4 285 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Är femledare till enfas OK?
Jag har metervis med 5g2.5mm EKLK liggandes men är i behov av 3g2.5. Kabeln skall gå från en undercentral säkrad med 16A till en annan liten undercentral som är säkrad med 10A. Är det OK att låta isolera de två faser som "blir över" och klippa de så kort att de omöjligt når att kopplas in någonstans?
Om detta är okej, vilken fas (dvs färg) är klokast att vara den som är inkopplad?
Om detta är okej, vilken fas (dvs färg) är klokast att vara den som är inkopplad?
Brunt är ju standard för fas idag men hur gör man om man har en lite äldre anläggning med svart för fas? Jag hade fortsatt att använda svart för fas i konsekvensen namn, men jag vet inte säkert vad som är bäst eller mest korrekt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Jag har i inkonsekvensens namn gjort på båda sätten. Dvs både bytt till brun, samt hållit mig till svar.
Det beror ju på, om man exv. skall koppla en ny EKK/EKLK till en gammal så blir det svart till brunt, förty det är de enda färger som finns. Om man drar om lite FK så hade jag hållit mig till den rådande standarden, när det bara rör sig om svart/brunt. Dvs inte röd jord under några omständigheter.
Och till TS. Klipp för allt i värden inte de andra två faserna. Den dagen det tittar någon på det där och säger för sig själv, "jamen, det är ju en femledare, det blir ju alldeles utmärkt att använda de andra faserna" och så har någon dj-el klippt dem... Då blir man inte glad.
Så undvik att skala dem och isolera dem med exv. ubåt eller dylikt (eller skala och isolera) är mitt tips.
Och till TS. Klipp för allt i värden inte de andra två faserna. Den dagen det tittar någon på det där och säger för sig själv, "jamen, det är ju en femledare, det blir ju alldeles utmärkt att använda de andra faserna" och så har någon dj-el klippt dem... Då blir man inte glad.
Jag håller med lars_stefan_axelsson. Klipp inte de andra faserna, de är bra-att-ha! Däremot kan det vara bra att sätta på t.ex. en torix på varje i "mottagarsidan" så att det inte händer nåt dåligt om nån knäppskalle får för sig att ansluta dem i matande ända utan att titta ordentligt i mottagaränden, t.ex. om nån förväxlar den kabeln med en annan likadan där man också vikt två faser åt sidan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Man isolerar alltid lösa ledarändar med t.ex U-båt. Torix använder man bara om man inte vill använda ledaren igen utan att klippa bort någon centimeter.
Klicka här för att svara