håller på och renoverar vardagsrummet och skall klä om innerväggarna med 13mm gips men för att kunna göra detta måste jag först och främst lossa en ledning som går till knappen för takbelysningen.
helst skulle jag vilja byta ut den biten som är synlig men jag misstänker att detta är en s.k "dödskulo"? (se bild nedan)

den har en hård mantel av metall/aluminium och mörkt "ludd" samt gummiisolerade kardeler.
har provat bända och bryta lite i kardelisoleringen men den känns mjuk och går inte sönder.

(inte som min gamla matning till oljepannan som smulades sönder så fort man rörde kabeln)

altså, törs jag bryta ut denna kabel tillräckligt mycket för att få plats med gipsen bakom och/eller är det möjligt att skarva denna med en utanpåliggande kopplingsdosa och sen vidare med ny kabel till knappen?

hade gärna bytt ut kabeln i sin helhet men detta är inte praktiskt genomförbart utan att bryta upp bjälklaget ovan.

edit: lägger in en till bild där ni ser kabeln gå upp i bjälklaget bakom taklisten i ett metallrör

• kulo.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kulo2.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inget fel på den kulon trådarna är isolerade med PVC och av säkert högre och mer långtidsstabil sort än nutida,så det är inte vad som här kallas dödskulo med papp eller torrt gummi som isolation. Är du försiktig och inte knäcker plåthöljet är det bara att klamra fast den igen efteråt. Om du vill kan du ju även skarva med dosa uppe vid taklisten och byta biten ner till ny.

Tack för det, precis vad jag hoppades få höra.
Den har en otäck o ful 90 graders knäck runt dörrkarmen så det blir nog att skarva på med ny kabel.
Finns det smäckra kopplingsdosor för utanpåliggande montage? Att förlägga kabeln dolt bakom gips/spackel är väl inte tillåtet?

Ör det träväggarn så är det ju rätt snat gjort att man spårar in ett spår och sen fäller in rör/slang och drar om kablen helt och hållet och drar dit en apparatdosa där knappen ska sitta.

Givetvis ska en Elektriker utföra allt arbete. Spårningen får du gör själv iofs.

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
ser ut som PVC isolerat, alltså inte dödskulo..
för att få bort 90-gradersböjen kan du ju klippa kabeln ovanför den böjen och skala upp den på nytt och montera brytaren åt andra hållet, med kabelinföringshålet uppåt. brytaren hamnar ju då ca en dm högre men det kommer ju inte synas om du sätter upp en skiva på den gamla vähggen. skarva i dosa vid taklisten blir ju fulare.

electrocuted skrev:
ser ut som PVC isolerat, alltså inte dödskulo..
för att få bort 90-gradersböjen kan du ju klippa kabeln ovanför den böjen och skala upp den på nytt och montera brytaren åt andra hållet, med kabelinföringshålet uppåt. brytaren hamnar ju då ca en dm högre men det kommer ju inte synas om du sätter upp en skiva på den gamla vähggen. skarva i dosa vid taklisten blir ju fulare.
Att göra böjar med denna kulo kräver spec.tång. finns kanske på Tekniska museet eller Skansen i Sthlm.

Det är altså inte böjen vid brytaren som är problemet, den är ju snyggt och prydligt utförd.
Kabeln går ner på den horisontella dörrlisten och är mycket hårt böjd ner mot den vertikala listen, eller böjd och böjd den är mer knäckt i en skarp 90 graders vinkel. Troligtvis med handkraft av den som bytte ut listerna mot dubbelt så breda dito.

Jag tror inte en vanlig liten kulo dosa skämmer så mycket. Problemet är väl hur man skalar av manteln så nära taklisten som möjligt utan att knäcka den.

Du ska knäcka den vid listen men kontrollerat. Klipp av 10-15cm från där du vill få uppskalningen, rispa lite lätt med kniv runtom där du kommer åt och knäck lite försiktigt där, ta en avbitare och vrid upp falsningen från klippänden och mot ritsen. Var bara lite försiktig så blir det bra och kabelns ledare och isolering är som sagt i nyskick efter 50+ år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.