El
Atom: Nu är det fixat. Vid uttaget bara transformator. Sen tunnare kabel under sten fram till belysningen.
k_anka: Jag är precis som Anders Johansson intresserad av att inte bara växla mellan mörkt och ljus, utan låga grundljuset vara dimmrat och öka till 100% då någon kommer (rörelsedetektor). Funkar det att köra en vanlig tranistordimmer och lågenergilampor som kan dimmas med vanlig dimmer om man helt enkel byglar dimmern för att få fullt ljus? Eller kommer man att förstöra dimmern då?
cecar33: Eller är det rentav så att du köpt fel en, LWMR-230 den ser likadan ut.[h=1]LWMR-230 Inbyggnadsmottagare[/h]Inbyggnadsmottagare med funktioner som AV / PÅ (Ej dimmer) ​ LWMR serien är mycket efterfrågad då storleken på inbyggnadsmottagaren enkelt kan placeras i apparatdosa. LWMR-230 är lämplig endast för resistiva laster - glödljus (ej lysrör eller lågenergilampor) ​
Bastens: Flera leverantörer har fasskenor i många olika modulutföranden. Eldon har bla. 3-fas skenor om 16mm² med fasta ändskydd i storlekar från 4 moduler upp till 27 moduler. Det smarta med dem är sen också att de kan läggas "omlott", dvs. om man vill utöka en rad med fler säkrinagr så behöver man inte byta den befintliga fasskenan utan bara ansluta en faskena till (lägga dubbelt) under de
viola_palimo: Jag vill ta tillfället i akt och tacka för alla insiktsfulla och informativa svar i tråden. Jag känner att jag nu har en bättre och (kanske framför allt) bekräftad bild av hur jag skall (och bör) gå tillväga med dessa detaljer i mitt centralbyte. Hatten av till er som deltog i diskussionen!
Patrik_Hed: [citat] Då gör du fel med regelfästet. Du ska använda gipsskruv i dom stora hålen så att skruven blir försänkt. Då är det inga problem. Kör du däremot med montageskruv eller dyligt så... En annan fördel med VP-2 är skivfästena och att dom går att bygga ihop hur som helst. Enbart fantasin sätter stopp, nästan. Dessutom finns dubbeldosor. En sån enkel grej som att få stutsarna
Avemo: Varför krångla till det. Om enda problemet är att du inte vet hur varmt det är i rummet är det en termometer du behöver. För att minimera förbrukningen kan du sedan stänga av det på våren och slå på det igen på hösten. Erik
tumba: Vi får se vad elektrikern bestämmer sig för att göra. Dra nytt eller utnyttja befintligt. De olika lägena är på följande sätt: [bild] 1: (1/4 Effekt) Element 1 och 2 kopplade i serie, ström in vid 2 i skissen via punkt B och ut vid 1 och sen till nolla. Ingen ström i mitt tråden L 2: (1/2 Effekt) Endast element 1 inkopplat. Ström in via 2 ut vid L och sen till nolla 3: (full effekt)
olle54: Ok det var det jag trodde. Om det blir en installation av jordfelsbrytare kommer hela centralen att bytas ut samtidigt. Då får en elektriker göra jobbet. Tack för svar.
Bo.Siltberg: Jag försökte bara vara lite filosofisk över den lätta antydningen "bättre med en (tillåten men olämplig) skarvsladd genom väggen än att kosta på en riktigt installation, alternativt bryta mot lagen och montera en nytt uttag/dosa själv". Här förordar vi bara riktiga och säkra lösningar - sedan får TS själv avgöra hur det utförs. ;) Det är inget stort problem med en gummikabel
patrikjepp: tog bort 2 st plast bitar en ovanför plintarna och en på ramen eller man ska kalla det så ljuset gick igenom. ifall du trodde att jag inte såg ljuset så testade jag innan jag monterade på ram etc. Det som behövdes för att få det att funka var en bygling.
