4 535 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Frågor kring el i bostadsrätt
Innan du byter centralen, lägg gärna upp en bild på den gamla här så vi får se om det verkligen är sant det där du skriver om att den "sett bättre dar". Är det en 196x- och senare håller den nämligen i 100 år till...(Grå plåt diazed-central)....
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Innan du tar bort matningen för kyl o frys, så fundera över om du inte kan ha matningen kvar för uttag i köket. Det är guld värt att ha uttagen i köket uppdelade på 2 -3 säkringar.
Det mesta du använder i köket drar så mycket ström att det nästan behöver en egen säkring (utom just kyl o frys, som i princip inte drar någon ström alls).
Men skall du köra mikron så kan du (oftast) inte ha kaffebryggaren på samtidigt, samma med brödrost, vattenkokare diskmaskin osv.
Det mesta du använder i köket drar så mycket ström att det nästan behöver en egen säkring (utom just kyl o frys, som i princip inte drar någon ström alls).
Men skall du köra mikron så kan du (oftast) inte ha kaffebryggaren på samtidigt, samma med brödrost, vattenkokare diskmaskin osv.
I teorin har du helt rätt. Personligen tycker jag dock att "sektioneringshysterin" går lite för långt när man ibland talar om att varje uttag i ett kök ska ha en egen grupp.hempularen skrev:
Vi bodde under ganska många år i en trea som förutom spisen enbart hade rvå tio Ampere grupper till hela lägenheten. När jag såg "centralen" (tre diazeder) första gången tänkte jag att det här kommer aldrig att fungera. Men det funkade faktiskt utmärkt för ett normalt liv med dammsugare, diskmaskin, brödrost, mikro, kaffebryggare och andra normala apparater.
Att praktiken fungerade fast teorin kanske sa emot beror nog på att dels är det nog inte så jätteofta som flera effekttunga apparater går på fullfart och dels på att en säkring trots allt tål en skaplig överlast under relativt lång tid.
I nuvarande bostad delar alla sex dubbeluttag "runt diskbänken" på en grupp som dessutom driver en del belysning och annat. Konstant sitter kaffebryggare och mikro inkopplat och då och då "andra saker". Inte heller här har det varit några problem.
Men självklart, har man möjlighet till flera grupper för kökets energislukare så är det naturligtvis bra. Har man inte det så kan det mycket väl fungera bra ändå i praktiken.
Och där har ju de gamla diazed porslinssäkringarna en stor fördel. Då de är tröga i överströmsområdet men snabba i kortslutningsområdet.Alfredo skrev:
Så vill man rejält överbelasta en säkring under någon enstaka minut utan att den löser så vinner en gammal porslinssäkring lätt.
Men ändå är den snabbare än en automatsäkring vid en ren kortslutning (för att förenkla något lite).
Visst är det magiskt.
Så TS, spara den gamla centralen om den inte är av förkrigsmodell.
Ang sektionering, så har jag själv uttagen i köket spridda på tre olika grupper, vilket var lätt att ordna då det var nybygge. Jag hade lätt kunnat använda ännu fler säkringar, men någon måtta får det vara.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Helt rätt, i praktiken fungerar det ofta ganska bra. Men OM man nu har fler grupper dragna till köket så är det ju lite onödigt att fimpa dem. En dag så kör du både kaffebryggaren, och vattenkokare för te till ngn. som inte vill ha kaffe, men som däremot gärna vill ha rostat bröd till frukost. Den kombinationen finns det inte många 10A proppar som tål. Kör man dessutom just igång diskmaskinen för att röja upp efter gårdagens fest så...
Var och fixade lite i lägenheten idag och kom då på att jag kan dra kyl/frys på samma som hall/sov/bad istället. närmaste dragningen dessutom, konstigt att man inte tänkte på det först...
angående uttag i köket så är det inte mycket att välja på om man inte vill bila upp hela hall-taket för att dra nya rör.
däremot så har både diskmaskin och spis egna säkringar så det blir bara mikro och kaffe/vatten-kokare som kör på samma. förutom det som sitter på samma i vardagsrummet.
angående uttag i köket så är det inte mycket att välja på om man inte vill bila upp hela hall-taket för att dra nya rör.
däremot så har både diskmaskin och spis egna säkringar så det blir bara mikro och kaffe/vatten-kokare som kör på samma. förutom det som sitter på samma i vardagsrummet.
Klicka här för att svara