I garaget så var elbilsladdarens personskyddsautomat kopplad med nollans ingång till jordskenan.
Då det var byggström som låg bakom en jordfelsbrytare fick nollan kopplas om mot just nollan på personskyddsautomaten för att inte byggströmmens jfb skulle lösa.
Nu är permanenta elanslutningen klar och frågan är om jag ska lägga tillbaka personskyddsautomatens nolla till jordskenan eller låta den vara mot nollskenan. Elektrikern som koopladeninf in fasta elanslutningen lät uppenbarligen det vara som det är med kopplingen med nolla mot nollskenan.
Vad är rätt? Här är en bild av aktuell central. Det är personskyddsautomaten längst ner till höger frågan gäller. Elcentralen är ett garage som är kopplad direkt till fasadmätarskåpet nu.
Då det var byggström som låg bakom en jordfelsbrytare fick nollan kopplas om mot just nollan på personskyddsautomaten för att inte byggströmmens jfb skulle lösa.
Nu är permanenta elanslutningen klar och frågan är om jag ska lägga tillbaka personskyddsautomatens nolla till jordskenan eller låta den vara mot nollskenan. Elektrikern som koopladeninf in fasta elanslutningen lät uppenbarligen det vara som det är med kopplingen med nolla mot nollskenan.
Vad är rätt? Här är en bild av aktuell central. Det är personskyddsautomaten längst ner till höger frågan gäller. Elcentralen är ett garage som är kopplad direkt till fasadmätarskåpet nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fyrledare (tre faser och PEN-ledare / TN-C) eller femledare (tre faser, N och PE / TN-S) på inkommande matning?
Är det separat neutralledare så ska det finnas en extra nollplint för inkommande nolla och från den nollplinten går den en neutralledare till PSAn och en neutralledare till JFBn. Från JFBn går det sedan en neutralledare till den andra nollplinten där alla grupper som är skyddade av JFBn kopplas till.
Är det separat neutralledare så ska det finnas en extra nollplint för inkommande nolla och från den nollplinten går den en neutralledare till PSAn och en neutralledare till JFBn. Från JFBn går det sedan en neutralledare till den andra nollplinten där alla grupper som är skyddade av JFBn kopplas till.
Man verkar ha använt jordfelsbrytarens N-plint på oskyddade sidan för att fördela 3 st nollor om jag ser rätt. Jag tror dessa anslutningar bara är gjorda för två ledare upp till sin maximala anslutningskapacitet och anslutning med 3 st ledare kan bli bristfällig.
Annars är det ju rätt gällande frågan om det är TNS in. Och det ser det ju ut att vara.
Du saknar ändskydd på nedre fasskenan. Men lite svårt att se på bilden.
Annars är det ju rätt gällande frågan om det är TNS in. Och det ser det ju ut att vara.
Du saknar ändskydd på nedre fasskenan. Men lite svårt att se på bilden.
Redigerat:
Följande plint hade varit optimal, Hager GZ04N (eller eventuellt GZ07N), att koppla inkommande neutralledare på för split,
https://hager.com/se/katalog/normka...knik/e-och-n-plint-quickconnect-och-tillbehor
https://hager.com/se/katalog/normka...knik/e-och-n-plint-quickconnect-och-tillbehor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, så tolkar jag det rätt så under förutsättning att det är femledare in, TN-S, så är det rätt utfört. Eller behövs det en nollplint till, så det är två olika nolllplintar utöver jordplinten? Förstod inte första svaret angående det riktigt.
Sedan går tre nolledare på samma anslutning, vilket det inte är gjort för, kan jag inte bara flytta upp en eller två av de till kopplingsplinten med alla nolledare längst upp till vänster?
Det stämmer att det saknas ändskydd längst ner. Tror inte jag har något att sätta där, det fanns innan elektrikerna började härja. Har varit tre olika elektriker som arbetat i denna central, därför jag kollar helheten med er här på forumet så inget är missat eller fel.
Tack för att ni ger input!
Sedan går tre nolledare på samma anslutning, vilket det inte är gjort för, kan jag inte bara flytta upp en eller två av de till kopplingsplinten med alla nolledare längst upp till vänster?
Det stämmer att det saknas ändskydd längst ner. Tror inte jag har något att sätta där, det fanns innan elektrikerna började härja. Har varit tre olika elektriker som arbetat i denna central, därför jag kollar helheten med er här på forumet så inget är missat eller fel.
Tack för att ni ger input!
