Donald-Duck skrev:
Vad jag har läst i olika bilsammanhang så är det totalförbjudet att laga rosthål i en bil med silikon. Men det har att göra med att silikon innehåller ättika och ättika är aggressivt mot bilplåt.
Det är bara en del av silikonfogmassorna som bildar ättiksyra som en del av härdningen. Silikon i sig innehåller inte någon ättiksyra, tror inte det skulle vara så angenämt för de kvinnor som väljer att "bygga om" kroppen i fall implantaten utsöndrar ättiksyra :-)

Grottan skrev:
Det är bara en del av silikonfogmassorna som bildar ättiksyra som en del av härdningen. Silikon i sig innehåller inte någon ättiksyra, tror inte det skulle vara så angenämt för de kvinnor som väljer att "bygga om" kroppen i fall implantaten utsöndrar ättiksyra :-)
Ja här handlade det om lackering av karosser. Lacken fäste helt enkelt inte korrekt om det kommit silikon(rester) på plåten. Om det var före eller efter betning/tvätt vet jag inte, jag kommer inte ihåg hur man behandlade karosserna innan målning på den här tiden och om det skulle ha en chans att ta bort silikon. Efter betning/tvätt så lär det vara kört.

elmont skrev:
Efter ett dygn får jag samma värden, som efter silikonduschen, både på brytaren som jag motionerar och den som jag inte rör
charta77 skrev:
Med tanke på vad Johan Gunvert skriver tidigare. Testar du med spänning påkopplad till brytaren?
Och dessutom ström så att det bildas en liten ljusbåge vid varje brytning. Tiden kanske kan ha betydelse för spridningen av silikonet, utom i detta testfall då anfallet är extremt riktat. Det skulle betyda att du skulle kunna få ett resultat ganska snabbt genom att belasta brytaren med ~10 A och flippra på den en timme? Kan vara intressant hur brytaren bredvid hanterar detta också.

Grottan skrev:
Du har nog rätt, för jag kom just på att man använder ju silikonspray på bilens gummilister vintertid. :o Det skulle man inte göra ifall det var skadligt för bilen.

Den silikon som man "limmar" med är nått helt annat än den som finns i sprayburkar, "limsilikon" avger ättika när den härdar, i spray finns det ingen ättika ock den härdar inte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.