Bo.Siltberg skrev:
För att lösa en 16 A säkring krävs kraftig överlast, bortemot den dubbla strömmen under ~20 min, dvs det handlar om stor (och därmed uppenbar) snedbelastning, eller en stor trefasig "grundlast" last som t.ex en elpatron på 6-9 kW.
Spis + TM + småel bör inte lösa säkringen. Mao bör det inte vara något problem att hitta orsaken. Jag skulle sätta en slant på golvvärmen - vad vet du om den?
Har läst (på elleverantörens hemsida) att man med 16A ska klara att hålla 11 kW, men om jag förstår dig rätt så ska man tillfälligt kunna ligga betydligt högre, så det var också en nyhet för mig.

Golvvärmen är nyinlagd av f.d. ägaren i ett badrum, kanske kan vara en bov. Har inte koll på om den påverkats när säkringen gått. Ingen aning heller hur mycket ström/effekt det drar men har den inställt ganska lågt (3 av 10). Det finns även golvvärme i hallen, men vad jag förstått är den värmen vattenburen, även om jag inte är 100% säker (så lite vet jag om mitt hus, jag skäms).

Hur stort är badrummet?

Det spelar inte så stor roll vilket "värde" du ställer termostaten på, när golvvärmen går går den på full effekt oavsett, det som skiljer är vid vilken temperatur den slår till och från.

thewolf skrev:
Hur stort är badrummet?
Ca 6 kvm.

elmont skrev:
Det spelar inte så stor roll vilket "värde" du ställer termostaten på, när golvvärmen går går den på full effekt oavsett, det som skiljer är vid vilken temperatur den slår till och från.
Ok, tack. Bra att veta.

Golvvärmen på 6 m2 borde vara ca 600 W och dra ca 2,5 A när den går.

Trefas till fjärrvärmeväxlaren tycker jag också verkar skumt, såvida anläggningen inte har någon gammal trefas cirkulationspump.

Det kanske har varit trefas till en elpanna före fjärrvärmen installerades?

yxis skrev:
Det kanske har varit trefas till en elpanna före fjärrvärmen installerades?
Så kan det vara. Fjärvärmen är nog en senare installation än både själva huset och den lilla säkringscentralen. En av säkringrana har dessutom en extramärkning som ser ut att vara från senare tid. Ovanför står det som sagt panna, panna, panna. Men under står det VVX och ser ut att gälla bara en av dem, inget under de andra. Jag skulle ju kunna pilla på dessa bara för att se vad som händer, men jag är rädd att det är skadligt på något sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.