Med längder uppåt 25 meter är det nog att rekommendera att fördra kabeln innan den förläggs med böjar i väggen. Räkna inte med att det går att byta kabel när den sitter på plats. En tunn dragtråd i nylon kan man få i med dammsugarmetoden. "Dragfjädrar " brukar inte vara så långa eftersom det sällan går att dra en längre sträcka ändå.
(kollade länken och såg att det nu finns 30 m dragfjädrar. Det lär bli tungdraget om slangen har några böjar)

Redigerat:
Med så långa dragningar skulle nog jag sätta en apparat/kopplingsdosa på vägen. Har dragit 2xcat6+coax i ett 20mm-flex och då bara 15 meter, med ett par böjar på vägen blev det närapå omöjligt. Jag hoppas aldrig jag behöver dra om dem, för då får jag nog riva upp väggarna och börja om på nytt.

Så att kunna dra kabeln i kortare etapper är nog att rekommendera. Om man inte köper fördraget förstås.

Köp PM-flex easy flow så blir problemet med långa dragningar mindre, sen jag testade den slangen (efter tips här av Patrik_Hed) så har jag inte använt något annat.
Tex kan jag nämna att jag utan dragtråd lyckades trycka 5x6mm2 RK genom en 16m lång 25mm slang (den låg iof helt rak på plant underlag) Jag kan lova att det är näst intill omöjligt med en vanlig slang och utan glidmedel.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.