i en annan byggnad på tomten.
Trefasuttaget kommer användas några gånger per år för att driva en vedkap när det är ljust så lamporna kommer inte att vara på samtidigt som trefasuttaget används. Lamporna och uttagen i baracken kommer sällan att användas och inte användas samtidigt som kapen.
Men nått jag själv ser som kan blir problem är att det på säkring 2 och 3 sitter tre stycken ledare. Hur illa är det? Jag har känt på dem och allt kablage sitter fast ordentligt!
Sen ser jag även viss problematik att vedkapen kommer förmodligen kräva att det säkras med 16A vilket gör 1.5mm-kablaget till lamporna för klent. Skulle det var OK att ha det såhär om jag säkrar med 10A och säkrar upp endast när jag ska använda kapen, för då kommer jag inte ha någon förbrukare på 1.5mm-kablaget?
Jag ska även prova om kapen går igång på 10A och tröga säkringar.
Centralen är för liten, att uttaget delar säkringar med div belysning och annat är olämligt. Byt till en med åtminståne 6 säkringar, montera även en jordsfelsbrytare, klart lämpligt till utomhusaktiviteter som vedkap och liknande.
Jag tycker du ska se centralen som "snarast kommande projekt", då det finns ett antal fel.
Men saker och ting är ju inte jätteakut, så planera in ett byte.
Felen är bl.a.
Flera anslutningar på säkringarna, inte godkänt på den centralen, men har historiskt gjorts så då och då.
Flera anslutna kablar på samma noll och jord-skruv, inte heller godkänt.
Du har också problemet med 10 vs 16 säkring och 1,5mm2 och 2,5mm2.
Sen är den nedgrävda skarven/delningen alldeles troligen inte heller godkänd.
Hoppas det åtminstone är samma kabelarea på kabeln som går ner från skåpet som den till baracken. Annars kan det "när som helst" bli för högt säkrat.
Jag skulle göra som du tänkt, byta till 16A säkringar precis bara då det behövs. Men det är riktigt totalfel, så jag vågade knappt skriva det.
:x
Men bara som en högst tillfällig lösning, det måste annars snarast bytas ut och bli korrekt.
Och som tidigare skribent skrev, JFB ska det naturligtvis in då centralen byts ut. Det är ju ett oeftergivligt krav.
Men saker och ting är ju inte jätteakut, så planera in ett byte.
Felen är bl.a.
Flera anslutningar på säkringarna, inte godkänt på den centralen, men har historiskt gjorts så då och då.
Flera anslutna kablar på samma noll och jord-skruv, inte heller godkänt.
Du har också problemet med 10 vs 16 säkring och 1,5mm2 och 2,5mm2.
Sen är den nedgrävda skarven/delningen alldeles troligen inte heller godkänd.
Hoppas det åtminstone är samma kabelarea på kabeln som går ner från skåpet som den till baracken. Annars kan det "när som helst" bli för högt säkrat.
Jag skulle göra som du tänkt, byta till 16A säkringar precis bara då det behövs. Men det är riktigt totalfel, så jag vågade knappt skriva det.
Men bara som en högst tillfällig lösning, det måste annars snarast bytas ut och bli korrekt.
Och som tidigare skribent skrev, JFB ska det naturligtvis in då centralen byts ut. Det är ju ett oeftergivligt krav.
Tack Mikael_L för ett bra svar!
Då var det som jag trodde att centralen var olämplig men inte så helt på tok livsfarlig att jag genast måste slå av huvudbrytaren och ringa en elektriker. Den har trots allt sett ut sådär i några år. Tillsvidare får det sitta i 10A förutom när jag använder kapen då jag får säkra upp en stund. Jag ska planera in att sätta in en ny central så jag har en ledare per säkring!
