3 956 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Minskat energibehov med vattenburet system?
53 Öre/kWh låter väldigt lågt om det inte tillkommer fler avgifter. (Flödesavgifter, effektavgifter, fasta avgifter etc.. innovationsförmågan för avgifter är stor hos fjärrvärmebolagen). 53 öre /kWhär vad pellets kostar när man hämtar den själv.. Fjärrvärmenät har dyra distributionsnät med förluster dessutom. I Stockholm kostar fjärrvärmen på ett väldigt stort abonnemang(Brf 250 lgh , 3 255 000 kWh /år) i snitt ca 80 öre/kWh , vet ej vad villapriset är...
årsavgiften är 6000 kr ungefär, se ovanPST skrev:53 Öre/kWh låter väldigt lågt om det inte tillkommer fler avgifter. (Flödesavgifter, effektavgifter, fasta avgifter etc.. innovationsförmågan för avgifter är stor hos fjärrvärmebolagen). 53 öre /kWhär vad pellets kostar när man hämtar den själv.. Fjärrvärmenät har dyra distributionsnät med förluster dessutom. I Stockholm kostar fjärrvärmen på ett väldigt stort abonnemang(Brf 250 lgh , 3 255 000 kWh /år) i snitt ca 80 öre/kWh , vet ej vad villapriset är...
Jaha, om man då antar då att du gör av med 20 000 kWh i värme, då kostar inte längre värmen 0,53 kr/kWh utan
0,53 + 6000 / 20 000 = 0,83 kr/kWh vilket låter mer "normalt"... Sen brukar FV vara dyrare på vintern än på sommaren också...
0,53 + 6000 / 20 000 = 0,83 kr/kWh vilket låter mer "normalt"... Sen brukar FV vara dyrare på vintern än på sommaren också...
Här kan man läsa en del om FV
http://www.svenskfjarrvarme.se/Statistik--Pris/Fjarrvarmepriser/
http://www.svenskfjarrvarme.se/Statistik--Pris/Fjarrvarmepriser/
Tja... startkostnaden för fjärrvärme är mycket lägre än för bergvärme....
Jag tror att det bästa är att fundera på vad man själv gillar...
Det finns säkerligen ett gäng som förespråkar bergvärme, ett gäng som gillar pellets, ett gäng som tycker att
luft/luft/vatten är det bästa....
En sak har de alla gemensamt... deras, är det bästa du kan ha.....
Jag tror att det bästa är att fundera på vad man själv gillar...
Det finns säkerligen ett gäng som förespråkar bergvärme, ett gäng som gillar pellets, ett gäng som tycker att
luft/luft/vatten är det bästa....
En sak har de alla gemensamt... deras, är det bästa du kan ha.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja, "brukar". Problemet är väl att det är EON i Stockholm istf ett kommunalt bolag? I Göteborg så har vi fast taxa oavsett vad. Själv så betalade jag dyrare installationsavgift (100tkr alltså ungefär som bergvärme) och då betalar jag pga det knappt 60 öre/kWh. Det är enda kostnaden, inga andra kostnader tillkommer. Det finns andra alternativ där man betalar en månadsavgift och mer för värmen, men då slipper man installationskostnaden.PST skrev:
(Ja, dvs vi har en "kom och laga om det krånglar" eftersom jag jobbar borta, den kostar 100:- i månaden. Men den är frivillig och om man tror sig kunna laga sin central själv, eller kan ringa en rörmokare, så slipper man den).
I stockholm har vi Fortum som styr över fjärrvärmen... Det resulterar i väldigt dyr fjärrvärme...
Jag sitter med i styrelens i den BRF som jag bor i. Fortum är väldigt dyra... Jag tog in offerter för bergvärme och insåg
att vi skulle ha en payoff tid på ca 7år om vi investerade i bergvärmen,... det säger lite om hur dyra fortum är....
Jag sitter med i styrelens i den BRF som jag bor i. Fortum är väldigt dyra... Jag tog in offerter för bergvärme och insåg
att vi skulle ha en payoff tid på ca 7år om vi investerade i bergvärmen,... det säger lite om hur dyra fortum är....
COP på 5 är inte riktigt realistiskt i praktiken, snarare 4 eller kanske strax däröver, men enbart i optimala förhållanden (bra omsättning på vattnet i borran, lågtemperatursystem (golvvärme)).
Sen tycker jag att man måste räkna in investeringskostnaden och ställa den i relation till vad alternativen kostar, annars blir det inte en realistisk kalkyl.
Sen tycker jag att man måste räkna in investeringskostnaden och ställa den i relation till vad alternativen kostar, annars blir det inte en realistisk kalkyl.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Precis. Och dessutom avskrivningen. Jag är ingen expert på värmepumpar men jag har sett rapporter att de inte alls håller så länge som det lovas, och då måste man ta den kostnaden med i beräkningen.vectrex skrev:
Med fjärrvärme så har man istället "Fortumproblematiken" om vi får kalla det så, nämligen att du bara vet vem som äger och vad deras planer är nu. Det är svårt att sia, och särskilt om vad som kommer att hända. Ett maktskifte i Göteborg så kanske någon får för sig att sälja Göteborg Energi, och då blir det andra bullar. Det är ju dock svårt att sätta en siffra på den här risken.
När jag byggde nytt så valde jag mellan fjärrvärme och bergvärme.
Skillnaden i installationskostnad var ca 100K och det avgjorde till fjärrvärmens fördel.
Även om jag idag betalar 2-3ggr mer/kwh med fjärrvärme så skulle det ta väldigt många år innan bergvärme blev lönsamt. Om man dessutom räknar in ränta på dessa 100K och ett större behov av underhåll på bergvärme så blir det ytterligare längre tid innan bergvärmen blir lönsam.
Dock är ju energipriserna en stor osäkerhetsfaktor när man gör dylika kalkyler.
Skillnaden i installationskostnad var ca 100K och det avgjorde till fjärrvärmens fördel.
Även om jag idag betalar 2-3ggr mer/kwh med fjärrvärme så skulle det ta väldigt många år innan bergvärme blev lönsamt. Om man dessutom räknar in ränta på dessa 100K och ett större behov av underhåll på bergvärme så blir det ytterligare längre tid innan bergvärmen blir lönsam.
Dock är ju energipriserna en stor osäkerhetsfaktor när man gör dylika kalkyler.
Klicka här för att svara