R
Jag har ett gammaldags proppskåp med säkringar i porslin man skruvar ut/in och ingen jordfelsbrytare. Vad brukar det i normalfallen på ett ungefär kosta att byta till ett skåp med modernare säkringar samt jordfelsbrytare? Är det saker som är komplicerade och dyra, och tar lång tid att utföra?

Tacksam för svar :)

Bra du installerar JFB, har du funderat hur många du ska dela upp det på? Har du PVC-kablar annars är det läge att dra om allt? Du kan ju börja med att ta reda på om det finns fel i anläggningen som behövs åtgärdas först annars kan det tillkomma extra timmar utöver installationskostnaden, ibland ingår viss felsökning.

Finns även alternativ att sätta en JFB i kapsling vid sidan av befintlig central. Står inget om hur stor centralen är, men kanske kan gissa 4000-9000 sen finns ju ROT också. Kapsling lite billigare.

R
Det kan inte vara en stor central. Här finns både jordade och ojordade ledningar, där de flesta är ifrån 50-talet, skulle jag gissa. Är inte alls hemma i det här, och därför kan jag nästan bara fråga typ, "Hur långt är ett snöre".. :(
Har inte märkt av att något skulle vara fel på anläggningen, men skulle inte tro jag har PVC-kablar i huset.

Med den bakgrunden, så känns det kanske rimligt att "bara" byta ut proppskåpet och sätta dit JFB. Men i och för sig så är det bara på övervåningen det är ojordat. Källarplan har jord.

Har ofta oroat mig över det här med elen, speciellt när jag vet att många ledningar är gamla ojordade.

EDIT; Fel, det är tre rum här uppe som har ojordat. Köket har jord.

Redigerat:
Finns värre saker än ojordade ledningar, titta på dina apparater idag så ser du att många stickkontakter inte ens är jordade. Däremot är JFB bra för dig och har du barn så ska uttagen vara petsäkra, alltså du måste manipulera bägge hålen samtidigt för att komma åt spänningsförande del.

Jag förstår på dig att du eventuellt har plastkablar i hela huset, då bör en meggning räcka för att avgöra dess kondition, denna, och medföljande felsökning, kan göras innan installationen görs.

Vad gäller om det anses värt att dra nya ledningar med jord så har detta avhandlats på forumet innan med för- och nackdelar, sök så ser du.

R
Tack för svaren så länge! Återkommer senare med bild på mitt nuvarande proppskåp.. Så man ser hur det ser ut och vilken storlek det har.

Mellan 7500-10000 fast pris.

Fått tips av en elektriker att ta själva bytet av centralen på fast pris. Och sen ha eventuell felsökning för att få det att fungera på löpande räkning. Annars är risken att fastpriset blir i överkant för att ta höjd på felsökning.
Risken finns i gamla anläggningar att det finns en del problem så att JFB löser ut och det tar en del tid innan elektrikern hittat "felet". Men det kanske funkar direkt också. Tar man fastpris på allt så är risken stor att det blir väl dyrt.

mape17 skrev:
Fått tips av en elektriker att ta själva bytet av centralen på fast pris. Och sen ha eventuell felsökning för att få det att fungera på löpande räkning. Annars är risken att fastpriset blir i överkant för att ta höjd på felsökning.
Risken finns i gamla anläggningar att det finns en del problem så att JFB löser ut och det tar en del tid innan elektrikern hittat "felet". Men det kanske funkar direkt också. Tar man fastpris på allt så är risken stor att det blir väl dyrt.
Ja eller så tar du fastpris på allt och kanske får en bunt jordfel åtgärdade gratis?
:)

Fast pris är ett lotteri.

Och det skall påpekas att det är inget fel på en gammal central med gängsäkringar (diazed). Det går enkelt att installera en jfb i en kappsling vid sidan av som täcker hela centralen. Skall man sektionera så kan det bli knivigare, då blir det snabbt enklare att byta hela centralen, men sektioneringsivern är ofta överdriven (särskilt de som envisas med kyl/frys på egen, helt överflödigt och snarare en nackdel. Separat utomhusgrupp/vvb el dyl är en annan femma). Det går i de allra flesta fall bra att köra hela anläggningen på en jfb.

Installation av bara jfb ca 1500-2000, och sedan så kan det komma till ytterligare beroende på hur mycket felsökning som behöver göras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.