Men av någon anledning så tycker min sambo att vi ska prioritera att lägga ner tid och pengar på att fixa till inne i huset vi bor i innan vi engagerar oss i garage och barack :x
Då var det som jag trodde att centralen var olämplig men inte så helt på tok livsfarlig att jag genast måste slå av huvudbrytaren och ringa en elektriker. Den har trots allt sett ut sådär i några år. Tillsvidare får det sitta i 10A förutom när jag använder kapen då jag får säkra upp en stund. Jag ska planera in att sätta in en ny central så jag har en ledare per säkring!
Men av någon anledning så tycker min sambo att vi ska prioritera att lägga ner tid och pengar på att fixa till inne i huset vi bor i innan vi engagerar oss i garage och barack :x
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du har gjort det rätta i att kontrollera att ledarna sitter fast - det är problemet med flera ledare under dessa gamla kontaktbleck. Om du dessutom känner på skruvarna, speciellt den som byglar N- och PE-skenan så ska denna central kunna fungera ett tag till. Bygeln ser ut att sitta snett på bilden.
Din vedkap kommer dessutom troligen att gå bra på 10 A säkringar. Det räcker upp till 7 kW, och så stor vedkap har du kanske inte
Din vedkap kommer dessutom troligen att gå bra på 10 A säkringar. Det räcker upp till 7 kW, och så stor vedkap har du kanske inte
Hur är kabeln till nästa central dragen?
10A enfas som matning till en central verkar lite fånigt, den "centralen" kunde lika gärna utgöras av en kopplingsdosa...
Tips: kolla så att fas och nolla är rätt i denna "nästa central". På den tiden man hade röd skyddsjord så var det rätt vanligt med svart nolla och vit fas. Här verkar du ha röd skyddsjord, grå-vit nolla och svart fas.
Uttag och belysning på samma matning är inte självklart tokigt. Så länge du inte tänker koppla in nån större last är det inget problem i mitt tycke.
Det här har jag officiellt inte sagt men om vedkapen drar så mycket ström att den bränner propparna så kan 13A trög kanske fungera. De passar vad jag förstått i 10A-bottnar...
Den "halvseriösa fullösningen" är att komplettera med en liten normkapsling som rymmer en 10A-brytare för belysning/enfasuttagledningen, och byta till 16A-säkringar i den befintliga centralen.
Den "helseriösa snålfullösningen" är väl att komplettera centralen med en normkapsling som rymmer några säkringar och en jordfelsbrytare, men behålla den gamla centralen dels som huvudbrytare och dels för t.ex. trefasuttaget eller vidarematningen till nästa central. Koppla så att allt går över jordfelsbrytaren. Med tanke på att en gammal diazedcentral håller i all evighet, att din är i gott skick (men överbelamrad med för många utgående grupper) och att det är en bod och inte i finrummet så är det kanske värt att snåla genom att "bara" komplettera den. Givetvis får den som gör jobbet säga bu eller bä om vad som lönar sig. Med kostnad för arbetstid inräknad så blir det säkert billigare att byta hela centralen. Om det är "svågern som är behörig elektriker" som gör jobbet så kanske det lönar sig att behålla centralen.
En bonusfråga är om det finns extra "klämmor" som passar den här centralens noll/jordplintarna att köpa idag? Det ser ut att få plats med fler extra klämmor än vad du har dubbelkopplade nollor/jordar. Å andra sidan blir kanske inget dubbelkopplat om du kompletterar med en normkapsling...
10A enfas som matning till en central verkar lite fånigt, den "centralen" kunde lika gärna utgöras av en kopplingsdosa...
Tips: kolla så att fas och nolla är rätt i denna "nästa central". På den tiden man hade röd skyddsjord så var det rätt vanligt med svart nolla och vit fas. Här verkar du ha röd skyddsjord, grå-vit nolla och svart fas.
Uttag och belysning på samma matning är inte självklart tokigt. Så länge du inte tänker koppla in nån större last är det inget problem i mitt tycke.
Det här har jag officiellt inte sagt men om vedkapen drar så mycket ström att den bränner propparna så kan 13A trög kanske fungera. De passar vad jag förstått i 10A-bottnar...
