Visst är det lite konstigt att när vi yrkesmän avråder folk från att köpa billigt skräp dyker det upp en massa människor som påstår att det minsann inte är någon större skillnad och att vi bara är ute efter att sko oss. Vart är dom när någon "vanligt" ondgör sig över den dåliga kvalitén på apparaterna :confused:

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Henri skrev:
Jag tycker det är förvånansvärt stort fokus på designen av dessa detaljer.
Det är väl de senaste åren bara som fokus att lagts på installationsapparater, tidigare har ju enda färgen som funnits varit vit och el har varit tänkt att synas så lite som möjligt. Nu börjar det bli mer och mer en inredningsdetalj - vilket jag anser är superkul!

//Patrik

Lågt ordinarie pris = Varning. Förstår inte varför man ska snåla på fasta installationer som ska hålla i kanske 50 år.
Självklart snålar tillverkaren på kvaliteten för att priset skall bli lågt i butiken. Har man tur går det att installera den dåliga produkten utan att den går sönder.

Om övrig el är från 60-talet är det dags för översyn av hela anläggningen och inte bara det som syns utanpå.

Nu får kärringen för sig att vi istället ska köpa vägguttag på ett varuhus på orten för 35kr för de var ju sååå bra (hennes farsa installerade visst två såna i vår källare för några år sen). Suck vad jävla trött jag blir, tjafsa för några hundralappar. Hur bevisar man att det är skit som sitter installerat? Vill hon ha dem insatta får hon fan installera dem själv.

Hehe Ja, låt henne installera och komma till samma insikt som du själv kom till. ;)

//Patrik

• Gilla
Jacon och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför man ska snåla på sånt, för dryga hundringen får man riktigt fina uttag! Är juh inte dyrt om man räknar på 30-40-50 år... Kan man snåla in på några skrovmål istället och samtidigt må bättre! :D

Elmont! Du tillhör väl den utvalda skaran och får väl inte säga vi yrkesmän då en installatör aldrig kan vara yrkesman! ;)

Med andra ord skulle ni aldrig köpa Eljo eller Elko om det vore reapris på dom ?? Då billigt = skit.:p
Jag tror inte tillverkningskostnaden skiljer sig så jättemånga ören mellan bra och dåliga uttag.
Det är ju dock synd att alla bra uttag kostar så mycket mer , hade dom varit billiga kanske inte andra sämre sorter funnits att köpa.

Micro skrev:
Med andra ord skulle ni aldrig köpa Eljo eller Elko om det vore reapris på dom ?? Då billigt = skit.:p
Att köpa kvalite på rea är inget problem, men att medvetet ta det billigate man kan hitta då det ska sitta i årtionden är dumsnålt! Ska man gå irritera sig att det tjorvar!

Micro skrev:
Jag tror inte tillverkningskostnaden skiljer sig så jättemånga ören mellan bra och dåliga uttag.
Det är ju dock synd att alla bra uttag kostar så mycket mer , hade dom varit billiga kanske inte andra sämre sorter funnits att köpa.
Men om det skiljer så lite i tillverkningskostnad mellan bra och dåliga uttag och strömbrytare så borde väl no-nametillverknarna kunna öka den lilla tillverkningskostnaden och därmed sälja bra grejer till ett billigare pris än ELJO och ELKO? Då borde de ju kunna leva på återkommande köpare och rekommendationer istället för bara naiva förstagångsköpare som köper för att det är billigt en gång för att sedan byta upp sig när de insett att grejerna inte alls var bra.

//Patrik

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det stämmer nog som du skriver (Patrik_Hed) men vi kan tyvärr inte påverka hur dom gör sina saker.
Jag vet mycket väl hur man gör formverktyg samt gjuter plastbitar....men jag kan inte som operatör påverka den som har beställt verktyget att utforma biten annorlunda. Jag tycker väl för min del att det inte betyder kvalitet bara för att något är 2-3ggr så dyrt som något annat, vilket vissa förstagångsköpare också kan tro.

• Gilla
Blindnit
  • Laddar…
Man lägger väl mer pengar på att utveckla produkterna. Ska det vara så bra som möjligt eller så billigt som möjligt?
Dessutom är det ju inte bra att vara för billig, då tror folk att det inte är bra grejer även om det är det.

elmont skrev:
Visst är det lite konstigt att när vi yrkesmän avråder folk från att köpa billigt skräp...
Det håller vi helt med om. Att man inte skall köpa billigt skräp alltså. Man skall undvika dyrt skräp också. Det är när argumentet går över i "och allt billigt är skräp" som vi börjar dra öronen åt oss.

Men visst. Kan man inte bedöma kvaliteten på grejjorna själv så köp för all del Trend eller dylikt. Det gör jag själv, bättre med samma överallt och orkar inte hålla på och jiddra för några kronor. Men därmed inte sagt att alla som inte är märkt Hager är skit... ;)

Jacon skrev:
Billigt är nästan alltid skit skulle jag vilja vinkla det som.
Jag var naiv och tänkte, "hur kass kan man egenligen lyckas göra ett simpelt vägguttag?" - Rätt kasst tydligen.
Ska kika efter nåt vettigare.
Kan eldorado misslyckas med ris så.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.