2 250 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Montering av spotlight på obehandlat ytterpanel - brandfarligt eller?
Jag har hittat en hel del svar ute på nätet om montering av spotlight i taket men jag hittar inte svar på denna specifika fråga och hoppas kan få lite hjälp.
Jag tänker skapa en smal tunnel med ytterpaneler av trä, monterar spotlight i dem, och skruva det på taket i vardagsrummet. För detta köper jag tre långa ytterpaneler av trä, gör hål för spotlight i en av dem, skruvar ytterpanelerna ihop till U-form och sätter på taket. Trä-ytterpanelerna är 2 cm tjocka.
Jag följer förstås föreskrifterna för spotlight som är 4 stycken 230V - 35W.
Frågan är om detta är brandfarligt med 2 cm ytterpanel av trä? Om jag borde ha öppningar för luftcirkulation? Eller borde skydda trädet på något sätt?
----------------------------------tak (i betong)
|-------------|-------------|---------14cm
Denna tunnel ska bli 3 meter lång med 4 spotlight 230V - 35W.
Tackar för tips.
Jag tänker skapa en smal tunnel med ytterpaneler av trä, monterar spotlight i dem, och skruva det på taket i vardagsrummet. För detta köper jag tre långa ytterpaneler av trä, gör hål för spotlight i en av dem, skruvar ytterpanelerna ihop till U-form och sätter på taket. Trä-ytterpanelerna är 2 cm tjocka.
Jag följer förstås föreskrifterna för spotlight som är 4 stycken 230V - 35W.
Frågan är om detta är brandfarligt med 2 cm ytterpanel av trä? Om jag borde ha öppningar för luftcirkulation? Eller borde skydda trädet på något sätt?
----------------------------------tak (i betong)
|-------------|-------------|---------14cm
Denna tunnel ska bli 3 meter lång med 4 spotlight 230V - 35W.
Tackar för tips.
Enlig manualen för halogen-spotlighten som jag har köpt så står det 10 cm till taket vilket jag har. Det är inte taket som oroar mig eftersom det är betong. Jag oroar mig för ytterpanelen som är av trä. Det är en instängd miljö och jag kan tänka mig att det blir riktigt varmt där inne med fyra spotlights trots att det är 3 meter lång tunnel men utan några öppningar.
Kan vara 10 cm från spotten upp till tak...
Jag ska stoppa i 6 X50W i en "tunnel" på 90 cm X 50 cm X 3 m och borrar lite hål just för ventilation.
En mindre kanal kommer att bli riktigt varm. Ett par 10 mm hål uppe i långsidorna skulle påtvinga luftcirkulation då de flesta spottar, har en liten springa mellan lampan (eller inre kroppen) och yttre kroppen.
En mindre kanal kommer att bli riktigt varm. Ett par 10 mm hål uppe i långsidorna skulle påtvinga luftcirkulation då de flesta spottar, har en liten springa mellan lampan (eller inre kroppen) och yttre kroppen.
Klicka här för att svara