Jag har en fresh med inpulsstyrning för att kunna aktivera fläkten vid behov, och jag är helt nöjd med den lösningen. Jag tycker det är bättre än att koppla den till lampknappen. Har du en enkel- eller dubbelbrytare till belysningen? Byt den isåfall till en dubbel eller trippelbrytare och sätt fläktstyrningen med impulsfjäder på en av brytarna.

Om du har ett apparatdosehål över så kan du ju alltid använda det till ett infällt uttag.

I andra badrummet har jag en PAX med närvarosensor som drar upp fläkten när man kommer in. Det är ett otyg, jag vill inte att fläkten ska gå i onödan.

Återigen så är det skillnad på Fresh Intellivent och exempelvis Pax Passad, för Freshen är nämligen TYST och kan därför gå kontinuerligt på låga varv och när det blir fuktigt öka hastigheten. Jag har installerat ungefär 10 st Fresh Intellivent och kopplat alla med kontinuerlig drift och kunderna har varit supernöjda! Det är jämt bra luft i badrummet och fläkten hörs knappt. På lågvarv/normalläge är man tvungen att titta på fläkten för att se att den verkligen är igång.

Finns ingen anledning att sätta den på en egen brytare!

Fresh - 22 db under normaldrift.

"Hur högt är 22 db?
- Viskning på 5 meters håll: 20 db.
-Låg viskning: 30 db."

//Patrik

Redigerat:
Jag håller med Patrik i att Fresh Intellivent är klart tystare än Pax Passad Multi. Nu har jag bara jämfört dem på maxfart och inte lågvarv men skulle jag rekommendera en fläkt idag så är Fresh det givna valet.

K
Nu är jag ingen elektriker och kan inte förklara hur vår inkoppling är gjord, men jag tycker att vår elektriker har hittat en bra lösning. Med risk för att jag missförstår diskussionen försöker jag ändå förklara hur det fungerar hos oss.

I grunden är alltid fläkten fuktstyrd d v s normalt startar den automatiskt och en "blå" lampan lyser som visar att den är på p g a fuktstyrningen.

Via separat strömbrytare kan jag manuellt slå på fläkten och en "gul" lampa lyser som visar att den är på p g a att jag slagit på strömbrytaren. När jag sedan slår av fläkten via strömbrytaren går den tillbaka till läget att den är fuktstyrd.

Ska den inte vara installerad på det sättet?

/Krille

Det finns flera sätt att installera Freshfläkten på, inga sätt är fel, men eftersom att den är så ljudlös under drift så brukar den ställas in att gå kontinuerligt på lågvarv. Det är huvudfinessen med den fläkten som brukar lyftas fram. Den sköter sig själv, är nästintill ljudlös och ger en grundventialtion.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det finns flera sätt att installera Freshfläkten på, inga sätt är fel, men eftersom att den är så ljudlös under drift så brukar den ställas in att gå kontinuerligt på lågvarv. Det är huvudfinessen med den fläkten som brukar lyftas fram. Den sköter sig själv, är nästintill ljudlös och ger en grundventialtion.

//Patrik
Att den brukar ställas in att gå kontinuerligt på lågvarv är nog en sanning med modifikation eftersom det beror dels på hur kunden vill ha det och dels på den som installerar den. Av mina kunder så är det t.ex. en försvinnande liten andel som velat ha den med kontinuerlig drift. Vädringsfunktionen har de däremot varit intresserade av.
En fördel med kontinuerlig gång är ju att man kan rationalisera bort kallrasskyddet i de fall som man behöver ett sådant...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.