2 447 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Konstigt fel, kan någon förklara????
Sida 1 av 2
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hejsan
Jag har ett bekymmer hos en kund
detta är i huset...
L1-N : 230V
L2-N: 230V
L3-N: 230V
L1-L2: INGENTING
L1-L3 400
L2-L3 400
Hur kan detta komma sig?
men när jag mäter ute i skåpet så har jag 400 mellan alla faser :/
Jag har ett bekymmer hos en kund
detta är i huset...
L1-N : 230V
L2-N: 230V
L3-N: 230V
L1-L2: INGENTING
L1-L3 400
L2-L3 400
Hur kan detta komma sig?
men när jag mäter ute i skåpet så har jag 400 mellan alla faser :/
Det låter som trasig huvudsäkring, eller om dom är hela avbrott på huvudledningen och då troligen i en av anslutningarna. Kan även vara centralens huvudbrytare. Det kan inte vara nått stort problem att hitta felet.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
huvudsäkringarna är det inte, för dem sitter i en kapsling på typ 1m stolpe och alla 3 säkringarna är hela,
sen går stigaren upp till plan 2 och den centralen saknar huvudbrytare. detta är en gammal installation som
håller på att bytas ut under renoveringen så det finns gammal och ny installation i bruk..
sen går stigaren upp till plan 2 och den centralen saknar huvudbrytare. detta är en gammal installation som
håller på att bytas ut under renoveringen så det finns gammal och ny installation i bruk..
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag misstänker också att en fas har gått eftersom vi bygger om osv många byggfläktar igång o belysning medans folket använder spis o dm osv.. Jag har sökt alla säkringar men kan inte hitta någon än..
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Okej så vart är kortslutningen då? I kabeln? någon maskin??
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det är en central på plan 1 också men den matas från övervåningen där mätaren en gång satt i tiden..
Jag har stängt av huvudbrytaren på plan 1 som matar plan1 och källaren (vattenbredare och vattenpump).. Då säger den samma sak på plan 2 :/.. jag undrar ifall om det vore kortslutning så borde ju bara 1 fas fungera och inte visa 400 v
Jag har stängt av huvudbrytaren på plan 1 som matar plan1 och källaren (vattenbredare och vattenpump).. Då säger den samma sak på plan 2 :/.. jag undrar ifall om det vore kortslutning så borde ju bara 1 fas fungera och inte visa 400 v
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag får försöka megga service kabeln och börja därifrån .. Men det konstiga är att ingen snickare har suttit någon spik i kabeln för kabeln går på fasaden och i ett förråd som dom isf har byggt in kabeln förl'ängesen så då borde felet liksom komma då och inte nu !?!?!?!
Du skall nog inte ha några förutfattade meningar om vad som kan - eller inte kan - ha hänt med kabeln.
Skruva ur huvudsäkringarna för L2 och L3 och kolla vad du får för spänningar. Gör sedan samma för L1 och L3.
Är det kortslutning får du spänning på både L1 och L2 i ett av fallen.
Edit: Du måste koppla bort lasterna förstås, annars blir det backströmmar.
Skruva ur huvudsäkringarna för L2 och L3 och kolla vad du får för spänningar. Gör sedan samma för L1 och L3.
Är det kortslutning får du spänning på både L1 och L2 i ett av fallen.
Edit: Du måste koppla bort lasterna förstås, annars blir det backströmmar.