Patrik_Hed: Okej, så föregångaren till T8 och som ofta satt i skyltar utomhus är alltså T12? Sent from my HTC One X using Byggahus
Mikael_L: Elnu har också ett sortiment av olika tidreläer, bl.a http://www.elnu.se/index.php?lista=40&an=3&n1=Rel%E4er%2C+r%E4knare%2C+timer%2C+SSR&n2=Tidrel%E4er%2C+Tele&n3=Tidrel%E4+Enya+4%96funktions&n=4&elmateriel=1 Jag har inte handlat därifrån, men gadu köpte två elmätare därifrån, och blev inte snuvad. :) http://www.byggahus.se/forum/el/179486-elmatare-i-din-skap.html
dosken: Absolut, måste försöka prioritera centralbyte (med JFB såklart, en sådan hade känts ganska bra) Men det kan nog dröja något år tyvärr ändå. Då ska elektriker tas dit förstås, om jag nu får någon att köra 4 mil enkel väg från närmsta civilisation ;) Jag tog kanske bara ca 5 cm av den ärgade fasen sist, men finns nog slack kvar för att ta ytterligare 5 cm utan att behöva
Oldfart: [citat] Nej du är säkert inte den som ropar troll hela tiden. Jag borde ha skrivit "någon" istället för "du" för min irritation var inte riktad mot dig personligen. Så jag har inga problem att dela ut en liten ursäkt!
moongoose: [citat] Det är en Systemair K160EC och har kanske inte gett fullpris för min, fick lite rabatt då jag är i branschen. Gav ca 2800kr för min men om man t.ex. går till Bevego som egentligen riktar sig åt entreprenörer får man nog räkna med ca 3500kr. Bevego säljer även till privatpersoner om man ber lite snällt. EC fläkten är lite dyrare men som du skriver är den betydligt
vespaman: [citat] En dyrare variant till Nexa+Tellstick är zwave + en Vera. Det finns lite trådar om dessa här i forumet. Du kan även söka på Vera pluginen 'Deus Ex Machina' som tänder o släcker lite granna på måfa.
JED: Tack för svaren. Jag fick även svar från LVI. Hon kunde inte säga vilka kablar som skulle kopplas till fas och vilka som höre ihop med slavstyrning. Tipset hon gav mig var att titta i doslocket. Sitter nämligen en tvåpolig brytare där och det är dessa kablar som ska kopplas till faserna. JED
lars_stefan_axelsson: Spännande. Posta gärna mer info fortlöpande när om du/ni får reda på det.
prototypen: Man kan dela kabeln till två "kablar" med kabeldelare, finns hos CO. Protte
Slugge: Vissa har maxström specat, andra inte vad jag sett.. Nån anger 380 V som maxspänning så då får man bara koppla 1-fas. Men i de flesta fall finns det bättre grejer än sockerbit.
Paravanen: Det är rätt mycket merjobb att dra om befintlig kabel.
Perk: Det är absolut sunt förnuft som gäller! Själv skulle jag inte tveka att snygga till en skarvsladd genom att förlägga den i en ränna eller en klammer, men inte på bekostnad av säkerheten, mao inte i badrummet. Jag har själv både ungdomar och småbarn i huset och det finns ingen hejd på vad och var man kan ansluta allt möjligt. En skarvsladd och ett uttag i badrummet, där skulle iaf
GK100: Kan ju vara värt att kolla de åtkomliga delarna eftersom du gjort jobb och haft pumpen uppe. Även enkelt att megga och finna i vilken del felet finns, särskilt som det verkar återkommande och repeterbart. Jag tycker trots vad andra skriver att detta är ett fall där det är närmast helt ofarligt att lägga utom JFB. Men erfarenhetsmässigt är det en döbelnsmedicin, om felet ligger nere i
Alfredo: [citat] Fast den kräver ju som sagt "1.5 dosa" eller "eget arrangemang", och ryms vad jag förstår inte i en "standarddosa". Dubbelkolla mina måttuppgifter så jag inte har skrivit fel bara!