29 328 läst ·
18 svar
29k läst
18 svar
En fas går ibland, men inte säkringarna däremellan?
Sida 1 av 2
Inte hos mig dock men hos en annan.
De har flyttat in i ett hus nu och en fas-säkring har gåttsönder några gånger och släckt endel rum, kök,sov, och något mer. Lite oklart.
Han berättade även att han tyckte de fick ovanligt högre elräkningar nu trots likvärdigt boende mot innan.
Men, om nu något överbelastar så ska väl de små säkringarna inne i huset gå före en huvudsäkring?
Visst kan en huvudsäkring gå ibland utan att det varit något fel i sig men just att detta har skett flera gånger, utan trasiga innesäkringar. Tyckte jag lät konstigt så erbjöd mig att höra med er experter-

De har flyttat in i ett hus nu och en fas-säkring har gåttsönder några gånger och släckt endel rum, kök,sov, och något mer. Lite oklart.
Han berättade även att han tyckte de fick ovanligt högre elräkningar nu trots likvärdigt boende mot innan.
Men, om nu något överbelastar så ska väl de små säkringarna inne i huset gå före en huvudsäkring?
Visst kan en huvudsäkring gå ibland utan att det varit något fel i sig men just att detta har skett flera gånger, utan trasiga innesäkringar. Tyckte jag lät konstigt så erbjöd mig att höra med er experter-
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om man har huvudsäkringar på tex 25A per fas. Sen har man grupper om 10A, flera stycken per fas. Då är det inte så konstigt att grupperna enskilt klarar märkströmmen men att de tillsammans knäcker huvudsäkringen.
Inget konstigt alls faktiskt.
Säkringarna i centralen är vanligen på 10A el. 16A, som om h*n har 8A belastning på 4 såna (på samma fas) kommer en 16A/25A huvudsäkring smälla.
Man dimensionerar aldrig på maxlaster, då det är ovanligt att alla förbrukare drar max samtidigt, och tröghet i säkringen tar upp kortvariga toppar.
Kan bero på sned belastning på faserna, eller underdimensionerade huvudsäkringar.
Säkringarna i centralen är vanligen på 10A el. 16A, som om h*n har 8A belastning på 4 såna (på samma fas) kommer en 16A/25A huvudsäkring smälla.
Man dimensionerar aldrig på maxlaster, då det är ovanligt att alla förbrukare drar max samtidigt, och tröghet i säkringen tar upp kortvariga toppar.
Kan bero på sned belastning på faserna, eller underdimensionerade huvudsäkringar.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Granne med hönshus?
Fjärrvärme, någon form av återvinning av luften samt kamin. 1-2 elradiatorer.
Bror är inte inloggad så kan inte fråga honom om huvudsäkringen justnu, får återkomma.
I ett eller två sovrum valde tidigare ägaren att ta bort de vattenburna radiatorerna och satte elradiatorer som ett projekt att spara fjärrvärmeenergi.
- Kanske detta blev en oväntad belastning mot vad huset var byggt för?
Bror är inte inloggad så kan inte fråga honom om huvudsäkringen justnu, får återkomma.
I ett eller två sovrum valde tidigare ägaren att ta bort de vattenburna radiatorerna och satte elradiatorer som ett projekt att spara fjärrvärmeenergi.
- Kanske detta blev en oväntad belastning mot vad huset var byggt för?
Redigerat:
Eftersom huvudsäkringarna är såpass små, då är det naturligt att dom går istället för gruppsäkringarna. En torktumlare, ett strykjärn och någon elradiator på samma fas. I dom fallen går huvudsäkringen!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Du säger att en av huvudsäkringarna går. Jag skulle då börja med att kartlägga vilka förbrukare som ligger på varje fas, och deras användningsmönster. Det är enkelt om det finns ett korrekt gruppschema. Med lite tur går det att enkelt fördela om lasten mellan faserna.
Be din bror att skriva upp vad dom har igång när säkringen går. Han bör även gå igenom (skriva upp, spara för framtida felökning mm) exakt vad som ligger på varje säkring.
Jag har skrivit och ritat upp exakt hur all el är kopplad.
Jag har skrivit och ritat upp exakt hur all el är kopplad.
Under senaare år har många gamla 3 fasapparater i hemmet blivet ersatta av enfasmaskiner och ibland 2 fas apparater på befintliga 3 fas gruppledningar. Den inkopplingen kan ha blivit lite "planlös" ibland. Man kanske har valt första bästa fassskruv i anslutningsdosan. Då är lätt att en fas får alldeles för mycket last iform av tvättmaskin diskmaskin och ugnar
Det låter märkligt tycker jag. Kostnaden att i stället värma upp med el borde vara högre.Yrrol skrev:
Mycket sannolikt. Är det något som drar mycket el så är det elradiatorer. Särskilt så här års.Yrrol skrev: