Byggahus.se
Kanske dom kör med i Finland? =) Kollade på min spis och där stod det att den drog som mest 7,5kW. Så även med min spis idag så skulle jag kunna gå över 20A, men det har inte hänt under 10 år att säkringen gått. Så då borde det ju gå bra med en annan spis, annars får man väl börja tänka sig för vad man sätter igång. Det viktigaste för mig är väl mest att den går att koppla in på en fas.

Ja, det finns 4 boost-zoner så troligen begränsas detta så du bara kan använda en åt gången istället för två, grill drar 1,65 kW som mest och varmluften 2, plattorna 2,5, 2,8 och 3,7 för den stora och din 20 A säkring medger 4,6 kW sen går under kortare perioder belasta den högre än så, vet inte om det var smältpropp eller dvärg du hade. Total effekt 15 kW, men detta kan du inte köra samtidigt då ugen inte tillåter boost på alla plattor samtidigt, då blir det vad jag kan förstå 1,4+1,4+1,8+2,1+2+1,65=10,35 + belysning som de angivit i sin spec. Kör du hälften av detta, vilket kanske kan vara normalt vid matlagning ligger du runt 5,2 under kortare perioder, men när uppvärmingsprocessen är klar minskar effekten direkt, men säkringen kan nog bli lite ljummen i vissa fall, du får nog prova dig fram. Har du sen något annat effektkrävande samtidigt är det huvudsäkringen som blir varm också.

Det mest "extrema" för normal matlagning är kanske två plattor, en stor och en liten samt ugn. Och dom går ju inte på max hela tiden, så det borde ju vara lugnt. Annars får jag väl anpassa mig lite.

Jag tror att om du försöker koka en stor kastrull med vatten på boostläge samtidigt med en annan platta igång och ugnen är på uppvärmning så kommer du ligga på gränsen, tänk på så du inte använder snabba säkringar, ta hellre en med en snigel på då. Men fungerade det innnan så gör det säkerligen det nu med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.