El
mycke_nu: [citat] Frågan är väl om den är en svensk svets gjord för amerikanska marknaden eller en amerikansk för den svenska. Jag får intrycket att det är det senare och i så fall handlar det om 380V, 50 Hz tvåfas eller möjligen trefas. 380V finns inte som standard i USA, det närmaste är 347 V eller 415 V.
pelpet: Vad sägs om att fräsa ut en del av listen så att ett VP-rör (eller en EKRK) ryms bakom?
cecar33: [citat] Alla gällande lagar gäller tills dom ändras, oavsett om dom anses felaktiga i detta nu, men när lagstiftare har kommit fram till att något bör ändras så gör man det enligt ett visst system. inte genom något flum om att jag/vi anser blablabla.
Pucco: Jag ser att du har en inputsad metalldosa och troligen metallrör i väggen. Jag har samma konstruktion och kan säga att Nexas trådlösa modul LWMR-210 fungerar skitkass för mig (max 1-2 meter). Att stänga in en radiokontrollerad brytare i en metalldosa och med alla anslutna kablar i metallrör så skärmas alla radiosignaler effektivt av. Låter jag den hänga lös utanför dosan så
BalooMannen: Okej, då blir det flatsäkringar från biltema. Tack för hjälpen!
w1shmast3r: [citat] Nja, de bruna du tänker på är gjorda att sitta på regel. Denna ska hänga. Olika typ alltså. Denna är för 10kV. Troligen vinkelstople eller avslut. http://www.onninen.com/sweden/produkter/onnline/Documents/Matsa_F1_070525%20luftlednsatster.pdf Kolla sidan 28 och framåt.
elmont: Du har två alternativ att skala kulon och dra in den i röret till takdosan eller dra fk från takdosan till en kulodosa i takvinkeln och därifrån dra kulo
Mikael_L: Ang limpistol, så vill man ha en med hög effekt, ja ganska hög, alltså. De billigaste och sämsta limpistolerna har det gemensamt att det är för låg effekt. Men är man sällananvändare så är det kanske småmotiverat att köpa en kolossalt mycket dyrare bara för jakten efter effekt, det förstår jag. Men när det ska botaniseras så välj den med högre effekt om du funderar på olika
Ninnisen: Hej, vi har också takvärme och behöver byta termostater i de rum där den fortfarande kör. Vilken termostat har du använt dig av till vanliga rum? Ninni
krille09: Hej! Skulle behöva smakråd! Vilken fasadbelysning tycker ni skulle passa huset? Tänkte en lampa på varje gavel och två vid dörren. Klassiskt 50-tals tegelvilla. [bild]
steve5432: Normalt sett drar du fas nolla och jord till apparatdosan för termostat. Du anlägger sen två kablar till golvvärmen, en matarkabel och en sensorkabel. Matarkabeln har dessutom en jordningskabel som du ska koppla ihop med framdragen jord, det brukar följa med en kopplingsplint för detta ändamål, annars duger en vanlig wago eller ubåt lika bra. Löda känns bara fel i detta sammanhang, det
pinnladan: [citat] Problemet 'el-richard', är att elbolagen, i.a.f i min hemstad/region anställer folk som tidigare varit "bagare" (inget ont om bagare) som "elektriker" (inget ont om elektriker) utan en formel elbehörighet. Det är killar och tjejer som knappt kan se skillnad på färger och kabelareor som kommer ut för att byta elmätare när den befintliga blivit för gammal, eller när det skall
bax: Enligt den sidan går det alltså inte, då får jag köpa både sändare och mottagare. Tack.
Bo.Siltberg: Ta det bara sakta, kontrollera, inspektera, kontinuitetsmät och kolla igen innan du slår på strömmen så går det säkert bra. Bryt gärna alla säkringar först och kontrollmät spänningarna i centralen. Handlar det om en gammal diazedcentral så kan det lätt hända att någon anslutning blir dålig.
elmont: Ja, det är rätt vanligt när man tex byter element från 230V till 400V. Förväxlingsrisken är liten då det gäller en ren värmegrupp.
-=fullmoon=-: Köp ett kabelskydd till. fortsätt uppåt och gör en liten snygg avrundning om man vill. den kablen som sticker åt sidan. Se om du kan få 5cm extra någonstans och fortsätt med ett kabelskydd på längden om du tycker det är passande.
-=fullmoon=-: Bara att sätta upp. Dra bara inte skruvarna förhårt då de bakelit är lite skört ibland.
Limpan85: Ja det stämmer B på plinten är en skarvning/ bygling som ej har något med dom andra anslutningarna att göra
jeppeknaster: Gör nog som du skriver Anders och sätter en mindre dosa för 230V och en större för 12V med drivarna i och sen drar jag EKK eller annan kabel (vilken är smidigast?) mellan 230V och drivarna (Hytronic med N,L och Jord). Hittade ett exempel där man verkar ha använt FK hela vägen (bild näst längst ner): http://www.fluxio.se/forum/led/700-led-installation.html?limit=20&start=20
gubbaluringa: Ja precis. Se här: [bild] överst är till lampan. Knappen till vänster är av/på, till höger en med fjäderfunktion till dimmern. Om jag bara vill ha en knapp måste jag byta hela insatsen va? Appropå det, knappen i mitten är till fläkten. Går det att byta ut den mot en timer på t. ex. 60 minuter? Flera gånger har jag åkt ifrån lägenheten med denna påslagen i flera dagar. Knappen
jeppeknaster: Så om jag använder FK 1,5 mellan drivaren och LED-spottarna så är det ok att blanda 220V och 12V i en dosa, är det rätt uppfattat?
el_richard: Svarar på dina frågor i ordning. Beror på, nej, nej.
Patrik_Hed: Hehe Inte menat till ditt inlägg, Pierre. Nu gjorde jag en ändring i inlägget som gjorde det lite tydligare. //Patrik
PST: Eller så kan man ju sätta rökfärgad plexi under spottarna....Eller nåt annat som dämpar själva ljuset från dem, inte värre det än att försöka på el-sidan med resistorer....:cool: (Alltså solglasögon på spottarna....)
Atom: [citat] I varje lögn, finner man en del sanning :P Många klagar på hantverkarna och deras sätt. /Hehe
Lasse-Kongo: Wow, här var de snabba ryck - överhängande risk för flera frågor när de går så här bra :) Stort tack för hjälpen! ***** av 5 möjliga. Godnatt!
Addeportella: Hej jag är elektriker, och har installerat dessa INR, brukar sätta en apparat dosa bakom handdukstorken, Mkt viktigt att tänka på är ifall ni ska ha flera måste dosorna vara exakt på samma höjd! Annars kommer ni se tydligt att dem hänger på olika nivåer!
Patrik_Hed: Elektrikern kommer behöva dra upp fler faser från elcentralen. Antingen om det går att dra upp fler trådar i samma rör som går till uttaget (om det är infällt) annars måste denne klamra en ny kabel från centralen. Infravärmare är på minst 1000W och uttaget ligger ganska säkert på samma grupp (säkring) som belysning och uttag i rummet innanför. En 10A säkring går att belasta