Hej, jag har en fråga angående hur man ska koppla in en kondensator på en 12v likströms krets. Jag har ett relä som skiftar från PSU till batteri när strömmen försvinner från PSUn, men det blir en liten fördröjning innan den hoppar över till batteriet vilket gör att min last hinner dö innan den går över till batteridrift.
Tänkte lösa det genom att sätta dit en kondensator, skiftandet sker på 1 sekund.
Vart blir lämpligast att sätta kondensatorn? Borde väl vara på last sidan?
Tacksam för svar
Tänkte lösa det genom att sätta dit en kondensator, skiftandet sker på 1 sekund.

Vart blir lämpligast att sätta kondensatorn? Borde väl vara på last sidan?
Tacksam för svar
Ja, du kan sätta kondensatorn på last-sidan. Dock får du tänka på att kondensarorn kan fördröja upptäkten av spänningsbortfall.
En kontrollfråga: Vet du exakt vad din PSU ger, och vilka batterier du tänker ha?
Om det inte rör sig om Li-ion batterier och batterispänningen är lägre än PSU-spänningen så kan man enkelt lösa "fail-over" med en/två vanliga dioder.
Om man har Li* batterier så krävs det mer intelligent switchning + dioden för att inte läckströmmar skall överladda batteriet långsiktigt.
En kontrollfråga: Vet du exakt vad din PSU ger, och vilka batterier du tänker ha?
Om det inte rör sig om Li-ion batterier och batterispänningen är lägre än PSU-spänningen så kan man enkelt lösa "fail-over" med en/två vanliga dioder.
Om man har Li* batterier så krävs det mer intelligent switchning + dioden för att inte läckströmmar skall överladda batteriet långsiktigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 485 inlägg
Ja, lastsidan. Den lyt man ser där är kanske inkopplad just så, men att du behöver mer.
Det kan också behövas en diod i serie som förhindrar bakmatning. Det beror på hur snabbt spänning försvinner från PSU och om den lastar lastsidan under ett kort ögonblick då innan reläet shiftar.
Det kan också behövas en diod i serie som förhindrar bakmatning. Det beror på hur snabbt spänning försvinner från PSU och om den lastar lastsidan under ett kort ögonblick då innan reläet shiftar.
Jag är tveksam till det kortet (trots att det verkar ha en processor), i och med att det är oklart hur den detekterar bortfall av matning. Troligast är PSU->last normalt ihopkopplad via relät utan något att mäta ström igenom, så att bortfall endast ses via fallande spänning på utgången. Då kommer en stor extra kondensator bara att fördröja upptäkten.
Jag byggde en liknande pryl för att driva mina servrar med makitabatterier då inkommande 20V föll bort, och för att få det bra till slut så behövdes det en riktig hotswap controller från ADI + processor + dioder + strömmätare + relä för isolation.
Men som sagt, jag vet ju inte vilket kort det är, och det kanske sitter mer saker på undersidan. Så testa att stoppa dit så stora kondensatorer du praktiskt kan ha och se om det fungerar.
Ett annat tips är att övervaka nätspänningen och direkt switcha vid bortfall på AC, men det tar ju inte eventuella fel på PSUt...
Jag byggde en liknande pryl för att driva mina servrar med makitabatterier då inkommande 20V föll bort, och för att få det bra till slut så behövdes det en riktig hotswap controller från ADI + processor + dioder + strömmätare + relä för isolation.
Men som sagt, jag vet ju inte vilket kort det är, och det kanske sitter mer saker på undersidan. Så testa att stoppa dit så stora kondensatorer du praktiskt kan ha och se om det fungerar.
Ett annat tips är att övervaka nätspänningen och direkt switcha vid bortfall på AC, men det tar ju inte eventuella fel på PSUt...
Jag har kortet hemma och den skiftar automatiskt när den tappar spänning från PSUn, satte dit en kondensator på 50V 4700uF, men den hinner fortfarande inte med. Blir ingen skillnad med kondensatorn ditkopplad eller bortkopplad. Kanske behöver sätta dit en diod då för att det ska funka ?
Vad är det du ska driva? Och vilka spänningar talar vi om? (exakt?)
En metod som kan funka ganska bra är en "fattigmans UPS", d.v.s. att du sätter 8 st AA-batterier i serie med en diod och kopplar allt till utgången. Då kommer batterierna mata lasten via dioden när den andra matningen är lägre än 12v. Kanske räcker det att driva allt medan din burk switchar?
