Hej!

Står och klurar lite på hur jag bäst skall förlägga en installation bestående av

* aktorpuck trådlös (avsedd för dosmontage)
* 12v transformator

Matning finns, helst hade jag satt en UPL kopplingsdosa av något slag, men dessa har oftast en skruv i mitten som omöjliggör installation av aktorpuck i denna, frågan är om det finns speciella kopplingsdosor än de vanliga kulodosorna som har fritt utrymme där en aktorpuck får plats? Det trådlösa systemet har inga aktorpuckar för UPL montering tyvärr.

/S

Behövde själv en rymlig kulodosa en gång och hittade en som har inv. fritt utrymme på ca 55x85x25. Den heter Amiga kulodosa 60x90, tyvärr har jag inget e-nummer på den.
Jag tror inte den finns hos de vanliga elgrossisterna, utan brukar finnas i GDS-sortimenten i byggvaruhus m.m.
Men räcker inte det finns ju ganska diskreta normkapslingar i värsta fall.

Det finns även "vanliga" kopplingsdosor utan mittskruv hos domflesta grossister, dom är lätt att känna igen för dom har snäppfastsatta lock, dvs INGA skruvar alls i locket. Dessutom brukar dom vara lite billigare :)

...och inget man vill använda som kopplingsdosa. :cool:

//Patrik

Tack för svaren.

Jag har funderat om det finns s.k. "tomdosor, dvs en vanlig ex. Eljo trend utanpåliggande dosa för ex strömbrytare med med ett tomt innanhölje som jag helt enkelt sätter ett blindlock på? Var nere på Ahlsells idag och kollade runt men hittade inte just detta.

Denna ska sitta i en köksö bakom lådor så det ju ingen omedelbar fara, dock är jag själv allergisk mot hemmapul och vill få det snyggt och SÄKERT. Träffade en gammal kollega där nere, han hade aldrig stött på problemet och hade tyvärr inget tips.

Kopplingen blir som följande (trådlös aktorpuck till led-transformator

matning (kulodosa) -> UPL kopplingsdosa som rymmer aktorpucken -> transformator (0,75mm) -> LED

Skall sitta uppskruvad i ett vanligt köksskåp på insidan. Aktorpucken får ej förläggas öppet då den är gjord för installation i vanlig kopplingsdosa typ VP-2.

Snäpplock hade kunnat fungera... då det är omöjligt för ex ett barn att komma åt, man måste ta bort två kökslådor, varav den ena är fylld med porslin och blytung. Lådorna är av typen blums som krävet ett speciellt knick för att få loss. Så någon beröringsfara ser jag inte som motiverar endast skruvlock... men det är ju helt klart snyggast.

/S

En
1820941 Schneider Exxact Dosa 1-fack 21mm Vit
alternativt
1820971 Schneider Exxact Dosa 1-fack 35mm Vit
med en
1820190 Schneider Exxact Blindlock skruvfastsätt
eller
1820192 Schneider Exxact Blindlock snäppfastsätt
och en
1822141 Schneider Exxact Ram 1-fack Primo Vit

sajjen skrev:
En
1820941 Schneider Exxact Dosa 1-fack 21mm Vit
alternativt
1820971 Schneider Exxact Dosa 1-fack 35mm Vit
med en
1820190 Schneider Exxact Blindlock skruvfastsätt
eller
1820192 Schneider Exxact Blindlock snäppfastsätt
och en
1822141 Schneider Exxact Ram 1-fack Primo Vit
Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.