Nu när glödlampan är i princip utdöd, och när jag av både eco och prestanda-anledningar inte vill ha lågenergi-lysrörsprincipslampor, återstår bara två alternativ.

Svindyra LED, som fortfarande inte riktigt (enligt min mening) kan leverera ett riktigt varmt ljus samt svår att dimma

eller halogen, varmt ljus, dimma utan problem, billigare, med traditionellt utseende.

Men vad händer! Butik efter butik börjar fasa ut sina halogen. Sortimentet krymper oroväckande snabbt. Ikea ska sluta med klassiska lampor med halogen, biltema verkar göra samma sak.

Vad är det som händer?
 
M
De har kommit på att de har 1000% marginal på LED-lampor...
 
Hehe, så är det nog.
Biltema har fortfarande en del kvar, men utvecklingen är oroväckande
 
Jag har 5w led i min utebelysning och du ser inte skillnad på färgtempratur mellan halogenen och ledlampan.
Ledlamporna är från Philips och kostar runt en hundring styck.
 
Jag kör med 70W halogen och vriddimmers på flera ställen inomhus hemma. Oftast är de rätt neddimmade men den höga effekten (motsvarar 92W glödljus) gör att man kan få städbelysning om man vill. Jag tänker mig att driftkostnaden inte blir så hög eftersom de bidrar till uppvärmningen (fjärrvärme a 80 öre/kWh).

Finns det någon lämplig LED eller dimbar lågenergilampa som jag kan ersätta dem med när lagret tar slut?
 
Inte för att jag vill vara en besservisser men jag vill bara ödmjukast påpeka att halogenlampor är just glödlampor, det är bara en annan gas i dom än dom g:a glödlamporna
 
Kan bara sticka in med att matta glödlampor kommer finnas kvar mycket länge :-) finns kryphål överallt ... Philips har tagit fram bl.a. 40 & 60W under "specialaplikation" till skaksäker glödlampa till sladdlampa / arbetsbelysningm, lite tjockare glödtråd ... Och blev 2000h brinntid istället för 1000h
 
Sedan kostnaden att led är så sjukt mycket dyrare ... Nja beror på hur man ser det ... "Gammal" glödlampa = 1000h brinntid. LED 15-25000h (~5500h på ett år)
 
M
Kembe skrev:
Sedan kostnaden att led är så sjukt mycket dyrare ... Nja beror på hur man ser det ... "Gammal" glödlampa = 1000h brinntid. LED 15-25000h (~5500h på ett år)
Ja, det är ju marknadspriser, men tillverkningen (vet, eftersom en i familjen jobbar med tillverkning och utveckling) är mycket billigare än vad försäljningspriserna antyder. Att göda en redan övergödd branch tar emot i mitt tycke!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Är det inte så att halogen kommer att förbjudas?
 
Det skulle bli något i höst men det är flyttat minst ett par tre år framåt ...
 
Micke64 skrev:
Ja, det är ju marknadspriser, men tillverkningen (vet, eftersom en i familjen jobbar med tillverkning och utveckling) är mycket billigare än vad försäljningspriserna antyder. Att göda en redan övergödd branch tar emot i mitt tycke!
Kostnaden för en LED-lampa är inte bara tillverkningskostnaden utan även utvecklingskostnaden, som inte är försumbar de första åren med nya typer av produkter när utvecklingen går snabbt.
 
O
f91jsw skrev:
Kostnaden för en LED-lampa är inte bara tillverkningskostnaden utan även utvecklingskostnaden, som inte är försumbar de första åren med nya typer av produkter när utvecklingen går snabbt.
Som läkemedel... Det är otroliga pengar på forskning som ligger bakom det hela....
Sen att de dessutom vill tjäna pengar...
 
Kembe skrev:
Sedan kostnaden att led är så sjukt mycket dyrare ... Nja beror på hur man ser det ... "Gammal" glödlampa = 1000h brinntid. LED 15-25000h (~5500h på ett år)
Dessa siffror ska man ta med en stor nypa salt. Ta lågenergilampor som exempel. Lång brinntid, men detta förutsätter att du aldrig släcker och tänder lampan, utan låter den bara vara på hela tiden, och vem gör det?
 
Kembe skrev:
Kan bara sticka in med att matta glödlampor kommer finnas kvar mycket länge :-) finns kryphål överallt ... Philips har tagit fram bl.a. 40 & 60W under "specialaplikation" till skaksäker glödlampa till sladdlampa / arbetsbelysningm, lite tjockare glödtråd ... Och blev 2000h brinntid istället för 1000h
Jo, men glödlampan som ett billigt alternativ kommer nog försvinna, när bara speciallamporna finns kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.