El
imported_Benno: Var noga med att fasskenan hamnar rätt i ALLA anslutningar. Jag känner någon som anslöt fasskenan i jordfelsbrytare och säkringar, allt av märket Hager. Efter något år blinkade det ibland i vissa lampor i huset. Vid kontroll hade fasskenans gafflar hamnat ovanpå anslutningsskruvarna i jordfelsbrytaren istället för under. Fasskenan hade gått så varm att isoleringen smält. Som tur var
b_hasse: Jag har nyligen börjat logga VVB, och det ser ut som enbart värmeläckaget kan bli ca 2000 kWh/år. Möjligen minskar det något under det varma halvåret, eftersom temperaturen i tvättstugan kommer vara lite högre. Jag har ännu inte räknat ut en uppskattning av den totala helårsförbrukningen, men ett ett bad tog ca 8 kWh. Vi har en gammal 200L Nibe, och jag är intresserad av
hahalj: Tack för svar, ska kolla med min nätleverantör om de kan hjälpa till på nåt sätt.
A-Man_08: Min far har också telefonuttaget ovanför diskbänken, det enda uttaget i lägenheten, otroligt korkad plasering, framför det står diskstället. Varför där när man kunde sätta det vid golvsockeln. Och då är det ändå byggt 92. När de drog in bredband så var det tydligen fram dit de skulle dra från trapphuset och via hallen fram till köket, det sitter nån lucka i väggen bredvid. I
Erik36: Sensorn sitter antagligen i armaturen. Kan du se fabrikat och kanske även modell på armaturen?
lars_stefan_axelsson: [citat] Oj där måste jag varit otydlig. Men ja. Ingen riktig elektriker skall gå med på att skarva förlängningskablar genom väggar. De bör dock inte ha några som helst problem att skruva upp ett riktigt, fast installerat uttag, där du vill ha det. Snyggare blir det definitivt och inte blir det mindre säkert heller.
lars_stefan_axelsson: [citat] Det beror på. Jag gissar att du bara har två i dosan nu? (Givet att det inte är trappkopplat.) En av dessa är fas och matar. Det räcker med en. Den som går ut kallas "tändtråd" eller bruten fas. Den går idag till lampan. Om du vill bryta något mer (fläkten) så behövs det alltså en till. Till en kronkopplad brytare behöver du en matande ledare och två trådar som matas.
Karriärmamman: tack för infon. Har redan insett det och valt annat bolag, vilket jag inte heller är nöjd med så imorgon byter jag igen...
pezlin: [quote]Nya generationen Ni-MH är det som gäller, Sanyo eneloop eller GP Recyko, jag har en näve av de senare där hemma. Det är så man glömmer vilken pryl man satt dem i för de håller laddningen så länge (15% urladdning på ett år). Ska inte heller ha några nackdelar gentemot den äldre generationen (som har minst 10% urladdning i >månaden
joasag: Ja, det ska på parkettgolv efteråt så gör nog inget att det blir bitvis väldigt tunt med flytspackel. Vad tror ni är smartast, att lägga rören mitt över golvet eller längs kanterna? Samt bör jag lägga dem separat eller bredvid varandra? Tänkte att om jag lägger 3st bredvid varandra kanske det inte blir tillräckligt med flytspackel? Hur ofta bör jag spika för att den inte ska
M4RT1N: Hej, Har sett på vissa arbetsplatser att det finns kabel med uttag draget från tak med spiralkabel och dessa är sedan höj o sänkbara. Skulle vilja ha en ovanför min köksö. Någon som vet var man kan hitta dessa? Mycket tacksam för svar.
Mnor: Jag hatar pax handdukstorkar, jag har varit på ställe där folk fått stötar av dem, 25v mot jord. Bättre och jorda imo.
thomasx: [citat] Eller gör du så att pumpen alltid går på efter strömavbrott och det krävs en avsignal från nexa för att stänga av den.
spik99: Strunta i kletet, om du tar hjälp och en drar och en matar på är det inga problem. Problem blir det när "kletet" torkar, skulle jag använda nått så skulle jag spraya på med ytterst lite siliconspray.
bonnier: Jag tycker det verkar som man har bytt "stickpropp" mot vad som står i orginalmontageanvisningen. En extra liten lapp följde med som beskrev den nya proppen.
Fredrik Sjödin: Det där beror lite på. För det första så behöver man inte inte byta ut befintliga elinstallationer som inte understiger säkerhetsnivån i de föreskrifter som gällde då den ursprungligen utfördes. Sedan så finns det en undantagsregel i ELSÄK-FS 2008:1 som medger att du även får komplettera med ojordade uttag i torra utrymmen i bostäder. Sedan 1994, eller 1996 beroende på vilken
Ulf81: Ahhhhhh där har du en idé:) det får jag prova tack för förslaget
sir_daniel: Har ett antal meter från china, samt 20m till påväg hem. än så länge ingen tull och moms
Johan Gunverth: [citat] BH skall väl egentligen inte sätta någon standard alls vad gäller fast installation av el? Min elektriker kommer att nagelfara installationen vid ett senare tillfälle (kompletterande isolationsmätning) Jag skall bifoga en skiss när jag skapat en. :)
LGG-01: [citat] Härligt nu kan vi leva vidare utan att vara nyfikna. [bild]
sjöström: [citat] Kruxet är att Nexa 1-10 V-m behöver 12V för att fungera. Detta kan du lösa antigen med en extern 12v trafo utöver Jolly Micro alt Jolly maxi som har en 12V utgång.
phl: För att råda bot på blinkandet kan en mjukstart till kompressorn var på sin plats. En sådan begränsar strömmen till kompressorn i startögonblicket.