En metod som kan funka ganska bra är en "fattigmans UPS", d.v.s. att du sätter 8 st AA-batterier i serie med en diod och kopplar allt till utgången. Då kommer batterierna mata lasten via dioden när den andra matningen är lägre än 12v. Kanske räcker det att driva allt medan din burk switchar?
Dieselvärmare är det som ska drivas. Den drar max 12V 15A vid uppstart. 3A ca vid full drift. Ska aldrig startas från batteriet utan alltid från PSUn.
Dom är gjorda för att drivas från ett batteri egentligen men smidigare att driva från nätspänning istället för att hålla på att ladda batterier.
Dör Strömmen när den är igång så bränner den upp sig själv om den inte får kylas ner på rätt sätt. Därav vill jag ha ett litet 12V 14Ah batteri som tar nerkylningen ifall strömmen försvinner
Här kommer en bild på båda sidor
Dom är gjorda för att drivas från ett batteri egentligen men smidigare att driva från nätspänning istället för att hålla på att ladda batterier.
Dör Strömmen när den är igång så bränner den upp sig själv om den inte får kylas ner på rätt sätt. Därav vill jag ha ett litet 12V 14Ah batteri som tar nerkylningen ifall strömmen försvinner
Här kommer en bild på båda sidor
Hm, okej, det förändrar ju svaret lite.
Jag hade nog kört på fattigmans-UPSen direkt då, fast med ett blybatteri. D.v.s. en kraftig diod från blybatteriet direkt till PSUns utgång. (Och skippat kortet)
Jag hade nog kört på fattigmans-UPSen direkt då, fast med ett blybatteri. D.v.s. en kraftig diod från blybatteriet direkt till PSUns utgång. (Och skippat kortet)
Det beror lite på ditt PSU, är det en "bilbatteri-eliminator"? Alltså något som ger ~14V ut?
Men enkelt sagt så menar jag någon av dessa skisser.
Dioden i den övre skissen måste tåla strömmen från batteriet, och i nedre skissen så måste man tänka på den kontinuerliga strömmen för diod A. Bäst är att välja en kraftdiod med lågt framspänningsfall. (Du kan hitta sådana på sekundärsidan i ett skrotat PC-nätaggregat)
(En tumregel som absolut inte skall tas för sanning är att välja en diod som skruvas fast i en kylare eller har en kapsel minst så grov som en blyertspenna.)
PS: Jag förstår inte hur det kortet du köpt är tänkt att fungera. Det verkar tyvärr sakna även den enklaste sorten av övervakning av spänningen på utgången. Kretsen som sitter där är en switchomvandlare som jag antar används för att skapa en drivspänning till relät oavsett vilken spänning som annars används. Jag trodde felaktigt förut att det satt en processor där som mätte spänningarna på in/ut-sidan... :/
Men enkelt sagt så menar jag någon av dessa skisser.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dioden i den övre skissen måste tåla strömmen från batteriet, och i nedre skissen så måste man tänka på den kontinuerliga strömmen för diod A. Bäst är att välja en kraftdiod med lågt framspänningsfall. (Du kan hitta sådana på sekundärsidan i ett skrotat PC-nätaggregat)
(En tumregel som absolut inte skall tas för sanning är att välja en diod som skruvas fast i en kylare eller har en kapsel minst så grov som en blyertspenna.)
PS: Jag förstår inte hur det kortet du köpt är tänkt att fungera. Det verkar tyvärr sakna även den enklaste sorten av övervakning av spänningen på utgången. Kretsen som sitter där är en switchomvandlare som jag antar används för att skapa en drivspänning till relät oavsett vilken spänning som annars används. Jag trodde felaktigt förut att det satt en processor där som mätte spänningarna på in/ut-sidan... :/
Hm, Med det nätaggregatet så fungerar det inte med fattigmans-UPSen eftersom spänningen ut är för låg i förhållande till ett blybatteris spänning. Hela principen bygger på att PSUn normala spänning är högre än "batterispänning - diod-spänningsfall" (d.v.s. ca 13.x V - 0.5V). Detta beror lite på vilket batteri och vilken diod du har.
I en bil så kan spänningen bli över 14 volt då moderna batterier laddas och normalt har man ungefär den utspänningen på nätaggregat som skall ersätta bilbatterier. (trots de heter "12v").
Är det så att man kan justera upp spänningen på ditt kragg med någon potentiometer?
I en bil så kan spänningen bli över 14 volt då moderna batterier laddas och normalt har man ungefär den utspänningen på nätaggregat som skall ersätta bilbatterier. (trots de heter "12v").
Är det så att man kan justera upp spänningen på ditt kragg med någon potentiometer?