4 009 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Utanpåliggande vägguttag från Cheapy - skit?
Sida 1 av 2
Köpte 10 st ojordade petsäkra utanpåliggande vägguttag från cheapy idag för 29:90 kr/st som ska ersätta våra gamla ej petsäkra.
Installerade ett men mitt problem med dem är att bottenplattan och kåpan snäpper inte i varandra ordentligt och det räcker inte att de två skruvarna som fäster kåpan i själva eluttaget är rejält åtdragna.
Normalt så ser det snyggt ut men när man ska dra ut en kontakt så glipar det fasen en cm i överkant mellan kåpa och bottenplatta. Det är som man får med sig hela uttagsdelen där metallen och sladdarna är och dessa pressar kåpan bort från bottenplattan. Jag kollade så att uttaget satt ordentligt fastsnäppt i bottenplattan.
Någon som delar min erfarenhet kring dessa? Imorgon åker jag och byter resterande 9 och köper nånannanstanns.
Installerade ett men mitt problem med dem är att bottenplattan och kåpan snäpper inte i varandra ordentligt och det räcker inte att de två skruvarna som fäster kåpan i själva eluttaget är rejält åtdragna.
Normalt så ser det snyggt ut men när man ska dra ut en kontakt så glipar det fasen en cm i överkant mellan kåpa och bottenplatta. Det är som man får med sig hela uttagsdelen där metallen och sladdarna är och dessa pressar kåpan bort från bottenplattan. Jag kollade så att uttaget satt ordentligt fastsnäppt i bottenplattan.
Någon som delar min erfarenhet kring dessa? Imorgon åker jag och byter resterande 9 och köper nånannanstanns.
Har inte sett Cheapys variant, men dock Byggmax för samma summa. Dom var också ren dynga. Både att installera och att använda.
Lämna tillbaka och köp Eljo eller Elko istället. Byggmax har Eljos utgående modell Trend till helt okej priser.
Annars kan du köpa på t.e.x. elbutik.se
Lämna tillbaka och köp Eljo eller Elko istället. Byggmax har Eljos utgående modell Trend till helt okej priser.
Annars kan du köpa på t.e.x. elbutik.se
Skall du endast ha 10 st så kan du satsa på kvalité, utan att kostnaderna skenar iväg allt för mycket. Betydligt bättre att ha Eljo eller Elko som är betydligt lättare att montera och som verkligen sitter kvar på väggen.
Då ska jag ta och köpa det. En liten tanke som slog mig. Idag har vi ju infällda uttag. När man byter dem, bör jag byta till infällda istället för utanpåliggande som jag nu köpt?
min tanke med att köpa utanpåliggande var att jag är osäker på om nya uttag fungerar med våra gamla fästringar (elen är från 60-talet) eller att fästringarna kanske inte idag sitter så ordentligt som de borde i väggen. Så då fick jag för mig att det blir enklare installation med utanpåliggande som jag skruvar fast med nya skruvar i väggen.
min tanke med att köpa utanpåliggande var att jag är osäker på om nya uttag fungerar med våra gamla fästringar (elen är från 60-talet) eller att fästringarna kanske inte idag sitter så ordentligt som de borde i väggen. Så då fick jag för mig att det blir enklare installation med utanpåliggande som jag skruvar fast med nya skruvar i väggen.
Köp infällda! Du kan alltid använda klorna på uttaget om det saknas skruv!Jacon skrev:Då ska jag ta och köpa det. En liten tanke som slog mig. Idag har vi ju infällda uttag. När man byter dem, bör jag byta till infällda istället för utanpåliggande som jag nu köpt?
min tanke med att köpa utanpåliggande var att jag är osäker på om nya uttag fungerar med våra gamla fästringar (elen är från 60-talet) eller att fästringarna kanske inte idag sitter så ordentligt som de borde i väggen. Så då fick jag för mig att det blir enklare installation med utanpåliggande som jag skruvar fast med nya skruvar i väggen.
Tänkte plocka upp dessa när jag åker till skövde i eftermiddag
http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-för-infällnad-Elko-RS/Pr324074000
det står inte att de är petsäkra men jag förmodar att de flesta nya standarduttag har petskydd? Det är nämligen därför jag byter ut alla på övervåningen.
http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-för-infällnad-Elko-RS/Pr324074000
det står inte att de är petsäkra men jag förmodar att de flesta nya standarduttag har petskydd? Det är nämligen därför jag byter ut alla på övervåningen.
Intressant att se att vägguttag inte bara skiljer i utseende utan även i funktion. Jag tänkte som Jacon, hur svårt kan det vara att tillverka uttag.
Är dock nöjd med strömbrytare och vägguttag i mitt hus från 70-talet och tänker inte byta ut dem. Jag tycker det är förvånansvärt stort fokus på designen av dessa detaljer.
Är dock nöjd med strömbrytare och vägguttag i mitt hus från 70-talet och tänker inte byta ut dem. Jag tycker det är förvånansvärt stort fokus på designen av dessa detaljer.
trevligt att höra att nån annan gillar strömbrytarna från 70-talet. Jag tycker samma som du, men måste nog ändå byta ut vägguttagen pga att det saknas petskydd. När vi bygger ut vill jag ha likadana knappar i resten av huset, men det verkar inte gå att få tag i. Jag tänkte efterlysa strömbrytare här så fort jag lyckas komma ihåg att ta kort på dem. Men egentligen skulle jag vilja ha nya i samma design (de har ju gulnat en del), men det finns ju bara look-alikes för äldre hus. Trist, hoppas 70-talet också blir hett snart :/ (Lite OT jag vet, men jag trodde jag var ensam om denna uppskattning)Henri skrev:Intressant att se att vägguttag inte bara skiljer i utseende utan även i funktion. Jag tänkte som Jacon, hur svårt kan det vara att tillverka uttag.
Är dock nöjd med strömbrytare och vägguttag i mitt hus från 70-talet och tänker inte byta ut dem. Jag tycker det är förvånansvärt stort fokus på designen av dessa detaljer.