Från garaget, till stolpe så är det ~11 meter.
Från stolpe, till väg så är det ~15meter.
Från stolpe, till ytterdörren så är det ~15meter.
(var lite svårt att spontanrita så det blev rätt mått, sen stegade jag dessa måtten..)
Strömbytare i garaget.
Jag undrar ifall det finns rörelsesensorer som klarar att se 15meter långt bort.
Och om det finns de som kan se väldigt brett.
Jag anar att jag måste ha minst 2st för täcka både mot vägen och mot villans ytterdörr/garage.
Sen oroar jag mig om det kommer kräva fler kablar eller om de befintliga räcker ifall man tänkertill.
Har även som mål att ha sensor för ljus men den kan man ganska lätt sätta på garaget intill kopplingsdosan mellan strömbrytare och stolpe.
Produkttips helt enkelt, bra rörelsesensorer.
Från stolpe, till väg så är det ~15meter.
Från stolpe, till ytterdörren så är det ~15meter.
(var lite svårt att spontanrita så det blev rätt mått, sen stegade jag dessa måtten..)
Strömbytare i garaget.
Jag undrar ifall det finns rörelsesensorer som klarar att se 15meter långt bort.
Och om det finns de som kan se väldigt brett.
Jag anar att jag måste ha minst 2st för täcka både mot vägen och mot villans ytterdörr/garage.
Sen oroar jag mig om det kommer kräva fler kablar eller om de befintliga räcker ifall man tänkertill.
Har även som mål att ha sensor för ljus men den kan man ganska lätt sätta på garaget intill kopplingsdosan mellan strömbrytare och stolpe.
Produkttips helt enkelt, bra rörelsesensorer.
* Hur långt och brett kan dagens rörelsesensorer se?
* Vilka fabrikat är bättre?
* Vilket skymningsrelä med timerfunktion är värt att kolla närmare på?
* Skiljer den på dagsljus och lampljus, så jag kan ha skymningssensor på samma stolpe?
* Om jag behöver dra fler ledare, hur djupt ska man gräva ner kabelröret under jord?
* Vilka fabrikat är bättre?
* Vilket skymningsrelä med timerfunktion är värt att kolla närmare på?
* Skiljer den på dagsljus och lampljus, så jag kan ha skymningssensor på samma stolpe?
* Om jag behöver dra fler ledare, hur djupt ska man gräva ner kabelröret under jord?
Hej Yrrol!
Det finns PIR sensorer med 15 och 30 meter räckvidd.
En PIR sensor har en lins framför sig och lika som en fotokamera är det inte möjligt att ser bred och långt bort samtidigt. Det blir alltså en kompromis man måste tar. Öker man räckvidd så minskar man synvinkeln. Några exempel på "long range PIR sensors" (allt som överstiger 12 meter) hittar man här:
http://www.cop-eu.com/acatalog/External_Detection.html
Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
Det finns PIR sensorer med 15 och 30 meter räckvidd.
En PIR sensor har en lins framför sig och lika som en fotokamera är det inte möjligt att ser bred och långt bort samtidigt. Det blir alltså en kompromis man måste tar. Öker man räckvidd så minskar man synvinkeln. Några exempel på "long range PIR sensors" (allt som överstiger 12 meter) hittar man här:
http://www.cop-eu.com/acatalog/External_Detection.html
Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
Klicka här för att svara