Min Cylinda TK40 skall gå att koppla om till trefas 10A. Det gör att man kan ta ut 2,5 kW ur värmeelementet istället för 1,9 kW på enfas. Det ska väl snabba upp torkningen något, och sen känns det bra att nyttja trefasanslutningen (10A) som ändå finns i tvättstugan.

Jag har dock några funderingar. Till att börja med vilken sorts kabel man ska använda som apparatsladd. Någon 5G1,5 borde det ju vara, men vilken typ? Och hur ansluter jag bäst maskinen? Ska jag köra fast installation i den befintliga brytaren, eller är det smartare att ersätta den med ett trefas-uttag och sätta en CCE-kontakt på sladden? Då har man ju möjligheten att nyttja trefasuttaget till annat också.

3fas tvättmaskinen stängd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8871524892702.jpg
8871527350302.jpg

Kanske RKK som anslutningskabel? Experterna här får uttala sig om det bör vara fast installation eller om du kan ansluta med handske.

Ett CEE-uttag kan ju vara bra till annat. Men dessa uttag bör avsäkras med 16 A, dvs det är vad man förväntar sig. Så då beror det på hur grov är kabeln mellan central och brytare? Det behövs 2.5 mm² för 16 A.

Har du bara 1.5 mm² så är nog det bästa att göra en fast inkoppling av TT. RKK 5G1.5 blir bra.

Jag har inte kollat ledardimensionen men tvättmaskinen är säkrad med 3 x 10A, så det är nog bäst att köra fast installation då. Jag har 2 x 16A och 5G2,5 framdraget till gamla pannan - man har slaktat den trefasgruppen då oljeeldningen byttes mot fjärrvärme. Planen är att återställa den och sätta dit ett CCE-uttag vid något tillfälle.

RKK 5G1,5G fanns på Clas Ohlson, 5 meter för en hundring. Det blir perfekt.

• Gilla
HandySmurf
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ett CEE-uttag kan ju vara bra till annat. Men dessa uttag bör avsäkras med 16 A, dvs det är vad man förväntar sig. Så då beror det på hur grov är kabeln mellan central och brytare? Det behövs 2.5 mm² för 16 A.

Har du bara 1.5 mm² så är nog det bästa att göra en fast inkoppling av TT. RKK 5G1.5 blir bra.
Får man använda RKK till fast installation? Har dålig koll så jag undrar bara och ifrågasätter inte! :) har bara ett svagt minne att jag hört att RKK aldrig får användas för fast anslutning utan måste ha en stickis.

Men minnet är väldigt svagt så jag har förodligen fel!!! :)

Ja, RKK (H05VV-F) får användas för fast anslutning av diverse apparater.
Men du menar kanske att förläggningssättet inte får vara fast, och det stämmer ju iofs, då den ska användas som anslutningskabel. Men det är en helt annan femma....

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tack, visste att det var något lurigt! :)

vem säger att ett uttag inte skulle få säkras lägre än sin märkström??? det verkar vara en utbredd myt...
isåfall skulle man ju inte få ha 10A till vanliga schukouttag heller, och inte 25A till 32A CEE som också är vanligt förekommande...
nej sätt du ett uttag, men nya uttag för allmänbruk upp till 32A ska ju vara skyddade med JFB, det kan du ju slippa om du kopplar fast, men varför kringgå en JFB, speciellt i tvättstuga...

electrocuted skrev:
vem säger att ett uttag inte skulle få säkras lägre än sin märkström??? det verkar vara en utbredd myt..
Mats Jonsson: http://www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-standarder/8602-undersaekring-av-kraftuttag.html

Frågan vi dryftade var som det faktiskt är förbjudet att avsäkra ett uttag under dess märkström. Tror inte vi kom fram till något entydigt utan det är en tolkningsfråga. Sedan måste man av praktiska skäl även beakta praxis.

Ett CEE 416-uttag kan man med fog förvänta sig vara avsäkrat med 16 A eftersom det är praxis. Ett felaktigt antagande kan i längden leda till varmgång i centralen pga överbelastad säkring.