Den "halvseriösa fullösningen" är att komplettera med en liten normkapsling som rymmer en 10A-brytare för belysning/enfasuttagledningen, och byta till 16A-säkringar i den befintliga centralen.
Den "helseriösa snålfullösningen" är väl att komplettera centralen med en normkapsling som rymmer några säkringar och en jordfelsbrytare, men behålla den gamla centralen dels som huvudbrytare och dels för t.ex. trefasuttaget eller vidarematningen till nästa central. Koppla så att allt går över jordfelsbrytaren. Med tanke på att en gammal diazedcentral håller i all evighet, att din är i gott skick (men överbelamrad med för många utgående grupper) och att det är en bod och inte i finrummet så är det kanske värt att snåla genom att "bara" komplettera den. Givetvis får den som gör jobbet säga bu eller bä om vad som lönar sig. Med kostnad för arbetstid inräknad så blir det säkert billigare att byta hela centralen. Om det är "svågern som är behörig elektriker" som gör jobbet så kanske det lönar sig att behålla centralen.
En bonusfråga är om det finns extra "klämmor" som passar den här centralens noll/jordplintarna att köpa idag? Det ser ut att få plats med fler extra klämmor än vad du har dubbelkopplade nollor/jordar. Å andra sidan blir kanske inget dubbelkopplat om du kompletterar med en normkapsling...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det naturliga nästa steget är att byta hela denna central.
Den befintliga kan ev passa som undercentral i en friggebod där endast lite belysning och uttag behövs.
Den befintliga kan ev passa som undercentral i en friggebod där endast lite belysning och uttag behövs.
Ja precis, jag ska prova att se om den går på 10A. Då slipper jag ju byta fram och tillbaka. Kapen är på 5.5hkr så det är gott och väl under 7kW men säkringen kanske ryker i startögonblicket? Men det kanske man löser med en trög säkring..Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är bara att prova. Starten går nog bra, men det man bli värre när sågen går tungt. Då kan strömmen lätt sticka iväg till 20-30 A vilket håller i ca 10 s.
Tröga säkringar har du troligen redan, för det är vad som nästan uteslutande säljs i affärerna.
Tröga säkringar har du troligen redan, för det är vad som nästan uteslutande säljs i affärerna.
Jadu, den kabeldragningen är säkerligen ett problem i sig. Kabeln från centralen ovan går till ett utanpåliggande uttag på utsidan av baracken. Därifrån är en gummikabel isatt med stickpropp och vidare till en gillestuga och ett utanpåliggande uttag som fungerar som intag, för att sedan, återigen med stickpropp, gå in till en liten central med tre säkringar.. Ja du hör juyxis skrev:Hur är kabeln till nästa central dragen?
En bonusfråga är om det finns extra "klämmor" som passar den här centralens noll/jordplintarna att köpa idag? Det ser ut att få plats med fler extra klämmor än vad du har dubbelkopplade nollor/jordar. Å andra sidan blir kanske inget dubbelkopplat om du kompletterar med en normkapsling...
Tittar jag i denna central så blir jag dock fundersam trots att det bara är tre kablar in och endast draget ut från en säkring till en lampa. Från stickproppen och in i centralen går tre ledare gul/grön, blå och brun. Gul/grön till skyddsjord helt logiskt. Men den blå går in i ena änden på centralens brytare och från andra sidan är den svart och ut till säkringen. Den bruna går till nollskenan?
Lampans färger stämmer på resp. skena och lyser som den ska.
I min värld låter det som att färgerna inte stämmer alls. Men det ser ut att vara en standardkabel som har stickpropp i ena ändan. Det skulle då betyda att färgerna är förväxlade hela vägen från uttaget på baracken, genom gummikabeln och även i "intaget" på gillestugan. Det känns ju väldigt konstigt. Vad kan vara galet?
