El
Josth: Lämpligt att skaffa en spänningsgodkänd (CATIII/IV) multimeter med lågimpedans-funktion (som Fluke, Voltcraft m.fl.) för att avslöja dessa kapacitiva spänningar mellan ledarna. Normalt har en digital multimeter en ingångsimpedans på 10-20 Mohm. Med lågimpedansknapp ca 275-400 kohm, dvs den lilla strömmen ger inget spänningsutslag på normalt område upp till 400 eller 600 Volt
Bo.Siltberg: Det finns snyggare alternativ - t.ex TKK och spikplug. [bild] [bild]
orparn: Se till att koppla ur och dra ur ledarna på direkten istället ! Annars blir det väl för dig som för många andra att planer skjuts på framtiden kåken/lägenheten säljs och en ny ägare kanske får problem när dom ska montera JFB eller nått annat..... Kostnaden för det kan inte vara många hundralappar och om du ändå har planer på att byta centralen kan du väl be elektrikern komma
Slugge: Hade kört med ditt alt 3 i första hand annars 1 om möjligt.
Krillew: [bild] Efter mycket om och men. Beställde inmurningsdosor och reparationsdosor från Danmark inmurningsdosorna funkade bäst jag fick dock töja ut dom lite. Värmespruta + en träplugg som jag tryckte in i dosan. stolpen skall målas förmodligen vit sen blir det ett svart järn staket med mahogny färgad överliggare mellan stolparna.
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag har precis de Wera-mejslarna, inköpta på Harald (när det fanns här i Gbg) och de är inte dåliga! Jag är mer än nöjd med dem.
snaggletooth: Matningen kommer ju på L, till PUSH ansluter du ju bara tråden från impuls/återfj.brytare. Inget konstigt med det. Det viktiga är att det är samma säkring (grupp) som matar det hela.
snaggletooth: Eller i teknikforumet här: http://www.byggahus.se/forum/teknik/
snaggletooth: Fungerar spisen utan anmärkning så har uttaget med all säkerhet nollan ansluten.
AndersS: [citat] Jag tror att jag med detta inlägg avslutar min fundering utifrån svaret ovan. Om kunskapen om vad en elinstallation kräver ska likställas med vetskapen om körkort som i princip hela Sveriges befolkning har så kommer vi nog inte vidare. Jag tyckte sakfrågan var intressant där även Bo.Siltberg som alltid ger goda svar på elreglementet såg en tveksamhet och att det inte var så
elmont: Ja lösningen är ok, vill du inte ha en dosa mot taklisten får du byta ut ledningen (kulon) så att den når hela vägen till det ställe där du sätter ett utanpåliggande lamputtag för din lampa.
-=fullmoon=-: Det finns Dubbla lamputtag Tror det är Eljo´s? Dock har de ingen krok. Men det kanske man antagligen kan sätta jämte i taket. Dessa är dock inte runda utan 4kantiga och sitter i A Dosa.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, ursäkta jag blandar och ger. Det jag alltid blev varnad för var kondensatorerna i nätagget på exv. gamla integrerade macar, men även TV. "De gamle" sade mycket riktigt att högspänningsdelen var riktigt otrevlig, men typiskt inte livsfarlig. (Jag har inte prövat, så jag har inga empiriska data... :)). Nätagget skulle man dock ha större respekt för, även om det typiskt hade
Elektrikern93: tack för era svar, ska kolla på dom! Hittade också detta som man sätter på utsidan som kanske kan vara något :) [bild]
HandySmurf: Även en Fluke visar fel när batteriet är på väg att ta slut, indikeras i displayen med en liten symbol. Jag använder en dagligen på jobbet. Privat har jag en enkel multimeter som har skramlat runt i bilen i många år utan problem.
hempularen: Jag har missat att landet är angivet här i tråden.
AnneFi: Det var en tejpad tyg sladd med några trådar i. Ska fråga elektrikern om han inte kan dra nytt till lampan i hallen och dra kulo till utanpåliggande strömbrytare så jag kan tända lampan som jag köpte när vi gjorde i ordning
phl: Troligtvis menade TS fastigheter som i byggnader, inte juridiska fastigheter.
lars_stefan_axelsson: Ja, om du skall få den att fungera med eftergångstimer så behöver du *tre* kablar. En nolla. En obruten fas och en bruten fas. Den brutna fasen (kallas även "tändtråd" här) kommer från din brytare, och den fasta fasen kommer från *innan* brytaren. Om det suttit en lampa eller dylikt där förut, så har du antagligen bara bruten fas och nolla. Så då behövs det dras en obruten fas
John Pohlman: Dumt formulerat av mej, jag menade givetvis inte att du behöver pottan av brandskyddsskäl. Defenetivt inte om vi pratar om 3W LED. Men för kylningens skull ska du inte ha isolering mot armaturen.
John Pohlman: Det är rätt lätt att programmera larmet från grunden, allra lättast är det om du har klartextdisplay.
marto: Har redan märkt upp, så nu ska det inte bli fel igen hoppas jag. Om jag nu byter lampor i framtiden :)
hempularen: Ja 1p + N bryter väl både fasen och nollan, men mäter bara på fasen. Jag bli lite förvirrad om skenor till de där säkringarna. På en bild i databladet visar de ju hur man kan byta ut vanliga säkringar mitt i raden mot dessa. Men på slutet i databladet har de skenor som hör till systemet, och de ser ut att ha dubbelt så tätt med matningar som vanliga skenor, Jag skulle nog räkna med
Swappe: [citat] Skulle våga påstå att 4st 2x36W i stallgången räcker gott och väl. (Vi har så i vårt stall och det är fullt tillräckligt och mer därtill) + 2st 2x36W där spolplatsen är. Undvik i möjligaste mån att sätta lampor / dra el inne i boxarna! Sätt upp armaturerna provisoriskt och testa / fundera är mitt råd. Tänk på att sätta dem så du får ljus runt hela hästen när du
hempularen: Har spisen levererats med monterad sladd med perilex kontakt? I så fall är den troligen korrekt byglad för trefas inkoppling från fabrik
engdahl_86: Tack för snabbt svar! Jo vet att det helst ska,vars enskild kabel till varje, men nu har jag bara 5x2,5 att tillgå. Och häll + spis brukar man ju köra på samma, dock brukar ju hällen vara 400v 2fas. Nu är det ju stickkontakt så får ju en tamp över. Och uttagen (3st) placeras under diskbänk max 50cm från dosan. Så är ju ganska tydligt ialf :) Men förstår din poäng!
HenrikHuslöse: [citat] Låt oss räkna lite på "amerikanska" och "svenska" så ser du varför amperen är densamma men kablarna ser så olika ut. Vi börjar med antagandet att du vill ha in 125 A. Sverige är det 125 * 230 * 3 = 86,25 kVA I Nordamerika är det 125 * 120 * 2 = 30 kVA Redan här har vi en skillnad som gör den amerikanska kabeln mindre: 3 ledare istället för 4. (Jag utgår här ifrån att man
Patrik_Hed: Att vreden satt på fel platser hade ju i alla fall aldrig jag gissat på. :) //Patrik