Lite mer intressant är CEE 432-uttag. Här finns troligen en varningsklocka hos de flesta, att dessa uttag vanligen är avsäkrade med 25 A. Det beror nog mycket på var uttaget finns, i ett privat garage vs stor industri.

Sedan har vi schukouttag som har märkströmmen 16 A men som i 99 % av fallen är avsäkrade med 10 A. Det är också ett allmänt antagande så det är normalt inga problem.

electrocuted skrev:
.. men nya uttag för allmänbruk upp till 32A ska ju vara skyddade med JFB, det kan du ju slippa om du kopplar fast, men varför kringgå en JFB, speciellt i tvättstuga...
Att fuska med jordfelsbrytaren då man har fingerfärdiga småbarn hemma känns ju inte som årets smartaste idé. JFB finns och är testad för hela huset, och hade det inte funnits hade det åkt in en sån för länge sen.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Mats Jonsson: [länk]

Frågan vi dryftade var som det faktiskt är förbjudet att avsäkra ett uttag under dess märkström. Tror inte vi kom fram till något entydigt utan det är en tolkningsfråga. Sedan måste man av praktiska skäl även beakta praxis.

Ett CEE 416-uttag kan man med fog förvänta sig vara avsäkrat med 16 A eftersom det är praxis. Ett felaktigt antagande kan i längden leda till varmgång i centralen pga överbelastad säkring.

Lite mer intressant är CEE 432-uttag. Här finns troligen en varningsklocka hos de flesta, att dessa uttag vanligen är avsäkrade med 25 A. Det beror nog mycket på var uttaget finns, i ett privat garage vs stor industri.

Sedan har vi schukouttag som har märkströmmen 16 A men som i 99 % av fallen är avsäkrade med 10 A. Det är också ett allmänt antagande så det är normalt inga problem.
att elsäkerhet skulle bygga på vedertagna antaganden i ett land som detta har jag då svårt att ta till mig, och hävdar fortfarande att det inte är någon risk/problem/fara/otillåtet att säkra ett uttag under dess märkström, det där om varmgång i säkringar köper jag inte, vid överbelastning ska säkringar lösa, då är det väl lika illa om man belastar ett CEE416, avsäkrat 16A, med ett gäng byggfläktar som tillsammans drar 20A, inte olagligt, och säkringen ska lösa efter en tids överbelastning, innan risk för varmgång uppstår. sen är det klart att en sliten central eller ledningar kan ge varmgång tidigare, men det är inget lekmannen som stoppar in byggfläktarna behöver bry sig om, han får ju anta att elinstallationen är tillfredsställande. faktiskt kan det ju vara så att det ligger flera CEE på samma grupp, där ett uttag belastas med 10A, ett annat med 3A och ett tredje med 6A, utan att vardera uttagets "användare" känner till att de går på samma grupp.

Bo.Siltberg skrev:
. Ett felaktigt antagande kan i längden leda till varmgång i centralen pga överbelastad säkring.

/QUOTE]

Märkligt inlägg, om det sitter en 10A så bryter den som vilken annan 10A som helst. Försöker jag ta ut 16 så kommer den att lösa likväl som en 10A till ett Schuck belastad med 3 kW.

skulle en överbelastad säkring leda till varmgång och problem i centralen då är det många som har problem.

protte

Självklart är det så electrocuted, det Bo länkar till är nog ett av de sämre av Mats Jonssons ofta utkastade diskussionsbeten. Ibland undrar jag vad som får honom att göra så, förhoppningsvis sker det medvetet och för diskussionens skull. Om du följer länkade tråden ser man knappast någo(n)t som skulle stöda synsättet, som sig bör.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Till TS undrar jag om det är en i nutida synsätt korrekt femledare som matar brytaren? Med tanke på brytaren är det om inget byte skett säkert tex EKKL med biledaren som jord. Att då byta till ett CEE uttag är inte så lyckat om än inte helt omöjligt att försvara. Att fastansluta är ju kanske inte tekniskt bättre men då har man inte gjort mer än utbyte, underhåll och inte formellt felat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.