En spisfråga

3k läst  18 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Hej

Funderar på att skaffa mig en ny spis men det är inte helt lätt att förstå vad man ska köpa, eller om det man köper funkar med den el man har idag.
    Jag har en säkring på 20A för spisen, så då antar jag att jag ska leta efter en spis på 230V?
    Men sedan blir man förvirrad när alla säger att alla spisar är på 230V och att man kopplar in några plattor på en fas, ugnen på en fas osv.
    Hur vet jag då om en spis som anges som 230V verkligen funkar med en fas? Och när det nu står 230V men anslutningseffekt 10435W, ja då blir jag ännu mer förvirrad.

Kollar just nu på denna spisen, http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/EKI55500OW/electrolux-inspiration-spis-eki55500ow och manualen finns här http://dininstruktionsbok.com/01415...603891&ID=4252210&q=AEG-ELECTROLUX EKI55500OW

Om jag nu har en fas 20A, 230V, kan jag använda den spisen? Visst man kör kanske inte allt på en gång, men ungen och två plattor skulle väl inte vara helt ovanligt.

Hoppas nån kan ge en förklaring som jag förstår =)

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det vet du inte i detta fall då manualen är löjeväckande. Jag skulle bojkotta electrolux och leta efter en tillverkare som anger vilka olika inkopplingsalternativ som deras spisar stöder, eller har en support som kan svara på sådana frågor. Det finns dock en betydande risk att man får leta länge, kanske t.o.m förgäves...

Med en 20 A säkring till spisen får vi anta att du bor i en gammal lägenhet med endast 1 fas indragen?

En 230 V spis kan vara avsedd för 1, 2 eller 3 faser plus nolla, 230 V. Om en trefasspis kan kopplas in på en enda fas beror på om den stöder detta fall, dvs att de interna ledningarna är dimensionerade för en enda fas. Det kan framgå av märkskylten på spisen som kan visa olika tillåtna inkopplingsfall. Så du får smyga in på Elgiganten och fota av den...

Ang effekten så kan du ta ut max 4.6 kW på din 20 A-säkring, dvs använda så många zoner på spisen samtidigt som motsvarar 4.6 kW. Manualen sa i alla fall så mycket som effekterna på de enskilda värmezonerna, så det är bara att summera de vanliga användningsfall som du ser. Kortvarigt kan du ta ut lite mer än sammanlagt 4.6 kW. Allmänt så räcker 4.6 kW väldigt långt om du inte ska öppna lunchbod och behöver kunna använda alla zoner samtidigt.

http://www.byggahus.se/wiki/Koppla_in_en_spis/häll/ugn

Nej nej nej, inga ungar i ugnen - då går proppen!

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 12
    Kan ju säga att den information man kan hitta om den spisen imponerar inte det minsta på mig, detta verkar oseriöst av tillverkaren tycker jag. Sen att modellbeteckningen inte går att hitta på deras hemsida är ju rätt vanligt då de lägger till och ändrar i beteckningar specifikt för de olika kedjorna. Du kan även kolla här: http://www.byggahus.se/forum/el/204494-kompabilitet-mellan-spis-och-uttag.html

Generellt gäller att du har 25A i huvudsäkring, 1-fas och man vill därför helst inte gå högre än 20 för en gruppledning för då kommer huvudsäkringen gå i källaren först. Spisen du kollar på har induktionsplattor, vilka brukar erbjuda booster-läge som drar som mest ström, en på varje sida. Men du behöver kolla spisens kopplingsschema i första hand. Ett annat, krångligare alternativ, är att skaffa 3-fas till lägenheten.

Gör man en filtrering på induktion och varmluft på denna sidan kan man få fram teknisk info om de flesta modellerna vad jag kunde se, kan rekommendera butiken framför Elgiganten.

Redigerat 23 nov 2012 14:19
  4. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaren. Ja jag är ju inte kunnig alls men läst på nätet allt jag kan hitta och tyckte också manualen var lite torftig. Kanske ta en sväng förbi ElGiganten och se om man kan få fram mer information.
    Jag har ju en spis med 4 plattor idag och ugn och det har ju funkat, men jag förstår ju att induktion kanske drar mer ström. Det jag funderade lite på var att det stod två olika effekt lägen på varje platta. Vad betyder det?

