5 476 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
kopplingschema dimmer + trapp + kors
Hej,
Elektrikern drog kabel för över ett år sedan men först nu har jag fått tummen ur att montera strömställare. Kommer ju tyvärr inte ihåg vad elektrikern sa kring monteringen... Så här ser det ut i vart fall:
* Dimmern har tre ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (svart, grå, brun, vit)
* Trappbrytare har tre ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (svart, grå, brun, blå)
* Korskopplaren har 4 ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (2 svarta och 2 grå)
* Upp till lampan går 3 kablar (grå, blå, jord).
Hur korskopplaren skall kopplas är inget problem men hur gör jag med dimmern och trappbrytaren?
Elektrikern drog kabel för över ett år sedan men först nu har jag fått tummen ur att montera strömställare. Kommer ju tyvärr inte ihåg vad elektrikern sa kring monteringen... Så här ser det ut i vart fall:
* Dimmern har tre ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (svart, grå, brun, vit)
* Trappbrytare har tre ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (svart, grå, brun, blå)
* Korskopplaren har 4 ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (2 svarta och 2 grå)
Hur korskopplaren skall kopplas är inget problem men hur gör jag med dimmern och trappbrytaren?
http://www.byggahus.se/wiki/Trappkoppling
Korskopplaren sätter du på de två mellantrådarna.
Dimmern måste ha inbyggd trappfunktion (vilket de flesta har nu för tiden) och ersätter bara ena brytaren i skissen.
Och trappbrytaren, ja det är ju den andra brytaren i skissen.
Och färgerna på trådarna säger inget säkert om vad som är vad.
Men brun brukar vara = fas, blå = nolla, svart och grå = tändtrådar.
Korskopplaren sätter du på de två mellantrådarna.
Dimmern måste ha inbyggd trappfunktion (vilket de flesta har nu för tiden) och ersätter bara ena brytaren i skissen.
Och trappbrytaren, ja det är ju den andra brytaren i skissen.
Och färgerna på trådarna säger inget säkert om vad som är vad.
Men brun brukar vara = fas, blå = nolla, svart och grå = tändtrådar.
tack för svar. Ja, dimmern har trappfunktion. Mitt problem är närmast att det vid dimmer och och trappbrytaren finns 4 trådar (olika färger, se första inlägget), vilket antyder att jag ska lägga ihop åtminstone 2 trådar - frågan är bara vilka. Ok, jag kan förstå att du inte kan säga vilka färger jag ska lägga ihop, men är det vanligt att det är 4 trådar och vilken funktion brukar de i så fall ha?
På din beskrivning går det inte att sia om hur dina trådar är dragna och i vilken dosa det matas in nolla, fas och jord.
T.ex. det borde finnas mer än den jordtråd som går till lampan.
T.ex. det borde finnas mer än den jordtråd som går till lampan.
Det där går inte ihop sig, det verkar vara skarvar på vägen. Det verkar även som att trappbrytaren och dimmern ska byta plats.axxa skrev:* Dimmern har tre ingångar och där den ska sitta finns 4 kablar (svart, grå, brun, vit)
Problem solved! Elektrikern hade varit lite väl givmild med trådar, men efter en hel del tänkande, trådryckande och testande funkar nu det hela... Brun tråd (fas) vid dimmern och blå tråd (nolla) vid trappbrytaren skulle väck. Tack för lite funderarhjälp!
Klicka här för att svara