Om du kollar på inkommande så borde det vara 3 faser N och pe mao 5 ledareVispen74 skrev:
Nej för de är över jfb, de 3 nollor på ovansida är 2 st utanför och ena inkommandeVispen74 skrev:
Vispen74 skrev:
Ah! Det såg ut på bilden som att en av de tre blå ledarna från inkommande var kopplade till nollplint, men det stämmer ju att så inte är fallet. Då är jag med. Tack!J J-banan skrev:
Ändskydd för skenan finns att köpa separat.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-andstycken-kzn-for-1--2--3--och-4-poliga-skenor?
https://www.elbutik.se/product.html/hager-andstycken-kzn-for-1--2--3--och-4-poliga-skenor?
Nej, du kan inte flytta upp en av nollorna fån JFBn till befintliga nollplinten.Vispen74 skrev:
Du måste ha en ny nollplint där alla tre nollorna i JFBn flyttas till samt en ny nolla från nya plinten till JFBn för att minska antalet nollor i JFBn.
Det är nog två sätt att påpeka samma sak. Du har två olika nollor i centralen. En som är skyddad av jordfelsbrytaren intill huvudbrytaren och finns på nollplinten uppe till vänster. Och en som är oskyddad av jordfelsbrytare. Den "oskyddade" nollan har inkommande, generell jordfelsbrytare, jordfelsbrytare till laddbox och matning från solceller anslutna till sig om jag förstår rätt. Det innebär tre anslutna trådar på en kopplingsklämma. för att komma ifrån det skulle det möjligen gå att koppla dem i en kedja.Vispen74 skrev:
Okej, så tolkar jag det rätt så under förutsättning att det är femledare in, TN-S, så är det rätt utfört. Eller behövs det en nollplint till, så det är två olika nolllplintar utöver jordplinten? Förstod inte första svaret angående det riktigt.
1. Inkommande - ingående nolla generell jordfelsbrytare.
2. Ingående nolla generell jordfelsbrytare - ingående nolla jordfelsbrytare laddbox.
2. Ingående nolla jordfelsbrytare laddbox - neutral till solceller.
Då får du inte mer än två trådar per anslutning. Men jag skulle definitivt föredra att ha en till nollplint att grena ut inkommande nolla från. Det blir mer överskådligt så.
Fattar nu äntligen, ursäkta min tröghet 😆A Avemo skrev:Det är nog två sätt att påpeka samma sak. Du har två olika nollor i centralen. En som är skyddad av jordfelsbrytaren intill huvudbrytaren och finns på nollplinten uppe till vänster. Och en som är oskyddad av jordfelsbrytare. Den "oskyddade" nollan har inkommande, generell jordfelsbrytare, jordfelsbrytare till laddbox och matning från solceller anslutna till sig om jag förstår rätt. Det innebär tre anslutna trådar på en kopplingsklämma. för att komma ifrån det skulle det möjligen gå att koppla dem i en kedja.
1. Inkommande - ingående nolla generell jordfelsbrytare.
2. Ingående nolla generell jordfelsbrytare - ingående nolla jordfelsbrytare laddbox.
2. Ingående nolla jordfelsbrytare laddbox - neutral till solceller.
Då får du inte mer än två trådar per anslutning. Men jag skulle definitivt föredra att ha en till nollplint att grena ut inkommande nolla från. Det blir mer överskådligt så.
Ja det vore ju lämpligt en plint för inkommande nollor för att hålla antalet nollor per anslutning. Lite besviken på att så inte är gjort eftersom detta inte följer boken.
Ja detta är jag också konfunderad över. Det är 25A Huvudsäkring. Jag bör väl ha en PSA på Max 25A sett till det samt kabel arean om 6mm2. Jag har noll förtroende för den installationen med laddboxen, det var så mycket som var fel så detta förvånar mig inte.J J-banan skrev:
Ska den PSAn bytas ut? Ska kräva det av Tibber I så fall, vilka ombesörjde monteringen.
Jag hittar inget om 3 st ledare anslutna på samma skruvplint i jordfelsbrytaren jag gjorde som iakttagelse i tidigare inlägg.
https://hager.com/se/katalog/produkt/cds425r-jordf-br-4-p-25a-30ma-qc
Anslutningsarea ingång och utgång med skruvar, solid ledare
1 - 25 mm²
Anslutningsarea ingång och utgång med skruvar, flexibla ledare
1 - 16 mm²
Man anger bara en maximal anslutningsarea där beroende på typ av ledare. Inget antal som jag felaktigt var inne på. Rätt ska vara rätt.
https://hager.com/se/katalog/produkt/cds425r-jordf-br-4-p-25a-30ma-qc
Anslutningsarea ingång och utgång med skruvar, solid ledare
1 - 25 mm²
Anslutningsarea ingång och utgång med skruvar, flexibla ledare
1 - 16 mm²
Man anger bara en maximal anslutningsarea där beroende på typ av ledare. Inget antal som jag felaktigt var inne på. Rätt ska vara rätt.