Hejsan

Jag har ett bekymmer hos en kund
detta är i huset...

L1-N : 230V
L2-N: 230V
L3-N: 230V

L1-L2: INGENTING
L1-L3 400
L2-L3 400

Hur kan detta komma sig?

men när jag mäter ute i skåpet så har jag 400 mellan alla faser :/

Det låter som trasig huvudsäkring, eller om dom är hela avbrott på huvudledningen och då troligen i en av anslutningarna. Kan även vara centralens huvudbrytare. Det kan inte vara nått stort problem att hitta felet.

jo låter som om du saknar en fas. Har du mätt i huvudskåpet(huset) eller ute vid vägen?
Har det skett några byggnationer inomhus eller utomhus på sistondet?
/
M

huvudsäkringarna är det inte, för dem sitter i en kapsling på typ 1m stolpe och alla 3 säkringarna är hela,
sen går stigaren upp till plan 2 och den centralen saknar huvudbrytare. detta är en gammal installation som
håller på att bytas ut under renoveringen så det finns gammal och ny installation i bruk..

Jag misstänker också att en fas har gått eftersom vi bygger om osv många byggfläktar igång o belysning medans folket använder spis o dm osv.. Jag har sökt alla säkringar men kan inte hitta någon än..

Låter som om det är kortslutning mellan L1 och L2.

Ja, L1 och L2 är samma fas inne.

Okej så vart är kortslutningen då? I kabeln? någon maskin??

Felkopplat någonstans på vägen i centralen kanske? Har du mätt mellan faserna "i gatan"?

Edit: Det hade du ja. Då är det nog felkopplat mellan skåpet ute och centralen.

Redigerat:
Snett där nere till vänster.... :)

Du får mäta dig fram. Centralen där upp kanske.

mät upp säkringarna. Har du porslinssäkringar så kan dom se "hela" ut fast dom är paj.

Någon snickare har väl skjutit en spik genom en serviskabel..

Det är en central på plan 1 också men den matas från övervåningen där mätaren en gång satt i tiden..
Jag har stängt av huvudbrytaren på plan 1 som matar plan1 och källaren (vattenbredare och vattenpump).. Då säger den samma sak på plan 2 :/.. jag undrar ifall om det vore kortslutning så borde ju bara 1 fas fungera och inte visa 400 v

Jag får försöka megga service kabeln och börja därifrån .. Men det konstiga är att ingen snickare har suttit någon spik i kabeln för kabeln går på fasaden och i ett förråd som dom isf har byggt in kabeln förl'ängesen så då borde felet liksom komma då och inte nu !?!?!?!

Du skall nog inte ha några förutfattade meningar om vad som kan - eller inte kan - ha hänt med kabeln.

Skruva ur huvudsäkringarna för L2 och L3 och kolla vad du får för spänningar. Gör sedan samma för L1 och L3.

Är det kortslutning får du spänning på både L1 och L2 i ett av fallen.

Edit: Du måste koppla bort lasterna förstås, annars blir det backströmmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.