Hej.

Kan inget om el, men tycker att det blir för dyrt med 9000kr för de datakablar som elektrikern har lagt in, så jag tänkte göra det själv.

Ser att flexkabel går att köpa om 5m eller 10m, men vad händer om jag behöver 15m eller 25m? Skarvar man dem då, och även dragtråden, så sen när jag kommer med datakabeln så drar jag bara allt i ett svep? Eller blir det så att jag kommer dra ut kabeln där 10-metaren tar slut (och följdaktligen inte bygga igen (ha öppet), och sen koppla på dragtråden för nästa 10m och dra?

Eller hur funkar de?

Undrar också vad rimligt pris är för tomrör (med dragtråd) framdraget per meter av elektriker? Behöver ca 45-60m.

Flexslang skarvar du med skarvmuff i väggen. Finns att köpa där du köper flexslang.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Lite oklart för mig.

Handlar tråden om att dra TP kabel i flexslang eller har jag total missförstått allt?
Och problemet är att dragfjädrar som säljs är kortare än vad TS har mellan sina dosor.

Okej, sorry, förtydligande:

Jag vill ha tomrör till 4 punkter i huset som jag KANSKE vill ha data (och möjligen antennkabel) på. Dessa punkter är mellan 5 och 20m från media-centralen (kallas så?). Jag vill sen, när behov uppstår inom halvår-2år, mha dragkabeln kunna dra TP-kabel från denna central till punkterna dit tomkabel dragits. För punkten 22m bort behöver jag exvis 3x10m flexslang (med dragtråd) skarvat. Jag har hittat muffarna för själva slangen.

Men vad händer med dragtråden? Skarvas den i muffen också, så att jag får en enda lång dragtråd från punkt till punkt trots avstånd 22m?

Redigerat:
Köp en hundrametersrulle så slipper du skarvar och behöver inte slita ditt hår i framtiden. Det låter ju som en skaplig del av rullen kommer att gå åt, och resten går säkert åt så småningom.

Ja Alfredo!

Vart? (Pinsamt nog har jag bara kollat byggmax och Biltema som har 5m resp 10m).

Då är det bara att klippa av dragtråden vid varje snitt? Den försvinner inte in i rullen då? Vet inte ens hur dragtråd ser ut.

Vad är det för slang du tittat på?

Ta till lite slang och klipp bort en halvmeter men spara dragtråden. Snurra den några varv runt handen så kan den inte åka in i röret och du kan trycka in den i dosan om du ska dra senare. Har du ingen dragtråd så använder du dragfjäder. Får du inte igenom dragfjädern så dammsuger du igenom en murarlina. Med murarlinan drar du igenom en dragfjäder eller dragtråd.

Sedan så skulle jag nog starkt rekomendera att du srar i den riktiga kabeln direkt, innan du stängt väggen.

Framförallt om du skall ha så långa dragningar. Det kan visa sig väldigt svårt att få igenom kabeln. Om du handlar på ex. elbutik.se eller någon av de andra nätbutikerna som säljer lite mer proffsigt sortiment, så passa på att köpa en tub med kabelsmörja också, skall du dra 20m så gör den väldigt stor skillnad.

Jag som glad amatör har dragit en hel del slang för nätverk, ljud osv. i vårt hus och jag kan bara rekommendera att köpa en dyr kvalitativ slang, då blir det helt klart roligare att jobba!
Jag började med billiga slangar och nu tittar jag inte ens åt dom om jag ska dra nåt nytt, skillnaden ÄR så stor.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
en annan variant är att dra slang med fördragen cat 5/6 kabel i och sen kontaktera den dag du behöver använda den. Själv skulle jag rekomendera Cat 6 kabel. Då har du framtidsförsäkrat din infrastruktur. Finns slang både med 1 och 2 cat 6 kablar fördragna. tex på elbutik.se kostar 100m 16mm slang inkl 1 Cat6 1400kr

Hornbach och bauhaus har tomma flexrör på 50m på rulle, (rekommenderar att du tar den lite dyrare/hårdare röret)
och drag gärna igenom kabeln INNAN du täckt väggen, för det é inte så lätt som man tror efteråt :/.

P
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.