4 151 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Snabb och enkel fråga, för vissa :)
Sida 1 av 2
Tja
Jag har tänkt dra om lite kablar i vägen.
Idag är det en 2,5m2 kabel jag ska byta. Den sitter mellan två uttag i väggen.
Jag undrar om det är ok att byta till en 1,5m2 kabel rakt av bara?
Antar att de klarar olika mycket belastning, men förklara gärna varför eller varför inte så att t.om jag förstår.
Jag har tänkt dra om lite kablar i vägen.
Idag är det en 2,5m2 kabel jag ska byta. Den sitter mellan två uttag i väggen.
Jag undrar om det är ok att byta till en 1,5m2 kabel rakt av bara?
Antar att de klarar olika mycket belastning, men förklara gärna varför eller varför inte så att t.om jag förstår.
10A, vanligt vägguttag.
Jag vet inte exakt hur många uttag som ligger varken före eller efter där denna kabel kommer att vara, jag vet bara att det går vidare efter det uttaget som 1,5kvm2 kabel kommer att gå till.
Jag vet inte exakt hur många uttag som ligger varken före eller efter där denna kabel kommer att vara, jag vet bara att det går vidare efter det uttaget som 1,5kvm2 kabel kommer att gå till.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Om det är ett antal vanliga vägguttag som är avsäkrade med 10 A i centralen så räcker det med 1,5 kvadrat, de klarar mer än säkringen.
För 16 amp-säkring är det 2,5 m² som gäller.
För 16 amp-säkring är det 2,5 m² som gäller.
Normalt är det säkringen som avgör. Är det 10 a säkring brukar det vara 1,5 mm². Man kan dock fråga sig varför det inte är det i detta fall. Mycket långa kablar? Den som kopplade hade 2,5 mm² liggande?
Erik
Erik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Tänk om någon ser att det är 2,5 mm2 säkrat med 10 A i centralen och säkrar upp till 16A, fast än det bara är 1,5 mm2 en bit ut i anläggningen.
En sak man ska sträva efter är att få en överskådlig och logisk elanläggningen, d.v.s. inte göra på sätt som skiljer sig från praxis.
//Patrik
En sak man ska sträva efter är att få en överskådlig och logisk elanläggningen, d.v.s. inte göra på sätt som skiljer sig från praxis.
//Patrik
Jag hade funderingar kring om det va ok att blanda kvm2 på kablarna.
Så jag har fått det svaret jag sökte.
Man ska inte blanda olika kvm2 på kablaget.
Så jag har fått det svaret jag sökte.
Man ska inte blanda olika kvm2 på kablaget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det finns undantag, men på en vanlig gruppledning så anser jag att man ska låta bli att göra det. Sedan om föreskrifterna uttryckligen förbjuder det är jag osäker på.
//Patrik
//Patrik
Frågan är väl om det är en central med gängsäkring och PK 16.......inte vad det är för säkring som sitter.
Utveckla gärna.Glufsglufs skrev:
Ska jag kolla om det verkligen sitter en 10A på den gruppen?
Vid närmare eftertanke så tror jag att det är blandat kablage i hela huset.
När jag renoverade om badrummet förra året drogs det in 1,5kvm2 kabel i all belysning åtminstone.
Av en elektriker alltså.
Kan man säga att han missat att kolla vilken kabel som det fanns i övriga huset?
Är det något som elektriker bör / ska / måste kolla upp innan den börjar installera?
Om du skruvar ur säkringen så ser du passkontakten i botten av hålet. Om den är röd går det inte att sätta i större säkring än 10 A. Är den grå så går det att sätta i en 16 A säkring även om det skulle sitta i10 A där nu.Dusty_Roads skrev:
Erik
Japp, röd va den.Avemo skrev:
Ska försöka hitta 2,5kvm2 kabel idag, hoppas på att finna nån som säljer runt 10m
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
1.5 mm² ?