S SteveSeagull skrev:
Tack för skissen, får beställa en diod.

Detta är nätagget jag använder
Den typiska poten för justering av spänningen på den typen aggregat sitter till höger om plinten på bilden. Skaffa några extra dioder så kan du om inte annat lägga några i serie för att få ner spänningen från batteriet om du kopplar som Anders visade. Det bör bli en enkel vettig lösning för ditt fall.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E Electrony skrev:
Har du testat att bara ha ett vanligt elektromekaniskt relä?
Du kan komplettera med kondensator om det behövs.
Nej det har jag inte tänkt på, får kolla på det

E Electrony skrev:
Har du testat att bara ha ett vanligt elektromekaniskt relä?
Du kan komplettera med kondensator om det behövs.
Har inte så bra koll på relä, har du någon rekommendation på ett relä ?

Ett vanligt växlande 12 volts relä för typ extraljus till bilen borde väl fungera. PSU:n matar reläet som växlar matningen till batteriet när spänningen försvinner från PSU:n. Eller tänker jag fel?

R roli skrev:
Ett vanligt växlande 12 volts relä för typ extraljus till bilen borde väl fungera. PSU:n matar reläet som växlar matningen till batteriet när spänningen försvinner från PSU:n. Eller tänker jag fel?
Det kan givetvis fungera beroende på vad värmaren accepterar i spänning före växling och tiden där. Den verkar ju trots allt relativt kinkig sett till vad TS beskriver. En annan principiell sak med reläet är att det ligger draget i normalfallet det är ibland inte så bra särskilt vid enkla typer.

Lösningar med dioder som Anders visade borde vara förstahandsvalet. Mycket enkelt att ordna och så robust man vill göra det genom lämpliga val av delar.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Beställer hem lite dioder, gör som skissen. Känns som det blir det smidigaste och lättaste

Ska man ha dioder på både plus och minus kabeln ?

En liten uppdatering, dioder funkade utmärkt, byter strömkälla utan att det märks.

Stort tack alla för er hjälp!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.