Hej!

Skall byta vår gamla elcentral och har hittat en ny med ungefär samma mått som den gamla.

normkapsling: http://elbutik.se/product.html/normkapslingar-utvandiga-i-plat-ip-40?category_id=1857 artnr 2270963

automatsäkring: http://elbutik.se/product.html/dvargbrytare-hager-serie-mcn-6ka?category_id=1792 artnr: 2106207

http://elbutik.se/product.html/dvargbrytare-hager-serie-mbn-6ka?category_id=1792 artnr: 2106103

Sen är jag sugen att koppla in elmätare på i princip varje säkring (kör 1-wire och gillar statistik)

http://www.elnu.se/?lista=09&an=3&n...elm%E4tare+LIXIN-DDS238+f%F6r+DIN-montage&n=4

http://www.elnu.se/index.php?lista=...-DTS238-7+f%F6r+DIN-montage.&n=4&elmateriel=1

Har jag uppfattat korrekt att båda elmätarna ger pulser på S0?

Letar efter en trafo för DIN montering enligt bifogad bild men hittar ingen - förslag?

Vad mer behövs till själva normkapslingen för att slutföra installationen? Hur många timmar tror ni att elektrikern behöver för att göra ett byte?


Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Leta först upp en elektriker som går med på att installera ditt egenköpta material. Så du inte sitter och leta i onödan.
 
ja det är riktigt, men förutsatt om det visar sig ok...
 
Varför byta? Du har ju en bra icke fullbelagd central. Komplettera med JFB i den kapslingen kan du även lägga till lite önskade normkomponenter.
 
GK100 skrev:
Varför byta? Du har ju en bra icke fullbelagd central. Komplettera med JFB i den kapslingen kan du även lägga till lite önskade normkomponenter.
tycker den är ganska ful men framförallt vill jag ha in elmätare. Det sitter en jordfelsbrytare "externt" (syns dåligt på bilden)
 
Redigerat:
Ok, se bara till att få tillräckligt stor kapsling så allt ryms på ett bra sätt. Allt ser så nytt och välordnat ut att ett byte säkert går snabbt och smärtfritt, en halv dag kanske.
 
Ja, en halv dag tar det knappast. 8-14 timmar skulle jag gissa. Ska ju skrivas en ny gruppförteckning också.

En kapsling krävs nog en 4radig med 18 modulers bredd ungefär.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag har två av den 3-fas mätaren du länkar till och kan bekräfta att S0 funkar med 1-wire räknare.
 
Var i lägenheten/huset sitter centralen?
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Ja, en halv dag tar det knappast. 8-14 timmar skulle jag gissa. Ska ju skrivas en ny gruppförteckning också.
Ja gruppförteckningen tar ju en sabla tid att påta ihop... :D ;)

Kunde inte låta bli ... ;)
Men visst håller jag med om att 4 timmar är definitivt snålt om tid för ett centralbyte. Det inser t.o.m jag.
Men ser man på bilden så verkar det ju finnas lite överlängd på många FK, så nog tror jag att det bör kunna hinnas med på max en dag.
 
Mikael_L
LGG-01 skrev:
Var i lägenheten/huset sitter centralen?
Ja precis. Det är ju kaklat runt centralen ... :eek:
 
Mikael_L skrev:
Ja precis. Det är ju kaklat runt centralen ... :eek:
Tvättstugan
 
Tufvassons har motsvarande transformatorer för DIN-montage:

http://www.tufvassons.se/product.aspx?f_id=13263

För att ersätta 75 VA behöver du den på 120 VA. Det är en fet pjäs, det blir kanske inte så vackert. Den ser ut att vara för stor för att kunna sticka ut ur en vanlig normkapsling. Alternativet är en 60 VA om det räcker.
 
Du ökar ju centralen med det dubbla om du ska ha mätning på varje grupp. Detta tar ju givetvis även lite extra tid att knåpa ihop. Men jag tycker att en dag inte bör vara några bekymmer om kablar räcker och att man inte behöver kapa i kaklet mm. Du kan jju även ha med ett par timmar i felsäkning för evt jordfel men de bör inte finns då du har JFB redan. Men att mäta och prova av allting tar ju någon timme.
 
f91jsw skrev:
Tufvassons har motsvarande transformatorer för DIN-montage:

[länk]

För att ersätta 75 VA behöver du den på 120 VA. Det är en fet pjäs, det blir kanske inte så vackert. Den ser ut att vara för stor för att kunna sticka ut ur en vanlig normkapsling. Alternativet är en 60 VA om det räcker.
Jag tittade på själva shuntmotorerna (11 st) och det står ts 24V ~ 3 W

är osäker på hur man räknar ut VA? Bör det räcka med 60 VA tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.