Jag brukar inte heller koppla dosorna direkt efter utan kör på när jag håller på att tråda i eller drar färdigdragen slang. I detta fallet så är jag lik Glufsen och tänker "ett moment i taget".

//Patrik

Jag gör ett "rum" i taget drar all tråd och kopplar färdigt, sedan återstår bara kompletteringen i det "rummet". Det blir även lite lättare att "minnas hur man tänkt" inte minst om det är lite utöver "standard".

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Man kan ju göra så men det tar för lång tid. Har testat det också men ska man hinna spika lite kabel för att utöka anläggningen också så är det på tok för tidskrävande att ta ett rum i taget istället för ett moment i taget, det tycker iaf jag. Kör man ett flerbostadshus så vill man ju få färdigt en lägenhet innan dagen är slut inkl ny el, utökning, central och stigare.
För min del så gick vi två ihop och då gick först den ena och lossade på alla apparater från väggen, den andre demonterade centralen för att sedan ge sig på tråddragningen ut i anläggningen. Den förste kunde därefter komplettera eftersom och när den som drog tråden var klar så kastade sig denne över stigaren (båda hjälptes åt vid dragning) för att sedan koppla central och nere vid mätaren medans den som kompletterat börjat med att spika kabel. Någon gång vid 14-15 tiden var lägenheten klar (beroende på storlek) och man fick tid att plocka ihop för nästa dags lägenhet så man var igång på morgonen direkt.
De gånger jag varit med och kört rum för rum har jag inte vad jag kan minnas hunnit med en lägenhet helt komplett på en dag, nått rum, någon kabel eller oftast centralen har blivit kvar till nästa dag.

Nu gäller det framförallt hur vår "Göran" jobbade och för hans del tror jag han känat ett par års arbete för som han rört till det har han säkert haft många problem o sy ihop det hela till en fungerande anläggning, och har inte heller klarat det,hur sen andra jobbar är sen helt annan sak

Jag tror att denne Görans största problem handlar om rörstopp, därav ofärdig anläggning och delar som ej gått att strömsätta och därmed trådar som dinglar lite här och där. Men som det nämnts tidigare i tråden så skulle ett par elektriker reda ut det hela på ett par dagar, de har kanske mer erfarenhet av div rörstopp och kan t o m kanske kunna få i nya trådar....annars kabelspikning.

Bilderna platsar lätt i tråden "värsta elkopplingen". Förstår inte hur man kan lämna något sådant efter sig. Eftersom trådändarna är isolerade i vissa fall får man räkna med att de kan vara strömförande.

Knappast, det brukar se ut ungefär så här på dom flesta renoveringsjobben, skillnaden är att det tydligen blivit lite "komplikationer" i relationen så att arbetet har avbrutits halvvägs. Skulle någon däremot påstå att arbetet var färdigt kommer saken i ett annat ljus.

• Gilla
VikHe och 4 till
  • Laddar…
Kan väl komplettera angående "komplikationer i relationen" att dessa uppstod mer än 4 år efter att arbetet med elen var "färdigt". Skellefteå är en liten stad.. alla elfirmor vet vem GBM är, dessutom jobbar han numera hos elnätsägaren...
Vi (familjerna) har hjälpt varandra när det har behövts fram tills att jag och f.d till slut bestämde oss för att det var dags att avbryta förhållandet.

Skulle jag gjort rätt borde jag kastat ut GBM direkt när han började slå sönder väggarna och borra hejvilt för att leta kopplingsdosor på ställen där de orimligtvis borde vara, eller senast när jag började upptäcka att saker inte kom att bli gjorda (tidpunkten för allt rivande var väl inte heller bäst vald, mitt i mörka vintern när belysningen behövdes som mest). Jag hade givetvis blivit uppfattad som både det ena och det andra av sambons familj, men då kanske förhållandet tagit slut tidigare och jag hade sluppit stå ut så länge som jag gjorde (11 år)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.