Byggahus.se

Schneider Wiser Zigbee

1. C
    Medlem · Stockholm · 318 inlägg

claesborjesson

Medlem
    Schneider har börjat marknadsföra en ny version av sin programvara för hemautomation som dem nu kallar Nya Wiser , appen kallas Wiser by SE.

Någon som har erfarenhet av denna nya, den gamla använde Bluetooth den nya Zigbee

2. 4
    Medlem · 11 inlägg

4väggarochtak

Medlem
    Det är jag också intresserad av att höra!

Jag har själv deras "gamla" med bluetooth, mest pga att de var på kampanj och kostade samma som en utan bluetooth. Någon som vet om de är bakåtkompatibla, alltså om det nya funkar med det gamla?

3. C
    Medlem · Stockholm · 318 inlägg

claesborjesson

Medlem
    Enligt vad de anger i sin reklam så skall de nya vara bakåtkompatibla, d.v.s. de som har version t.ex. CCT5011-0002, så har version 0002 både Bluetooth och Zigbee, detta motsägs dock av deras egna datablad:
    Version 1: https://www.se.com/se/sv/product/CCT5011-0001/exxact-wiser-elektronisk-puckströmställare-med-bluetooth-styrning./
    Version 2: https://www.se.com/se/sv/product/CCT5011-0002/strömställare,-wiser,-puck-för-led-belysning,-kan-styras-via-wiser-by-se-appen,-zigbee-3.0,-grå/

Så tyvärr verkar dem inte kompatibla med varandra....

Någon annan som vet ?

Redigerat 26 maj 21:25
    • Laddar…
  4. R
    Medlem · 10 inlägg

Ro36

Medlem
    Nya och gamla Wiser är kompatibla med varandra - ja! Puckar som slutar på 001 har zigbee och bluetooth, 002 (de nya) har bara zigbee. De man måste göra med de gamla 001 som jag själv har är att gå in i appen esetup och göra om puckarna till zigbee om man inte har dom i det läget sen tidigare och sen lägga till dom i nya appen.
    Stöd för matters ska komma, termostaterna kommer till hösten.

däremot om de nya fungerar med home touch vet jag ej men borde då home touch kör zigbee, fick själv min nyinköpta home touch utbytt till den nya gatewayen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.