1 907 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Likströmsproblem i duschblandare – hjälp med felsökning!
OK. Har ni luftkabel eller jordkabel in, vet ni hur gammal den är. Var sitter mätaren, på eller i huset. Nu om nätägaren ska komma, så för att få klarhet var det kommer ifrån, så bryter dom matningen till huset i deras koppling och mäter inne hos er. Det är kvar närdu släcker huset och då kan det bara komma från kabeln in till mätaren ( eller från mätaren ) Har du skruvat ur dom 3 säkringar som sitter före mätaren. Då är all el borta från huset, är det 4-ledare in, så kan det komma via PEN in. Men inga problem för nätägaren att konstatera det. Så bara avvakta deras ankomst och tala om hur ni mätt.
HejNoxira skrev:
Hej alla!
Vi har ett märkligt och potentiellt farligt problem hemma. Vi får likspänning i duschblandaren och även i tvättstugan, och trots flera tester och uteslutningar har vi inte hittat orsaken. Jag hoppas att någon här har erfarenhet av liknande problem och kan ge råd!
Såhär ser "Tidslinjen" ut:
18/2 – Första gången vi känner av ström i duschblandaren. Känslan är att det "pirrar" eller att något strömmar när vi är nära blandaren. Vi behöver inte ens röra vid den – det känns i "luften".
18/2-24/2 – Vi börjar uteslutningsmetoden:
Stänger av olika apparater en efter en:
- Lampor
- Tvättmaskin
- Torktumlare
- Värmepanna
- Till sist stänger vi av hela huset från elnätet – men spänningen i duschen finns fortfarande kvar.
24/2 – Kontaktar kommunen för att fråga om närliggande grävningar eller renoveringar som kan påverka VA-systemet.
- De hittar inga pågående arbeten som kan orsaka detta men ska rådfråga kollegor.
24/2 – Kontaktar lokal VVS och elektriker.
- De har olika teorier men inga konkreta lösningar utöver det vi redan testat.
4/3 – Min sambo får en tydlig "stöt" från duschen.
- Vi mäter då 12V DC mellan blandaren och brunnen.
Efter detta slutar vi använda duschen och blandaren i tvättstugan helt.
12/3 – Nya mätningar visar:
- 0,75V DC i duschen
- 0,17V DC i tvättstugan
13/3 – Kontaktat elbolaget, de ska försöka komma förbi under dagen för att kontrollera. (Återkommer med uppdatering på detta)
Nej, inga renoveringar har gjorts nyligen. Vi flyttade in i huset 2020, senaste renoveringen skedde mellan 2011-2017.
Vi har installerat en ny värmepump hösetn 2023, vi trodde först att det kunde vara ett jordfel eller problem med patronen, men har inte hittat något fel där.
Vi har ingen golvvärme i duschrummet och samtliga vattenrör där vi mätt är blottade. Vi får inte spänning mellan vattenrören till blandarna eller kallvattnet till huset.
Här är våra teorier so-far:
Vagabonderande strömmar?
Eftersom spänningen finn även när huset är avstängt så tror vi det kommer utifån, mest troligt från kommunens vattenledningar.
Läckströmar?
Vi har ingen tydlig källa i huset som vi kunnat hitta, men något som ligger emot vattenledningarna? Men då tänker vi att detta skulle påverkat samtliga rör i huset.
Galvanisk spänning?
Vi har inte koppar och galvansierade järnrör ihop, känns långsökt men kanske finns en potentialskillnad?
Vad tror ni?
Alla idéer och insikter uppskattas! 🙏
Är det verkligen säkert att det är DC?
AC spanning på detta sätt har jag mött Men inte DC i sådan amplitud
Satte multimetern från Biltema på Adc 20m, fick då 0,75 på displayen från blandare och brunn i duschen.M Martin Lundmark skrev:
Jag är ingen elektriker och har tyvärr endast fokuserat på likströmmar då det var det elektrikern jag rådfrågade misstänkte. Jag kollade aldrig efter växelströmmar, tyvärr inget jag tänkt på. Ska göra nya mätningar på detta när jag kommer hem. Jag uppdaterar!
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej NoxiraNoxira skrev:
Satte multimetern från Biltema på Adc 20m, fick då 0,75 på displayen från blandare och brunn i duschen.
Jag är ingen elektriker och har tyvärr endast fokuserat på likströmmar då det var det elektrikern jag rådfrågade misstänkte. Jag kollade aldrig efter växelströmmar, tyvärr inget jag tänkt på. Ska göra nya mätningar på detta när jag kommer hem. Jag uppdaterar!
Elsystemen i våra hus har gemensam skyddsledare (PE) och nolledare (N), den kallas då PEN-ledare
Den gemensamma PEN-ledaren innebär att ström i elsystemets nolledare som innebär ett spänningsfall även ”drabbar” skyddsledaren. Alla husen anslutna till transformatorn bidrar.
Genom att elsystemets jordpunkt (där elsystemet ansluts till marken) görs vid transformatorn som matar alla husen på ett transformatorområde. Därmed så kan det uppstå en spänningsättning mellan den punkten (marken) och skyddsledaren.
