Hej
Nytt elskåp skall kopplas till gammalt skåp. Kabel med 5-ledare förbinder dwm elektriskt. I nya skåpet kopplas L1-L3 på jfb. Jord kopplas på egen skena. Nu är blåa nollan kvar.

I gamla skåpet är det tn-c, där har nya kabelns jord satts på jordskenan och nollan placerats på nollskenan. Nollskruven är såklart kvar.

Skall nolledaren kopplas till jfb i nya skåpet, på matningssidan? Gör jag det måste en befintlig och förmonterad ledare från jfb till nollskenan helt avlägsnas?

Har kollat skolans litteratur (elinstallation) utan att riktigt se hur det skall göras.

Du avser nog ledaren mellan skyddsjordsskenan i nya skåpet och jfb. Den ledaren skall bort i ditt fall eftertsom du har en 5 ledarmatning TN-S. Den ledaren som du beskriver används bara när en PEN ledare ansluts skyddsjordsskenan i 4 ledarsystem TN-C

Inkommande nolla ansluts på samma sida av jfb som inkommande faser.

Redigerat:
Japp då är det som jag trott. Blev förvirrad av den extra ledaren. Tack!

Hej,
jag har ett hus från 1938 där all el ska bytas. Första steget är att installera en trefashandske vid elmätaren så att en byggcentral kan kopplas in. Någon som kan ge en utförlig beskrivning hur en sådan inkoppling blir till? Det lär väl vara fyrledad kabel i skåpet.

Skall en handske installeras, Då skall den föregås en jordfelsbrytare (30 mA) . Fyrledarens PEN ledare skall delas på en kopplingsplinrt innan jfb till en PE (skyddsjord) samt en N (nolla), Nollan till jfb och skyddsjorden till skyddsjordshylsan i handsken. Handsken skall även föregås av korrekt dimensionerad säkring t,ex 16 A för dom minsta trefaskontakterna

Men detta är ett jobb för den elektriker som kommer att byta era elcentraler m.m

Redigerat:
  • Gilla
jostmart
  • Laddar…
J
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.