Hejsan!

Bor i ett hus från 1928 med tyglindade trådar från samma tid som därför skall bytas ut.

Elektriker har spårat och satt rör samt uttag, så den "nedre delen" av arbetet är klart snart.

Nästa gång elektrikern kommer ska hon dra ut alla gamla trådar, och sedan dra nya.

Min fråga då: Att dra UT de gamla trådarna, är det OK att jag gör det?

Självklart är ju att elektrikern drar de nya trådarna och hela den biten, men de gamla trådarna, om jag kan känna att de sitter löst och ledigt och är lätta att dra ut, är det godkänt om jag gör det då, eller finns risken att elektrikern inte kommer vilja fortsätta?

Stort tack och trevlig helg!

Redigerat:
Jag vill minnas från tidigare diskussioner att det egentligen kan ifrågasättas. Även rivning kan vara ett behörighetskrävande arbete. Men att diskutera behörighet på den nivån är väl egentligen överkurs. Bara man är säker på att systemet är spänningslöst.

MEN, du skall antagligen inte göra det ändå, om inte elektrikern uttryckligt sagt att det är OK. Det är nämligen vanligt att använda gamla ledningar som dragtråd för den nya. (Även om ovir har en viss ovana att gå av, om man måste ta i). Så det kan lätt ta *längre* tid för elektrikern när hen kommer om du dragit ut allt det gamla utan att ni kommit överens om det. :thumbdown:

Redigerat:
Ja, dra inte ur några trådar! Som nämnt kan man med fördel ofta avnända gamla kablar som dragtråd. Det händer allt för ofta att man drar ur trådar och sedan inte får i en dragfjäder för att dra i nya trådar.

//Patrik

OK! Perferkt, då förstår jag - smart för övrigt (:

Tack!

Inte bara smart utan ibland helt nödvändigt, det kan vara mycket svårt eller omöjligt att stoppa i dragfjädern i så g:a rör.

lars_stefan_axelsson skrev:
MEN, du skall antagligen inte göra det ändå, om inte elektrikern uttryckligt sagt att det är OK. Det är nämligen vanligt att använda gamla ledningar som dragtråd för den nya. (Även om ovir har en viss ovana att gå av, om man måste ta i). Så det kan lätt ta *längre* tid för elektrikern när hen kommer om du dragit ut allt det gamla utan att ni kommit överens om det. :thumbdown:
Om man har gamla trötta trådar som riskerar att gå av så är ett bra tips att använda dem för att dra in EN tråd (t.ex. den där gamla röda FK'n som ändå inte får installeras) som sen används som dragtråd för de "riktiga" trådarna...

Isoleringen kanske kan vara trött, men kopparen är det knappast...

Ja jag vet inte, det kanske var korrosion. Men jag har iaf lyckats att dra av hela skiten. Jag sparade dock inte kabeln för en post-mortem, utan svor mest... :) Generellt så var den ju väldigt fin där den legat i rör, medan det som legat i dosor eller där luft kommit åt var direkt livsfarlig. Iofs mest isoleringen, men även kopparen såg bra mörk ut.

Man ska ALLTID vara två när man byter tråd, en drar och en trycker på. Är man dessutom någorlunda samspelt brukar det aldrig bli några problem.

Dragfett!

elmont skrev:
Man ska ALLTID vara två när man byter tråd.
Utom när man är ensam. För då måste man vara själv... ;)

Det går att skaffa en kompis, även om det kan vara jobbigt :)

Det här är väl iofs en typisk grej där det inte duger med vilken kompis som helst eftersom en del personer inte har "känsla" för när/hur det är dags att mata på eller inte...

Hemmakatten
Vår elektriker (som gjort all el i vårt hus) är ensamföretagare. Han hade ibland en kollega med sig men inte alltid. Det hände att jag fick hjälpa till. Eftersom jag inte kan eller förstår något om el, gjorde jag förstås exakt vad han sa utan att ifrågasätta, drog eller tryckte på eller tittade vilken tåt som rörde sig och andra enkla saker där det underlättade att vara två.

Något jag funderar över, är dom kopplat bort så du slipper göra det?? Annars så skall du i alla fall inte koppla. Men som sagt tidigare i tråden så brukar dom ju använda dom gamla som drag.. :)
Tanken på att spara pengar på elektrikern kan plötsligt bli otrolig mycket dyrare..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.