Svärfar ska byta spis. Lägenheten har direktansluten spis med 3 faser och jord. Jag har mätt upp uttaget och ser att den oanvända platsen är nolla (vit kabel).
Tänkte förenkla för honom och sätta ett uttag men det är så att dosan har lite större diameter än Biltema perilex. Plåtdosan är dessutom grundare än dosor i plats, så uttaget får inte plats på djupet. På uttaget finns 4 utstick som jag inte förstår funktionen på, kan jag avlägsna dessa? Gör jag det tror går det att få in den i djupet och jag kan göra nya hål i plåtrramen på uttaget så att den sitter och täcker som den ska.
Hur gör ni som jobbar med detta?
Bild på dosan och uttaget.
Tänkte förenkla för honom och sätta ett uttag men det är så att dosan har lite större diameter än Biltema perilex. Plåtdosan är dessutom grundare än dosor i plats, så uttaget får inte plats på djupet. På uttaget finns 4 utstick som jag inte förstår funktionen på, kan jag avlägsna dessa? Gör jag det tror går det att få in den i djupet och jag kan göra nya hål i plåtrramen på uttaget så att den sitter och täcker som den ska.
Hur gör ni som jobbar med detta?
Bild på dosan och uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag inte att den vita är nolla dock, snarare är den en fas, men för att veta måste man mäta riktigt. Du kan bli en dyr erfarenhet rikare annars.
Edit: Såg nu att det var tre svarta in, så den vita kanske är nolla, men som sagt, mät först!
Edit: Såg nu att det var tre svarta in, så den vita kanske är nolla, men som sagt, mät först!
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, vit är troligtvis nolla.
Jag skulle gått ut med en EXK 5G2,5 och monterat ett utanpåliggande perilexuttag bredvid.
http://www.elgrossisten.se/strombry...ag-stickpropp/perilex-sockeldosa-16a-5183html
//Patrik
Jag skulle gått ut med en EXK 5G2,5 och monterat ett utanpåliggande perilexuttag bredvid.
http://www.elgrossisten.se/strombry...ag-stickpropp/perilex-sockeldosa-16a-5183html
//Patrik
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tänk på att montera uttaget ganska lågt. 
//Patrik
//Patrik
Jag är ingen elektriker, men är det en sådan här http://www.garo.se/produkter/mkopplingsdosor/kopplingsdosor.html#c1177 dosa de har byggt in i väggen? Är det ok, och varför skulle man vilja göra på det viset.. IP67 kan väl inte vara kravet bakom spisen? Hur ser locket ut med genomföringen?
som sagt kolla spisen så du sätter det tillräckligt lågt så inte spisen slår i uttaget. Sen tar du en bit 5g2,5 kopplar in på plintarna i dosan och går ut till uttaget. Så kan du sätta ett noslock för dosan.
Det sockeluttag som jag fixade dit åt mina föräldrar hade förkopplade korta 2.5 kvadrats trådar perfekt att ansluta i gamla plinten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden