Skulle hjälpa svärfar att koppla in en grej i sommarstugan, och märkte då att det var mycket märkliga dragningar. Han menar att nolla och jord är samma sak, så han blandar dem hej vilt. Typ fas och nolla till ett uttag, och sen en sladdstump från nollan till jordskruven.

Nu rensade jag upp denna koppling, men inser att det antagligen ser lika dant ut i hela huset (han har dragit allt själv).... Finns så klart ingen JFB då den hade löst ut direkt.

Frågan är hur allvarligt detta är? Jord och nolla är ju sammankopplade i centralen, men vad händer om man likställer dem i installationerna?

Jag är inte elektriker, men tycker inte detta känns bra alls...

Tja, vi kan ju börja med scenariot att nollan släpper i centralen, då blir alla apparater i den gruppen strömförande..

Jord och nolla ska separeras i centralen och absolut inte ute vid förbrukarna. Släpper huvudnollan blir det ganska så farligt.

Tack då vet jag.

Frågan hur man får en 80-årig gubbe att ta hem en elektriker som går igenom systemet? Finns även en hel del felaktiga materialval (t.ex. vanliga "lampsladdar" som klamrats i fasta installationer, gärna dolt bakom ett foder eller en sockel... :(

Larsa skrev:
Tack då vet jag.

Frågan hur man får en 80-årig gubbe att ta hem en elektriker som går igenom systemet? Finns även en hel del felaktiga materialval (t.ex. vanliga "lampsladdar" som klamrats i fasta installationer, gärna dolt bakom ett foder eller en sockel... :(
Säg åt gubben att ni gör allt tillsammans nästa gång. Håll lite koll på han, låt det vara som det är tills han en dag inte bor kvar i huset.
Då är det nog dags för genomgång.

Kan nog bli lite halvjobbigt om en elektriker kommer och river halva huset pga hans hemmapul nu när han bor i huset. Men det kanske du som känner honom känna av bäst?

Få honom installera en jfb och vissa på att den löser ut pga felaktigheter.
Finns det även barnbarn i familjen kan man vädja utifrån deras säkerhet.

Det är dessutom olagligt att gå från TN-S till TN-C system så som han har gjort. Farligt som sagt. Kan bli en del vagabonderade strömmar med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.