Lovar att jag inte ska köra nån unge i ugnen =) Proppen kanske inte går men jag skulle garanterat åka på en propp från sambon.

5. F
    Medlem Nivå 4
    Detta är tämligen säkert en tre-fas spis. Det orimligt att sälja spisar som kräver 20-25A säkringar. Att där står 230V betyder inte att det är en enfasspis. Det står på våra grejor också, men de kräver 5 kablar fram.

6. S
    Medlem Nivå 4
    Jo det var det jag funderade på. Men det konstiga är att på Elgigantens sida under frågor och svar för den spisen så finns just en fråga om det går att koppla in spisen till 3fas och nolla. Svaret är att det inte går eftersom det är en 230V spis.
    Så då skulle man ju kunna tro att det ska funka med 1fas och nolla. Blir säkert inte så klokare av att besöka Elgiganten, om nu en säljare skulle råka få klorna i mig. Gäller att försöka komma åt baksidan av spisen och se om det finns nån klisterlapp med hur den kan kopplas, endast det som kan ge ett vettigt svar. Eller var nu klisterlapparna sitter.

7. plaggis
    Elektroniktokig Nivå 7
  8. GK100
    Medlem · Nivå 20

Re: En spisfråga

Är nog ganska svårt att hitta en spis som inte går att koppla in på enfas 230V. Och effekten vid 20A bör som sagt räcka i de flesta fall. Spisar med 400V elementspänning borde vara rariteter på nymarknaden och särskilt hos elgiganten odyl.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Vill minnas att vi hade en tråd om en Electroluxspis som endast var avsedd för 1 fas, det fanns inga andra inkopplingsalternativ enligt märkskylten. Men anslutningsplinten tillät 3 faser, vilket spisen också fungerade utmärkt på, med ett undantag: Spisen hade en inbyggd effektbegränsning som gjorde att alla plattor inte kunde användas samtidigt. Försökte man dra på alla plattor så kopplades ändå någon platta automatiskt bort.

En sådan spis skulle passa bättre i detta fall. Men lite smartare tillverkare stöder istället en bygel eller annan anordning som gör att man kan välja ifall man vill ha denna effektbegränsning.

10. S
    Medlem Nivå 4
    ElGiganten säljer spisen men tyvärr fanns den inte i butiken så jag kunde inte kolla efter nån skylt. Tänkte fråga en säljare men dom vet ju sällan mer än man själv kan leta reda på nätet. Konstigt att det inte står i manualen. Mailade Electrolux, får se om dom svarar.

11. M
    Medlem · Nivå 4
    På den finska länken ovan står det för övrigt att den ska avsäkras 2x35A, 3x20A eller 1x50A.

12. S
    Medlem Nivå 4
    Ja isåfall är det ju svar på frågan. Den skulle inte funka hos mig. Lite lurigt, som vanlig okunnig hade jag själv trott att står det 230V så är det lugnt, för spisen jag har idag är ju på 230V. Men då kan man få bita i det sura äpplet.

Finns det induktions spisar som går på 230V 20A? Dom drar ju en del ström.

För övrigt konstigt att den infon inte ska gå att hitta på svenska Electrolux sidan, inte har jag lyckats hitta nåt iaf. Hittade manualen där också, men det står det ju inte mycket i.

13. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Den funkar fint även i ditt fall, som sagt tidigare kan du inte köra allt på ständigt max om du inte har 50A men det händer ju inte i praktiken. Helt normalt med 20A till spis i lägenheter med enfas. Mycket märkligt med all förvirrande eller bristfälliga info i de olika manualerna, räkna inte heller med annat än goddag yxskaft från Electrolux kundtjänst eller butiken.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 4
    Ja det är klart, vad dum jag är. 1x50A ska jag ju tolka som att det går att koppla in på en fas, bara att jag inte kan köra full fart med allt. Tack för alla svar. Fundera lite till om jag verkligen behöver induktion, men det är ju jäkligt praktiskt. Men nu vet jag mer om spisar =)

15. plaggis
    Elektroniktokig Nivå 7

En spisfråga

10447W/230V är ca 45A. Skulle se den installation i en lgh som har så grov kabel dimensionerad för 50A avsäkring. 16-kvadrat?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: