4 320 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Problem med jordfelsbrytare
Sida 1 av 2
Hej,
Fick en jordfelsbrytare inkopplad igår, Testknappen vill inte fungera.
Jag har även testat att "kortsluta" nolla och jord direkt i central samt i ett vägguttag med torktummlare igång utan resultat.
Börjar bli orolig ifall det kan vara fel på jordfelsbrytaren. Det är en ny jordfelsbrytare fast den var "ny" för ca 10år sedan och har legat i kartong tills nu.
Kopplat såhär i centralen.
Faser in i huvudbrytare vidare till jfb sen ut på skenor.
Pen in på jordplint, från jordplint in i nollan på jfb och ut till nollskena.
Sen är det vidarekopplat till 2st undercentraler där ena är jfb skyddad.
Till den är det draget faser från skenorna på huvudcentral till skenor på undercentralen.
Jord från jordplint till jordplint på undercentral
Nolla från nollplint till nollplint på undercentral.
Undercentral som inte är skyddad är kopplad från huvudbrytaren
och Pen från jordplint.
Vad kan vara fel?
Jag har uppmätt 230v mellan nolla-fas och fas-jord men kan inte få jfb att lösa.
Mvh Jonny
Fick en jordfelsbrytare inkopplad igår, Testknappen vill inte fungera.
Jag har även testat att "kortsluta" nolla och jord direkt i central samt i ett vägguttag med torktummlare igång utan resultat.
Börjar bli orolig ifall det kan vara fel på jordfelsbrytaren. Det är en ny jordfelsbrytare fast den var "ny" för ca 10år sedan och har legat i kartong tills nu.
Kopplat såhär i centralen.
Faser in i huvudbrytare vidare till jfb sen ut på skenor.
Pen in på jordplint, från jordplint in i nollan på jfb och ut till nollskena.
Sen är det vidarekopplat till 2st undercentraler där ena är jfb skyddad.
Till den är det draget faser från skenorna på huvudcentral till skenor på undercentralen.
Jord från jordplint till jordplint på undercentral
Nolla från nollplint till nollplint på undercentral.
Undercentral som inte är skyddad är kopplad från huvudbrytaren
och Pen från jordplint.
Vad kan vara fel?
Jag har uppmätt 230v mellan nolla-fas och fas-jord men kan inte få jfb att lösa.
Mvh Jonny
"Fick den inkopplad igår"
Har du kopplat in den själv eller är det en elektriker som har gjort det?
I så fall kan man ju undra vad det är för elektriker som inte kollar att sakerna funkar efter installation.
"kontroll före driftsättning"
Har du kopplat in den själv eller är det en elektriker som har gjort det?
I så fall kan man ju undra vad det är för elektriker som inte kollar att sakerna funkar efter installation.
"kontroll före driftsättning"
I Hagers centraler kan man lätt missa bygeln om det är nyare N/PE plintar med de små "snabb-byglarna" .. Fast gör man rätt kontroller, lr iaf bemödar sig med att summrar innan man slår på, så märker man ju det också ...
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Finns det spänning på alla faserna?
Att den inte löser ut när du kopplar ihop nolla och jord är inte så konstigt, då är dte lite slumpratat om den löser, och det gör den framförallt om man inte vill att den skall lösa ut.
Att testknappen inte fungerar skulle kunna förklaras om det inte finns spänning på en av faserna. Jag har ett svagt minne av att det finns en annan tråd här om en jfb som inte löste ut med knappen, men fungerade korrekt vid ett riktigt jordfel. Har för mig att det var något i stil med att den felström som knappen ger var för låg. Har du möpjlighet att testa den med en uttagsprovare, eller liknande?
Att den inte löser ut när du kopplar ihop nolla och jord är inte så konstigt, då är dte lite slumpratat om den löser, och det gör den framförallt om man inte vill att den skall lösa ut.
Att testknappen inte fungerar skulle kunna förklaras om det inte finns spänning på en av faserna. Jag har ett svagt minne av att det finns en annan tråd här om en jfb som inte löste ut med knappen, men fungerade korrekt vid ett riktigt jordfel. Har för mig att det var något i stil med att den felström som knappen ger var för låg. Har du möpjlighet att testa den med en uttagsprovare, eller liknande?
Redigerat:
Jag tänkte först att torktumlare igång borde ge rejäl last, men det förutsätter att tumlaren är i ett "värma upp"-läge. En spisplatta ställd på max (kallstartad) är nog ett säkrare kort...
Vad gäller knappen så minns jag andra trådar som visade att det faktiskt finns bostäder som har tvåfasmatning (efter att en installation uppgraderats från att ha kört 220V mellan faserna och därför haft två faser som minsta möjliga och man senare inte varit sugna på att kosta på ny mätartavla när två faser räcker). Om det bara finns två faser så måste en av de faserna sitta på den fas på jordfelsbrytaren som testknappen är kopplad till. Den testar alltså mellan en fas och nollan, de andra två används inte i testet. Det kanske eller kanske inte står på jordfelsbrytaren vilken fas som testknappen är kopplad till.
Vad gäller knappen så minns jag andra trådar som visade att det faktiskt finns bostäder som har tvåfasmatning (efter att en installation uppgraderats från att ha kört 220V mellan faserna och därför haft två faser som minsta möjliga och man senare inte varit sugna på att kosta på ny mätartavla när två faser räcker). Om det bara finns två faser så måste en av de faserna sitta på den fas på jordfelsbrytaren som testknappen är kopplad till. Den testar alltså mellan en fas och nollan, de andra två används inte i testet. Det kanske eller kanske inte står på jordfelsbrytaren vilken fas som testknappen är kopplad till.
Nu har jag testat med en 40w glödlampa och det funkade tyvärr fin fint att driva den mellan fas och jord =/
Blir till å införskaffa en ny jfb. Känns lite läskigt hur en jfb som iofs är gammal men ändå oanvänd inte fungerar. Märket är Stotz F-304 25/00 och är någonting ABB gjorde förr har jag kommit fram till om man googlar.
Mvh Jonny
Blir till å införskaffa en ny jfb. Känns lite läskigt hur en jfb som iofs är gammal men ändå oanvänd inte fungerar. Märket är Stotz F-304 25/00 och är någonting ABB gjorde förr har jag kommit fram till om man googlar.
Mvh Jonny