El
Erik36: Tyvärr kunde jag inte hitta länken till en väldigt intresant artikel angående mycket ljus ;) I vilket fall, det handlade om en tennisarena i södra europa där arkitekten ansåg att mycket dagsljus i kombination med belysning skulle bli det optimala ljuset för en tennisarena. Så man formade arenans tak så att ljuset skulle få en bred och jämn spridning. Problemet var bara att ljuset blev
Tom Enning: Funderar på att sätta spotar i taket i köket och undrar lite hur många man borde räkna med? Ca 10 kvm kök. Funderar även att sätta spotar i fönstrena på bottenvåningen... Ca 10 stycken. Har för mig att jag sett det hos en bekant och att det var riktigt snyggt... någon som har gjort det förr och tycker att det blir bra? Finns det nackdelar med att ha spots i fönstrena? Borde jag
-=fullmoon=-: Den där duger utmärkt faktiskt.
VikHe: Kollat tipsen i den här tråden? http://www.byggahus.se/forum/belysning/197413-koptips-led-downlights-fran-kina.html Visseligen är det litegrann av ett lotteri att beställa LED-produkter från kina..
lorens: [citat] haha, ja självklart kommer den att ligga kvar i påsen som innehåller överblivna dosor och andra elsaker till framtida projekt. Ska juh göra om i källaren senare och där ska alla brytare och kontakter bytas. Kommer säkert i byggkaoset slarva bort en till knapp, men då kommer det förmodligen vara en bred enkelknapp bara för att! ;)
AndersS: [citat] De här armaturerna är inte gjorda för vidarekoppling rent mekaniskt, utan de kopplas via kopplingsdosor, dvs med egen matning. Inga seriekopplingar här;) . Men det fixar din elektriker.
Patrik_Hed: [citat] Citerar mig själv. Såg nu att det handlade om data och inte el, då är det väl inte fullt lika blodigt. //Patrik
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, för "vanliga" checklistor. Typ "before takeoff". Men nu pratade du (och därför jag) mest om "emergency" checklists. Där fungerar det inte så. Innan man kan läsa listan för "single engine failure" så måste man först fattat att det är det det handlar om. Och om det finns komplicerande faktorer, typ, "motorn har slutat fungera eftersom den brinner..." Då kommer saken i ett
Slugge: Tittar man på Elsäkerhetsverkets hemsida så finns det fyra gamla elolycksfallutredningar, jag tycker man borde publicera alla eller låta bli annars ger det fel intryck enligt mig. Detta med indragande av behörighet är ju också intressant, har det skett någon gång? Man körde ju en extra kontroll av elinstallatörer för nåt år sen där det konstaterades finnas runt 30% felaktigheter i
Slugge: Trodde meningen med det höga priset var att det skulle vara så "hemligt" som möjligt för att bara tvättäkta yrkesmän skulle förstå att utföra installationerna. Är inte detta ESV:s mål? Lägg sen till en installationstestare för minst 10.000 så får man garanterat en riktig proffsinstallation.
Laths: Jag håller med Rickard , men ändå inte. Smidighets skull och arbetsmässigt ja. Att byta tråd eller dra i extra tråd eller att förlägga längre sträckor nej. Ska man lägga slang så är klammer avståndet avsevärt mycket kortare än VP rör, kan nästan jämföras med förläggning av kabel. Är man inte elektriker(som har känslan) så får man klamra jäklar. Jag har varit ute på
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Den händige gör ju lätt sitt eget experiment som bekräftar detta genom att skala fram en bit kopparledare och försöka böja av den (pss som man gör med en ståltrådsgalge). Det är inte enkelt även vid löjligt små radier, mycket mindre än du kan få en kabel. Den solida kopparledaren i en kabel är mycket mer plastisk (pga både material och geometri) än den färdiga
AnneFi: Aha. Jag köpte bara till ett rum. Blev 2200. Antagligen därför. Tror frakten gjorde att jag beställde från sverige istället
Bo.Siltberg: Om du ska dra ny ledning så är första alternativet två separata grupper för häll och ugn, en 5G2.5 resp 3G2.5, båda avsäkrade 16 A. Detta kan vara speciellt lämpligt om hällen verkligen vill ha tre faser, vilket induktionshällar inte brukar vilja ha utan de brukar vara på 2 faser + N. Men det är inte fel att låta de samsas på samma 5G2.5. Kabel (t.ex EKK) eller FK i slang är en
PST: "Tar det inte ett par dagar innan de ställt in sig?" Nix, Ett astrour går väl på "död räkning", dvs man ställer in tid datum och position(Long / Lat). Sen räknar det ut hur solen står relativt horisonten och därav hur "mörkt" det är ute. (Visserligen skulle man kunna tänka sig ett astrour som "lär sig själv" om man kan koppla en ljussensor till det och har I/O och lite mjukvara i
kungen12321: Grejen var ju att man hade så bråttom att slänga ut skiten så man tänkte på hur det Var kopplat. Sedan kopplas väl inte alla elmotorer likadant??
Roland112: Sådär ja, då har brytaren tagits bort från sin nuvarande position, förlängt kabeln och flyttat brytaren til previs utanför dörren. Mycket enklare =) tack
lars_stefan_axelsson: Problemet är att hitta kontakter avsedda för solida ledare. De är inte vanliga och kan vara svåra, tom mycket svåra, för privatpersoner att få tag på. Jag tror det är enklare att dra en patchkabel och ev. klämma på en ny "vanlig" kontakt när man dragit den klart.
el_richard: Den får inte byggas in :) Men spelar ju ingen roll igentligen...
Tobbe_3: En variant kan vara att montera en 16 A automatsäkring i nornkapsling på ledningen innan scukouttaget till ugnen. Då blir ugnen och uttaget korrekt avsäkrad
el_richard: [citat] Det funkar. Anmälan till elverket måste göras av en behörigelektriker. Kolla att det är okej för elektrikern. Max 5 meter anslutnings kabel med gult rör runt. Exakta regler runt byggström finner du på hemsidan hos resp elnätsleverantör.