Hej!

En installatör har satt upp ett relä som styr en 230V strålkastare. Reläet sitter på en vägg i vår källare och är alltså åtkomligt för exempelvis våra barn. (se bifogad bild). Relä 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är nu om installationen kan betecknas som fackmannamässigt utförd, och om ej så är fallet, vilken eventuell föreskrift eller "regel" som installationen bryter mot.

Om någon av er känner till detta, vore jag väldigt tacksam för hänvisning till specifik skrivning.

Tack!

O
inte direkt IP20 på det där reläet....
FK får inte gå fritt... Men det kommer folk som kan hänvisa till exakt var i litteraturen det står....
Hmm allting har inte riktigt 1,5mm2 utav kablarna

Det där är dunderfel (om detta nu inte skyddas av en kåpa?).

Du har åtkomliga spänningsförande anslutningar. Att exakt skriva ut paragrafer som detta bryter mot kan inte jag, men det torde bryta mot i stort sett alla föreskrifter som finns.

Det hela ser dessutom inte fackmannamässigt ut, är det verkligen en elektriker som gjort det där. Borsett från att det är direkt farligt så ser det illa ut.

Det ser också ut som att du har styrledningar som inte är isolerade för 230V anslutna på reläsockeln väldigt nära 230V ledningarna. Det är tveksamt om det är godkänt, det skall finnas en ordentlig separation mellan 230V anslutningarna och klenspänningsanslutningar. Dvs. det är tveksamt om detta är ett lämpligt relä för uppgiften.

Oops! Är det verkligen så illa! Vi var oroliga för att barnen, om oturen skulle vara framme, skulle kunna komma åt det strömförande delarna, men att det eventuellt också är ett felaktigt relä gör ju saken än värre!

Ser jag rätt på bilden att det finns direkt berörbara skruvskallar med 230 V på?

Det är direkt livsfarligt och bryter mot alla regler som finns, men vill du peka på någon specifik som finns kapitel 410 i elinstallationsreglerna SS 436 40 00.

Vem har gjort detta?

En bild på "hela" väggen vore intessant.

Hm, styrning från inbrottslarm eller liknande?

En kapsling att montera reläet i brukar jag köra med, men det här var ju också en lösning... :(

Definitivt ej fackmannamässigt utfört!

Jo, det är tyvärr så illa att det man faktiskt ser är "direkt berörbara skruvskallar". Tråkigt att sådant här kan ske onekligen! Tack till Gudfader Bo Siltberg för hänvisning till elinstallationsreglerna. Dock hade jag svårt att hitta själva skrivningen i dessa regler som jag tänkte hänvisa till. Inget som låg tillgängligt på nätet, varken online, eller nedladdningsbart. Det verkar som om man i så fall skulle behöva köpa dessa. Men jag skall försöka maila till Elsäkerhetsverket och kolla om dom kan maila över något utdrag eller så.

Det är väl knappast så att du behöver föreskrifterna för att få saken tillrättad. Det är bara att anmäla, eller hota att anmäla, installatören till ESV.

Tack mycke_nu! Jag visste inte att man kunde anmäla någon dit? Tänkte mest att det brukar bli tydligare om man kunde hänvisa till någon konkret föreskrift eller regel om det nu är så att detta faktiskt är ett direkt fel (vilket ju av alla som svarat här framgår tydligt att det är!)

IngemarH skrev:
Tänkte mest att det brukar bli tydligare om man kunde hänvisa till någon konkret föreskrift eller regel om det nu är så att detta faktiskt är ett direkt fel (vilket ju av alla som svarat här framgår tydligt att det är!)
Vissa saker är nog så tokfel att ingen ens har kommit på att skriva en regel som talar om att de är fel...

Nu hade ju iofs Bo lite regelreferenser.

Det finns en del att välja på, men kapitel 410 inleds med

Den grundläggande regeln för skydd mot elchock är att farliga spänningsförande delar inte får vara åtkomliga och att åtkomliga ledande delar inte får anta en farlig spänning, vare sig vid normal drift eller vid ett första fel.

Om det var en elfirma som utförde detta, vilket jag inte tror, så kan du om du vill anmäla denne till elsäkerhetsverket. Instruktioner finns här. Det låter inledningsvis i texten som att endast elinstallatörer kan anmäla vrånga anläggningsinnehavare, men det kan vara tvärtom också :). Om det däremot var larmfirman eller vem som nu gjorde det så antar jag att en polisanmälan kan göras.

Du kan väl koppla bort detta relä själv under tiden? Eller skydda den - en glassbytta är bättre än ingenting.

Stort tack, Bo!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.