Om man behöver fler nätverksutgångar i routern för dom räcker inte till. Kan man då koppla in en splitt i ett av uttagen i routern där det sen k andra änden av kabeln är en splitt på 10 uttag. Fungerar då alla dom 10 uttag precis lika bra eller kan man överbelasta?

Det du kallar splitt är en s.k switch. Och det räcker med en sådan för att du skall få fler uttag.

Du sätter en kabel mellan en av lan-portarna i routern till en av portarna på switchen. Det gör sedan att du få fler uttag på din router. Oftast är dessa med 5,8,16 eller 24 portar. Och finns i hastigheter 10/100 eller 10/100/1000.

Dessa uttag kommer fungera lika bra som de interna på routern.

okej bra det :) var hittar jag dessa?
Tack på förhand!

Y
rättelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=631622,66920,696190
Fast det behöver inte vara så lyxiga.
Man kan nog rentav hitta enkla modeller i sin närmsta teknikbutik. Kanske den större matbutiken rentav. Men det är nog isf inte fel att kollaupp den modellen innan så man inte köper en som stänger av sig ibland eller något sådant. :)

Redigerat:
om man vill ha bästa hastighet som finns vad ska det då vara?

peternicklas
Toddep skrev:
om man vill ha bästa hastighet som finns vad ska det då vara?
Ta en titt på Netgear GS108.

Y
Om du ska se på bluray film från en annan dator, så behöver du 1gbit... Då behöver det vara speciella kablar kanske ska tilläggas - och att datorerna hanterar det. Är det bara att det ska slösurfas på nätet så räcker nog även den "långsammaste".

Beror lite på hur du ska använda ditt nät. Överföring av tunga filer så 1-10Gb... Normalbruk 10-100Mb

peternicklas
Netgear GS108 är gigabit och du klarar dig bra med Cat 5e kablar, dessa klarar Gigabit i hastighet. Cat 6 kostar rätt mycket mer och kan vara onödigt dyrt.

jag kommer att ha min blueray spelare inkopplad till nätgearn samt min Nas nätverkshårddisk.
Jag streamar mellan nas och bluyray så jag kan se film på min tv.
Så det får ju inte lagga. vill ha bra prylar för att klara av framtida utveckling för en nätgear kan man ju se som en investering som man kan använda alltid.

peternicklas
En GS108 kostar några hundra och har 8 portar alla Gigabit. De har en ny modell som även går att konfigurera och köra IPTV igenom, GS110T heter den. Ska själv köpa 2 sådana då vi får IPTV genom fiber till våren. Både Blueray samt NAS kommer inte upp i Gigabit så det ska inte vara några problem.

okej tack för hjälpen. Då köper jag mig en gs108 så blir det säkert hur bra som helst.
Hur mkt fick du betala för att ansluta till fiber förresten? dom håller på för fullt med att gräva när i byn där jag bor men vet inte vad det ska kosta när det är klart...

peternicklas
Toddep skrev:
okej tack för hjälpen. Då köper jag mig en gs108 så blir det säkert hur bra som helst.
Hur mkt fick du betala för att ansluta till fiber förresten? dom håller på för fullt med att gräva när i byn där jag bor men vet inte vad det ska kosta när det är klart...
Vi får betala 4800:- inkoppling och sedan 125:-/månad i 10 år. Är en öppen fiber så vi har många leverantörer att välja bland för Internet, Telefon samt TV.

okej så man betalar 4800:- en gång sen 125 kr i månaden i 10 år. sen om man te x vill ha boxer med standard utbud med tv kanaler och internet så får man betala den summan också då som alla andra får göra?
FÖrstår inte heller det där med fiber, det ska ju få så snabbt internet som bara finns men om man väljer tex boxer 8mbit bredband så utnytjar man inte fiber hastigheten då eller hur funkar det??
Ursäkta mig men har aldrig blivit klok på detta så hade varit kanon om du givit en enkel förklaring hur man utnytjar sit fiber :)

peternicklas
Fibern ger 1 Gigabit. Om du sedan väljer t.ex. TV så tar den kanske 30 MB. Telefonen tar även den lite men bara några KB. Vi har inte boxer att välja mellan men t.ex. Bahnhof. Jag kan då ta en hastighet på 100MB ner och 10 MB upp. Detta kostar 225:-/månad + 125 så får jag 340:-/månad för detta. Betalar idag 460:-/månad hos Telia för 60MB ner och 12 MB upp. Jag kommer alltså att tjäna runt 120:-/månad med fiber. Fördel med fibern är att du alltid har det du har beställt samt att det har snabbare svarstider mm. Hela Sveriges Internettrafik kan rymmas i en enda fiber. Vi får totalt 4 trådar in, de lägger extra som säkerhet.

okej så då kan man välja hos alla bolag då som tex boxer och telia vilket bredband man ska ha och ser då månadspris med fiber eller månadspris med vanlig koppar kabel?
om alla månads avgifter blir billigare med fiber hos den man har bredbandet hos så tjänar man ju in kostnaderna för installationen i längden då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.