Det är ju ett ganska välkänt faktum att avbrott på PEN är ett mycket akut och alvorligt fel, med överhängande risk för brand.

Att JFB inte skyddar i detta fall är jag medvetande om.

Det jag undrar är, om det är så, att det är omögligt att skydda mot avbrott på PEN (med någon mojäng, typ), eller om man inte gör det för att det är för dyrt i t.ex. en typisk Svensson-villa ?

En teoretisk fråga, men kanske någon elräv kan förklara? :rolleyes:

Man skulle kunna ha ett stjärnkopplat överspänningsskydd t.ex. med varistorer och comgap som kortsluter och löser ut säkringar för att minska problemen. Risken finns dock att man inte löser alla säkringar, så man fortfarande har en farlig spänning mellan skyddsjord och verklig jord (via bakmatning från inkopplade laster).

Redigerat:
Det enda jag kommer att tänka på är i så fall att lägga allt bakom en kontaktor som i sin tur är kopplad till elektronik som mäter spänningen mellan faserna och noll-skena. Ligger spänningen på 240 V är ju allt frid och fröjd men går den över det så har ju N trillat bort och kontaktorn bryter matningen på L1, L2 och L3...

Vet dock inte om det finns någon sådan "spänningskontroll" eller om man skulle måste bygga en själv... :o

Ett eget jordtag med TN-S innanför detta är nog det mest ekonomiska. Det ger personskydd men kanske inte så bra apparatskydd.

Man kan bygga en liten grunka som triggar JFBn om nollan skulle driva iväg. Som referens kan man skapa en virtuell nolla genom göra en Y-koppling med lika stora motstånd mellan faserna.

Sedan finns det lite fall som måste hanteras, typ att en eller två huvudsäkringar går.

Mikael_L
Finns det inte någon färdig trefas-vakt som kan lösa det hela.
Ja sen då i kombination med en kontaktor eller kanske JFB.

Byt inkommande servis till 5-ledare TN-S. Går inte detta kan du ju som sagt komplettera med ett lokalt jordtag i anknytning till huset. Det är möjligt att du redan har detta indirekt t.ex. via kontakt med vattenrör och annat.
Annars någon teknisk lösning som skrivet men detta problem börjar ofta intermittent dvs kommer och går.

Vad har du för PEN in?

Det är ju ett mycket sällsynt närmast hypotetiskt fel att skydda sig mot, enklast är att se till att PEN med tillhörande förbindningar är säkrade på ett bra sätt. Att göra det på de delar man själv har kontroll över är inte så betungande och borde dra ner sannolikheten för problem till närmast endast teoretiskt möjliga nivåer.

Skulle man trots allt vilja skapa ett skydd bör det vara robust och inte ge tjuvutlösningar osv, själv skulle jag isf skapa motsvarigheten till vad som inom eldristibution på högre nivåer kallas NUS-skydd. Skulle vara enkelt att fixa med en standard shuntutlösare till den JFB man har installerad, blir även helt självverkande och utan behov av fungerande hjälpspänning eller egenmicklade kretsar och kopplingar.

Nej, just det, inte lönt att gå och oroa sig i onödan, d'remot finns det ju lösningar som har större risk att drabbas, är matningen tagen från en lågspänningsluftledning t.ex. kabel med klen skärm som utsätts för fukt samt aluminiumkabel där det räcker med ett litet hål mot PEN för att korrodera sönder hela dess ledningsförmåga.

jonaso1n skrev:
detta kan vara något
[länk]
I så fall H3USN för det fel som diskuteras här.

Tack för svar till alla -- mycket interessant och lärorikt (som alltid i detta forum) !! :thumbup:

Nu är det ju inte alls så att jag går och oroar mig, men jag tycker att det är lite konstigt att man generelt inte har skydd mot så graverande fel. Visst är det ett mycket sällsynt närmast hypotetiskt fel att skydda sig mot, men när det väl händar så är det ju ofta med förödande resultat. Precis som åskan slår ned, så förekommer PEN avbrott också (har iaf. hänt mer än en gång här i grannskapet)

JFB är bra och det kommar man inte undan, men att ett PEN fel, som i värsta fall kan bränna ner huset, inte generelt har tillsvarande skydds-mojäng gjorde mig fundersam.

H3USN'n, som påpekat av @jonaso1n och @GK100, verkar ju faktisk ganska interessant. Frågan är om det är priset, tradition eller något annat (tjuvlösning?) som gör att något sånt inte installeres på lika fot med JFB och åskskydd.

Hinner en sån mojäng bryta innan elektroniken slagits sönder? Vid installationer idag har man inte PEN-ledare utan 5-ledarsystem, dessutom använder man oftast fullisolerade ledare även till jord/nolla/PEN.
Det som görs i en del fall är som sagt kompletterande lokala jordtag, men inte så vanligt förekommande heller och ingen bra lösning då man inte vet om att det finns fel.

Lokala jordtag skulle beroende på avstånd till transformatorstationen samt distributionsnätets skick kunna överbelasta din serviceledning om skada på nätet uppstår, detta genom att "suga in" övriga fastigheters nollströmmar pga avbrott på PEN eller olika förimpedanser i området!

Menar du att man bör avhålla sig ifrån egna jordtag pga detta? Vagabonderande strömmar kan visserligen orsaka konstiga symptom, men vanligen löser man det med mer jordning, TN-S eller åt helt motsatt håll en isolertransformator om det är riktigt kritiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.