2 650 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
central i pannrum / tvättstuga
Hej
Jag håller på med en renovering av ett pannrum / tvättstuga / wc / dusch
Finns alltså allt ovanstående i samma rum, rummet är ca 2*5m med tvätt längst in wc i mitten och dusch direkt man kommer in, även fjärrvärmecentralen är i mitten men mittemot wc.
Måste få in ny el framöver, har en matning liggandes i ett annat rum som det börjar bli dax att borra in.
Det som ska kopplas in är
2*tvätt
1*torktumlare
1* PAX fläkt
Belysning (tror det blir en LEDarmatur med rörelsesensor)
Fjärrvärmecentral
ev. 1 el. 2 vägguttag
Vad är det för regler som gäller? avstånd till dusch? höjd över golv?
JFB blir det så klart men jag har en liten fundering på hur man gör med fjärrv.centralen som idag är kopplad med stickpropp, ska den gå över JFB?
Jag ska anlita en elektriker att koppla så klart
Jag håller på med en renovering av ett pannrum / tvättstuga / wc / dusch
Finns alltså allt ovanstående i samma rum, rummet är ca 2*5m med tvätt längst in wc i mitten och dusch direkt man kommer in, även fjärrvärmecentralen är i mitten men mittemot wc.
Måste få in ny el framöver, har en matning liggandes i ett annat rum som det börjar bli dax att borra in.
Det som ska kopplas in är
2*tvätt
1*torktumlare
1* PAX fläkt
Belysning (tror det blir en LEDarmatur med rörelsesensor)
Fjärrvärmecentral
ev. 1 el. 2 vägguttag
Vad är det för regler som gäller? avstånd till dusch? höjd över golv?
JFB blir det så klart men jag har en liten fundering på hur man gör med fjärrv.centralen som idag är kopplad med stickpropp, ska den gå över JFB?
Jag ska anlita en elektriker att koppla så klart
Ta du och diskutera hur det ska genomföras med din elektriker.
Själv skulle jag undvika att sätta en central i ett duschrum. Men 120cm från duschen är oklassat område, så där får den sitta. Sen skulle jag undvika JFB till fjärrv.cent. och istället koppla den fast. För att slippa komma hem efter en semester vintertid och jfb löst och du har massa roliga vattenrör som frusit sönder.
Själv skulle jag undvika att sätta en central i ett duschrum. Men 120cm från duschen är oklassat område, så där får den sitta. Sen skulle jag undvika JFB till fjärrv.cent. och istället koppla den fast. För att slippa komma hem efter en semester vintertid och jfb löst och du har massa roliga vattenrör som frusit sönder.
Och potentialjorda fjärrvärmerören. Se tidigare trådar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
En central bör du undvika. Ett badrum är ett utrymme med bad/dusch som i sin helhet har speciella regler, dvs det finns mig veterligen inget avstånd från duschen där rummet upphör att vara ett badrum. Fasta väggar är "avskiljande", men mer konkret än så har jag inte hört. Du får sätta centralen på utsidan eller bygga två rum.
Det innebär att du inte kommer undan en JFB för fjärrvärmen, om du nu skulle vilja det.
Det innebär att du inte kommer undan en JFB för fjärrvärmen, om du nu skulle vilja det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, allt i ett badrum ska skyddas av en JFB (med Ian högst 30 mA) enligt reglerna. Men det finns alternativ om det skulle underlätta: skyddsseparation och SELV.
Det går varken att sätta centralen i angränsande rum (också badrum) eller bygga väggar...
Jag får såga upp väggen och montera centralen mellan väggreglarna som är ca 170mm och sätta en dörr för centralen, högt upp och långt från duschen, som bara används 1 vecka om året, är iof nog om olyckan skulle vara framme.
Är nog inga problem med JFB till fjärrv.centralen då det är flera lägenheter så någon kommer säkert att klaga OM den löser ut.
Jag får såga upp väggen och montera centralen mellan väggreglarna som är ca 170mm och sätta en dörr för centralen, högt upp och långt från duschen, som bara används 1 vecka om året, är iof nog om olyckan skulle vara framme.
Är nog inga problem med JFB till fjärrv.centralen då det är flera lägenheter så någon kommer säkert att klaga OM den löser ut.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Det kan dessutom hända så mycket annat med huset/uppvärmningen så är man orolig för det måste man ha övervakning ändå (grannar/villalarm/termometer m SMS-funktion eller något).nino skrev:
Just en fjärrvärmecentral är dessutom relativt sett ganska okänslig för spänningsbortfall. Om fjärrvärmenätet fortfarande fungerar så kommer shunten att stanna på inställt läge, så man blir inte av med värmen som på exv. en elpanna, men man tappar regleringen vilket typiskt inte är någon katastrof i ett kortare perspektiv. Cirkulationspumpen kommer att sluta och gå och hur det påverkar det beror ju på. I mitt (gamla) hus har jag såpass självcirculation att värmen kommer att bli ojämn i huset, men utkylt kommer det inte att bli även där det är som kallast. Så ett tips är att kolla en kall vinterdag och se hur det blir genom att dra säkringen, slå av brytaren eller dylikt.
(Och nej, det går inte att sno fjärrvärme på det här sättet, mätarna är batteribackade/drivna...
Klicka här för att svara