Husets stomme (t.ex betongplatta) samt metalliserade mediasystem (vatten, avlopp mm) har även de kontakt med marken, ofta är denna totala yta i den kontakten stor och skapar även där ett jordtag (en anslutning till marken)
Därmed så kan det i huset uppstå en spänningsskillnad mellan avloppsbrunn i duschen och husets vattensystem som till exempel kan ha en värmare för varmvatten som är skyddsjordad.
Det är husets potentialutjämning som skall undvika att man får dessa spänningsskillnader.
Potentialutjämning innebär att man lokalt binder ihop alla mediasystem in till huset och husets stomme med elsystemets skyddsledare.
Det underlättar då, om man har sett till att att alla mediasystem och elsystemet möts nära varandra.
Gärna att de kommer in till huset på samma ställe och där ansluts till husets stomme.
Med all den switchade teknik vi har idag så har även potentialutjämning för funktionsjordning (EMC) blivit allt viktigare. Detta glöms ofta bort.
Redigerat:
Du har ställt mätaren att mäta dc ström som mäts i Ampere. Området 0-20mA.Noxira skrev:
Satte multimetern från Biltema på Adc 20m, fick då 0,75 på displayen från blandare och brunn i duschen.
Du har alltså uppmätt 0,75mA vilket egentligen inte betyder så mycket om man inte vet förutsättningarna för mätningen . Det gäller också att du stoppat i sladdarna i rätt hål i mätaren.
Du bör mäta AC och DC spänning också.
AC ström kan du troligen inte mäta med biltemas enklaste mätare.
Har huset jordade uttag överallt? Har huset jordfelsbrytare?
En klassiker från modemtiden var ju att man fick 220V (ja det var 220V då) mellan jordledaren i telenätet och datorns chassi. Datorn kopplades in utan jord i väggen. Man fick pga detta 50Hz brum på modemet som då gav lägre överföring. Men vände man stickproppen till både dator och modem rätt (fyra kombinationer att testa) så fick man nollan på både modemet och datorn att vara hyfsat nära nollan/jorden för telenätet. När man testade kombinationer kunde det pirra rätt rejält i händerna...
...orsaken till detta var då att man inte hade en fast jordpunkt, utan nätaggregaten för dator och/eller modem låg och flöt på en jordpunkt på 220V som sedan behövde jordas genom telenätet.
Detta för mig vidare till en annan tanke, det kan ju vara så att någon apparat i huset inte är ordentligt jordad. Huvudmisstänkt är då elektronik som på något sätt är anslutet till vattenledningarna. Kylskåp med ismaskin? Tvättmaskin? Diskmaskin? Om någon av dessa saknar jord då är det rejält farligt.
Det hade varit bra att göra en ordentlig jordmätning för alla jordade punkter i huset. Hur stor är resistansen mellan dessa och jord i centralen. Den skall vara ära noll.
Helt rätt att plocka in experter på området i alla fall, detta är inget för amatörer att reda ut.
En klassiker från modemtiden var ju att man fick 220V (ja det var 220V då) mellan jordledaren i telenätet och datorns chassi. Datorn kopplades in utan jord i väggen. Man fick pga detta 50Hz brum på modemet som då gav lägre överföring. Men vände man stickproppen till både dator och modem rätt (fyra kombinationer att testa) så fick man nollan på både modemet och datorn att vara hyfsat nära nollan/jorden för telenätet. När man testade kombinationer kunde det pirra rätt rejält i händerna...
...orsaken till detta var då att man inte hade en fast jordpunkt, utan nätaggregaten för dator och/eller modem låg och flöt på en jordpunkt på 220V som sedan behövde jordas genom telenätet.
Detta för mig vidare till en annan tanke, det kan ju vara så att någon apparat i huset inte är ordentligt jordad. Huvudmisstänkt är då elektronik som på något sätt är anslutet till vattenledningarna. Kylskåp med ismaskin? Tvättmaskin? Diskmaskin? Om någon av dessa saknar jord då är det rejält farligt.
Det hade varit bra att göra en ordentlig jordmätning för alla jordade punkter i huset. Hur stor är resistansen mellan dessa och jord i centralen. Den skall vara ära noll.
Helt rätt att plocka in experter på området i alla fall, detta är inget för amatörer att reda ut.
Väldigt vanligt med dessa potentialskillnader i äldre anläggningar utan skyddsutjämning. Det är inte något fel utan vanlig belastningström från anläggningen och även andra abonnenter som delar samma ledning som ger ett spänningsfall i PEN-ledaren som Martin förklarar ovan.
Det uppstår då en viss beröringspänning som normalt är ofarlig men kan blir farlig vid ett fel.
Nuförtiden är detta sällan ett problem då man inte har många främmande ledande delar och de man för in är skyddsutjämnade vid införingspunkten.
Det uppstår då en viss beröringspänning som normalt är ofarlig men kan blir farlig vid ett fel.
Nuförtiden är detta sällan ett problem då man inte har många främmande ledande delar och de man för in är skyddsutjämnade vid införingspunkten.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden