2 353 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
AEG jordfelsbrytare
Monterade en helt ny central men stötte på ett problem med jordfelsbrytaren. Är en fyrpolig jordfelsbrytare men då det endast var draget 1-fas till huset så kopplade jag in den på en av faserna.
När jag drog igång centralen så fungerade inte testknappen på brytaren. Testade i samtliga ingångar men den fungerade ändå inte. Funkade dock när jag körde jfb test med min stickosett. Sen sa kunden att uttagen inte fungerade alls idag.
Har testa:
- köra jordfelstester på den för att se om den kanske hoppar igång. Kan ju ha legat länge på hyllan utan att mekanismen underhållits.
- lite rysk lagning genom att knacka på den men då lös den inte(som jag har märkt att endel trasiga gör) och testknappen hoppade inte igång.
- testade med min spänningsprovare som tyvärr inte är digital och när jag mätte fas-inkommande nolla så lös den upp till 230. När jag sedan mätte fas-utgående nolla när brytaren va av så lös den inte lika stark. Hade tyvärr inte med mig en multimeter så jag vet inte hur mycket diff det va. Har en fluke spänningsprovare så det är ingen jula-skit. Men JFBn ska väll inte bryta nollan alls? Är det så att vissa 4poliga jordfelsbrytare behöver trefas för att testknappen ska fungera?
Känns som att jordfelsbrytaren är trasig men har ingen lust att montera ned allt och byta den om det finns någon här som har några bra tips. Har varit med om det omvända några gånger, funkar på testknappen men inte med jfbtestare. Då brukar det funka med att köra testen några ggr och knacka igång den.
När jag drog igång centralen så fungerade inte testknappen på brytaren. Testade i samtliga ingångar men den fungerade ändå inte. Funkade dock när jag körde jfb test med min stickosett. Sen sa kunden att uttagen inte fungerade alls idag.
Har testa:
- köra jordfelstester på den för att se om den kanske hoppar igång. Kan ju ha legat länge på hyllan utan att mekanismen underhållits.
- lite rysk lagning genom att knacka på den men då lös den inte(som jag har märkt att endel trasiga gör) och testknappen hoppade inte igång.
- testade med min spänningsprovare som tyvärr inte är digital och när jag mätte fas-inkommande nolla så lös den upp till 230. När jag sedan mätte fas-utgående nolla när brytaren va av så lös den inte lika stark. Hade tyvärr inte med mig en multimeter så jag vet inte hur mycket diff det va. Har en fluke spänningsprovare så det är ingen jula-skit. Men JFBn ska väll inte bryta nollan alls? Är det så att vissa 4poliga jordfelsbrytare behöver trefas för att testknappen ska fungera?
Känns som att jordfelsbrytaren är trasig men har ingen lust att montera ned allt och byta den om det finns någon här som har några bra tips. Har varit med om det omvända några gånger, funkar på testknappen men inte med jfbtestare. Då brukar det funka med att köra testen några ggr och knacka igång den.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det är nog inget fel på den, men du får titta noga på det lilla schemat som är tryckt på den för att se hur testknappen är inkopplad. Den verkar sitta mellan två av faserna, så den funkar inte om du bara använder en fas och nolla. För att fixa det kan du bygla inkommande nolla till den fas som "saknas" för att testknappen ska fungera.
T.ex så här, från vänster till höger:
Ovansida, inkommande:
Tom Fas Nolla Nolla
Undersida, utgående:
Tom Fas Tom Nolla
T.ex så här, från vänster till höger:
Ovansida, inkommande:
Tom Fas Nolla Nolla
Undersida, utgående:
Tom Fas Tom Nolla
Varför anser du att man ska bygla? Funktionsmässigt spelar det ju ingen roll. Mera överskådligt förstås, men kan det vara ett krav? Vissa fabrikat har ink.schema för 2-polig inkoppling av 4-pol jfb men inget om någon bygling.
På AEG är det anslutningarna i mitten som ska användas (3-5), (4--6).Om nu alla AEG jfb är likadana.
På AEG är det anslutningarna i mitten som ska användas (3-5), (4--6).Om nu alla AEG jfb är likadana.
Det kan mycket väl ha en funktionell skillnad att göra som b_hasse skriver. En korrekt fyrpolig JFB eller mer allmänt fyrpolig brytare ska ha sen brytning tidig slutning för polen som är identifierad för nollan. Många andra fabrikat brukar visa en bygling till N vid användning för trefas utan nolla så i AEG fallet blir det lite tvärtom vid enfasinkopplingen.
Stämmer säkert. På möller kartongen jag har är det hur som helst uppritat utan bygling. Fasen in på ettan och nollan på 5an. (1-3-5-N). I det här fallet tror jag mera på tillverkaren. Det måste man ju kunna lita på.
Ja när man kopplar enfas har inte eventuell tidig/sen slutning/brytning längre nån betydelse, men själv skulle jag ändå försöka använda en anslutning identifierad N för nollan om möjligt. Lita på tillverkare kan man säkert oftast göra men det skadar inte med lite sjävständigt tänkande. Ofta har det funnits mycket tekniskt korrekta väl genomtänkta och normerade skäl till mycket inom eltekniken, tyvärr luckras det ibland upp tex genom dessa hänvisningar tlll olika anvisningar.
Låter sunt. Jag formulerade nog mig fel, säger vi, när jag skrev att det inte spelar någon roll om nollan inte byglas. Försöker verkligen undvika att skriva som om det vore hugget i sten.
Bör väl nämna vilken typ det är frågan om. Sid 5
http://www.moeller.com.au/Xpole_Technical_2003_AU.pdf
Bör väl nämna vilken typ det är frågan om. Sid 5
http://www.moeller.com.au/Xpole_Technical_2003_AU.pdf
Är det sådant material man får om man låter hanterkaren installera sitt eget material? Jfb som måste knackas igång och sedan fungerar "efter några gånger"? Vad är det som säger att den inte behöver knackas igång om en månad när bebisen sticker in en spik i vägguttaget? Eller är det vedertagen standard stt en del jfb måste knackas igång men sedan fungerar felfritt i åratals efteråt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden