7 744 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Undercentral i stall
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 195 inlägg
Ja så långt har vi rakt inte kommit. Jag har bara vänt mig emot frågan som den ställts. Den faller på sin egen orimlighet. PEN eller inte hänger inte ihop med JFB. Jag hoppas och tror att det som sagt ligger ganska stora missförstånd bakom. (Annars kan det vara läge med ett elektrikerbyte...)Glufsglufs skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kan det vara så att JFBn som det handlar om sitter i huvudcentralen i huset, inte undercentralen i stallet? Svårt att förstå elektrikerns slutsats annars.
Det finns ju krav på att även huvudledningar i stall ska skyddas av en JFB med Ian <= 300 mA (dessutom av fördröjd typ). Men undantag finns om kabeln är skyddad. De skydd som nämns i LBK-pärmen är kabel i mark eller i betongplattan, och extra mekaniskt skydd den korta bit den går från golv upp till undercentral. Att kabeln har en jordfläta runt om är ett plus.
Så det kanske kan gå att komma undan kravet på JFB för kabeln. Om inte måste den bytas till en femledare (TN-S).
Det blir i vilket fall även en eller flera JFBer i undercentralen med Ian <= 30 mA. Dessa fungerar utmärkt oberoende av om undercentralen matas med TN-C eller TN-S. Att strunta i dessa JFBer finns inte på kartan, men det kan som sagt gå att "strunta" i en JFB för huvudledningen fram till undercentralen.
Det finns ju krav på att även huvudledningar i stall ska skyddas av en JFB med Ian <= 300 mA (dessutom av fördröjd typ). Men undantag finns om kabeln är skyddad. De skydd som nämns i LBK-pärmen är kabel i mark eller i betongplattan, och extra mekaniskt skydd den korta bit den går från golv upp till undercentral. Att kabeln har en jordfläta runt om är ett plus.
Så det kanske kan gå att komma undan kravet på JFB för kabeln. Om inte måste den bytas till en femledare (TN-S).
Det blir i vilket fall även en eller flera JFBer i undercentralen med Ian <= 30 mA. Dessa fungerar utmärkt oberoende av om undercentralen matas med TN-C eller TN-S. Att strunta i dessa JFBer finns inte på kartan, men det kan som sagt gå att "strunta" i en JFB för huvudledningen fram till undercentralen.
Tyvärr får jag inte tag på min elektriker pga. hans utlandsresa.
Antingen så är jag alldeles för nojjig och missuppfattat hela pratet mellan oss eller så får jag byta elektriker.
Jordfelsbrytaren är i stallet, huset har inget.
Någon central för att kolla hur det är kopplat eller ta kort öppnar jag inte, dock såg jag nu när jag va nere i källaren att det är tre stycken gamla säkringar som går ut till stallet om det har någon betydelse.
Inkopplingen va jag lovad innan han åkte på semester så mina inakoderingar får åtminstone ljus.
Så är det någon som är elektriker eller känner någon elektriker runt Halmstad området och vill komma och koppla in kvarvarande så skicka ett pm eller skriv här så får ni mitt mobilnummer.
Antingen så är jag alldeles för nojjig och missuppfattat hela pratet mellan oss eller så får jag byta elektriker.
Jordfelsbrytaren är i stallet, huset har inget.
Någon central för att kolla hur det är kopplat eller ta kort öppnar jag inte, dock såg jag nu när jag va nere i källaren att det är tre stycken gamla säkringar som går ut till stallet om det har någon betydelse.
Inkopplingen va jag lovad innan han åkte på semester så mina inakoderingar får åtminstone ljus.
Så är det någon som är elektriker eller känner någon elektriker runt Halmstad området och vill komma och koppla in kvarvarande så skicka ett pm eller skriv här så får ni mitt mobilnummer.
Det verkar som att du med stor säkerhet kan få till din anläggning med vad du har förklarat här. Kanske har du missuppfattat vad elektrikern menar eller ligger något annat bakom agerandet. Men troligtvis vad jag förstår inga problem att använda kabeln för matning och även JFB i din nya central. Man kan peka på underhåll vid byte och slipper byta kabel om den är i bra skick även om den inte fyller alla dagens formella krav på PEN-area osv.
Nu när jag såg att matningen till stallet är säkrat i huvudcentralen i huset så kan han dela upp PEN i undercentralen i stallet och få jordfelsbrytaren att fungera. Utan att byta kabel och mena på underhåll. Eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, oberoende av hur matningen till undercentralen är utförd så kan JFBer installeras i denna.
Jag brukar inte komma med pekpinnar, men är det en erfaren elektriker du har anlitat? Om man kommer med ett förslag om att det går att skippa jordfelsbrytare i ett stall (under förutsättning att du fattat honom rätt) så är man verkligen ute och seglar! Det är både olagligt och farligt!
Klicka här för att svara