GK100: med JFB är det ingen praktisk fara att ha enbart biledaren som jord (1mm2)
kan ju kanske även vara tillåtet, men det låter jag vara osagt!

Vi är ganska OT här nu.

Du har rätt i att skydden måste fungera. Men som med allting, don't push it. Förr eller senare finns risken att nånting går sönder pga långvarig överbelastning. Elinstallatören har ett ansvar här att dimensionera så att brukaren/brukarna kan använda uttagen som tänkt, för det finns bara ett fåtal innehavare som vet att det är förbjudet att belasta en grupp mer än den är dimensionerad för. Dvs man ska inte vid normal användning belasta en grupp med mer än den är avsäkrad för, punkt. Man parallellkopplar därför inte 5 CEE-uttag om man vet att ägaren kommer att använda maskiner samtidigt vid varje uttag.

electrocuted skrev:
att elsäkerhet skulle bygga på vedertagna antaganden i ett land som detta har jag då svårt att ta till mig...
Vad syftar du på?? Har jag ett CEE 416-uttag räknar jag med att kunna använda 16 A utan att en säkring löser eller något annat går sönder, om det inte finns speciella anvisningar för uttaget.

Den som vill kan säkert lyckas med att smälta ned kablar och centralen med "onormal" och långvarig belastning. Och den som vill kan på många andra sätt skapa en farlig situation. Så elsäkerheten bygger faktiskt mycket på antaganden om att folk är någorlunda intelligenta, utför sig i duschen och inte hempular etc ;).

electrocuted skrev:
GK100: med JFB är det ingen praktisk fara att ha enbart biledaren som jord (1mm2)
kan ju kanske även vara tillåtet, men det låter jag vara osagt!
Håller jag helt med om i praktiken, men det är formellt fel att göra det bytet (brytare->uttag) som elarbetare och därför kanske ännu mindre lämpligt som hempulare.

Det här ser väl korrekt ut även om man inte kan lita på färgerna i en så gammal installation? Det verkar komma fem trådar i matningen från elcentralen. En röd, en röd sladdrig, en vit, en grön och en svart. Den röda, den svarta och den gröna är anslutna till de tre blecken i mitten och bör vara faser. Den vita är ansluten med en toppklämma till nollan på den enfas tvättmaskin som idag är fast ansluten till brytaren. Den sladdriga röda är ansluten till jordblecket, liksom gröngula sladden från tvättmaskinen. Tvättmaskinens fas är ansluten till ett fasbleck och två fasbleck har inget inkopplad på utgående (syns inte på bilden). I elcentralen är det 10A säkringar och röda 10A passdelar på de tre säkringar som går till brytaren.
3fas tvättmaskinen öppen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset om att ledaren kan vara olämplig. Jag strävar efter att ha en säker och bra elinstallation som är så pass robust att man ska kunna använda den klantigt utan risk för otrevliga konsekvenser. Hittar jag ful-lösningar så ska de bort. Jag felar hellre i teorin än i praktiken :).

Redigerat:
Det både ser ut och är korrekt. Det du kallar sladdrig röd är som du förstår biledaren och inget fel i det, så utfördes det tidigare. Helt ok att du använder det så vid fastanslutning för trefas till maskinen enligt tidigare utläggningar kring anslutningssladd osv. Vad jag vänder mig mot är om man skulle lägga ett utbyte från ursprunglig brytare till CEE uttag utan att byta kabel, att däremot tex byta till ny brytare är ju även formellt ok. Som grädde på moset har vi även den nu på slutet införda "undersäkringsdebatten" men den avstår jag från att använda i ditt fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.