Till sist kan jag säga att gillestugan inte används alls och inte kommer att användas förrän det finns en kabel direkt mellan centralerna utan stickproppslösningar och gummikablar.
Ah, på det viset. Ja vi får prova och se. Annars kanske jag smyger upp till 13A eller säkrar upp med 16A tillfälligt när jag kör kapen. Men på sikt blir det en ny central och JFB men man kan tyvärr inte ta allt på en gång :\Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Jag tycker att det låter som om du har viktigare grejer att ge dig på än centralen den här tråden började medAmrich skrev:Jadu, den kabeldragningen är säkerligen ett problem i sig. Kabeln från centralen ovan går till ett utanpåliggande uttag på utsidan av baracken. Därifrån är en gummikabel isatt med stickpropp och vidare till en gillestuga och ett utanpåliggande uttag som fungerar som intag, för att sedan, återigen med stickpropp, gå in till en liten central med tre säkringar.. Ja du hör ju![]()
Tittar jag i denna central så blir jag dock fundersam trots att det bara är tre kablar in och endast draget ut från en säkring till en lampa. Från stickproppen och in i centralen går tre ledare gul/grön, blå och brun. Gul/grön till skyddsjord helt logiskt. Men den blå går in i ena änden på centralens brytare och från andra sidan är den svart och ut till säkringen. Den bruna går till nollskenan?
Lampans färger stämmer på resp. skena och lyser som den ska.
I min värld låter det som att färgerna inte stämmer alls. Men det ser ut att vara en standardkabel som har stickpropp i ena ändan. Det skulle då betyda att färgerna är förväxlade hela vägen från uttaget på baracken, genom gummikabeln och även i "intaget" på gillestugan. Det känns ju väldigt konstigt. Vad kan vara galet?
Till sist kan jag säga att gillestugan inte används alls och inte kommer att användas förrän det finns en kabel direkt mellan centralerna utan stickproppslösningar och gummikablar.
Så fort el är ansluten med en vanlig stickpropp så går det inte längre att veta vad som är fas eller nolla. En säkring på bara ena ledaren kan då fortfarande skydda mot kortslutning mellan fas och nolla, men det är 50% chans att den inte skyddar mot kortslutning mellan fas och jord. Därmed kvittar det egentligen att brun och blå är växlade på den inkommande kabeln...
En central som matas så att man inte vet vad som är fas och nolla fast centralen är avsedd för att man ska veta skillnaden kan dessutom vara en rätt farlig falsk säkerhet. Slå av huvudbrytaren eller ta ur proppen så bryter du kanske nollan, tror att strömmen är bruten men har fortfarande 230V mellan skyddsjord och fasen (som är kopplad som "nolla" i centralen).
Enda hyggligt säkra sättet att ha koll på vad som är fas och nolla vid stickproppanslutning är att köra trefashandskar.
Men det farligaste i det du beskriver, om jag förstår rätt, är att hane och hona är felvänt vid intaget på gillestugan. Det borde du åtgärda direkt på något sätt!
Om du behöver elen i gillestugan & co innan du kan ordna en seriösare kabel avsedd för fast installation så byt till ett sånthär intag:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Anslutningsdon-1-fas-35101/
och givetvis matchande sladdhona på kabeln.
Om allt ser rätt ut från den lilla centralen i gillestugan till lampor, uttag o.s.v. så skulle du annars kunna sätta ett trefasintag och skaffa en lagom lång trefaskabel att koppla till "vedkaputtaget":
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Anslutningsdon-3-fas-35227/
Det bästa provisoriet vore nog annars om du skaffade en byggcentral och en lagom lång trefaskabel som kan vara inkopplad i "vedkap-uttaget", och kopplar bort alla de där provisoriska/hempulade grejerna vid gillestugan.
Om du inte behöver elen i gillestugan den närmaste tiden så är det nog bäst att koppla bort den helt och inte koppla in den förrän du fixat en riktig kabel (gärna markkabel) dit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg

